Czy słodziki są bezpieczne? Czy mogą ułatwić odchudzanie? Czy powinni je stosować diabetycy? Jak mogą wpływać na nasze zdrowie i sylwetkę? Eksperci obecni w Granadzie przyjrzeli się najbardziej popularnym opiniom dotyczącym słodzików  
fit.pl
2013-11-06 00:00
Udostępnij
Słodziki pod lupą ekspertów


Słodziki a odchudzanie

Osoby, które chcą utrzymać prawidłową wagę powinny zwracać uwagę na tzw. bilans energetyczny spożywanych posiłków i pilnować, by ilość spożywanych kalorii była równoważona z ilością spalanych. Pomoże w tym odpowiednio zbilansowana dieta oraz aktywność fizyczna. W obniżeniu kaloryczności spożywanych posiłków mogą pomóc niskokaloryczne substancje słodzące. Dodatkowo, zdaniem ekspertów, zaspokajają one ważne i naturalne dla każdego człowieka upodobanie do słodkiego smaku. Dr France Bellisle z Institut National de la Recherche Agronomique w Paryżu wyjaśniła, że spożywanie słodyczy, zarówno tych słodzonych cukrem, jak i substancjami słodzącymi – na przykład aspartamem – powoduje u każdego z nas odczuwanie silnej przyjemności. Z tą tylko różnicą, że efekt, jaki wywierają pokarmy słodzone cukrem, jest silniejszy i może utrzymywać się nieco dłużej niż w przypadku produktów słodzonych aspartamem. Dzieje się tak ze względu na to, że niskokaloryczne substancje słodzące nie przyczyniają się do istotnego poposiłkowego wzrostu poziomu glukozy we krwi, jaki wywołuje cukier.

Należy jednak pamiętać, że sztuczne słodziki nie mogą samodzielnie zaspokoić apetytu, ponieważ nie zawierają w ogóle kalorii albo zawierają ich bardzo niewiele. Substancje słodzące są zwykle częścią określonego posiłku i w takiej postaci mogą wywołać u nas poczucie sytości – wyjaśniła dr France Bellisle. Słodziki nie są niczym magiczne guziki, które wystarczy nacisnąć, aby doprowadzić do redukcji wagi. Substancje te mogą jednak pomóc w utracie zbędnych kilogramów, jeśli będą jednym z elementów zdrowej, racjonalnej diety – uzupełniła.

Słodziki w diecie osób chorych na cukrzycę oraz otyłych

Dr Adam Drewnowski, dyrektor Centrum Zdrowego Żywienia z Uniwersytetu w Waszyngtonie w swoich najnowszych badaniach potwierdza, że niskokaloryczne substancje słodzące mogą być efektywnym narzędziem w leczeniu cukrzycy i otyłości.

Zdaniem eksperta z Waszyngtonu, wprowadzenie do diety osób otyłych czy chorych na cukrzycę słodzika jako substytutu cukru, jest tylko jednym z wielu elementów zmian ich sposobu odżywiania, obok zwiększenia spożycia warzyw, pełnoziarnistych produktów oraz tych o zmniejszonej zawartości tłuszczu. Ludzie, którzy piją niskokaloryczne napoje bezalkoholowe i jedzą pokarmy o obniżonej kaloryczności, są, według badań, bardziej aktywni fizycznie i wykazują duże zaangażowanie w wykonywane ćwiczenia. Dlatego też efekty odchudzania takich osób są lepsze, a także rzadziej następuje u nich ponowny przyrost masy ciała - wyjaśnił dr Drewnowski.

Słodziki – najlepiej przebadane substancje

Dr Andrew Renwick z Uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii z kolei przyznał, że trudno byłoby w dzisiejszych czasach znaleźć taki element pożywienia, który byłby lepiej przebadany pod kątem bezpieczeństw niż słodziki: Szczególnie dotyczy to najbardziej znanego słodzika - asparatamu. Wciąż się o nim mówi, że może być szkodliwy, tymczasem jest on przecież dopuszczony do użytku w ponad 90 krajach świata. Tak naprawdę, obecnie nie istnieje żaden naukowy dowód, który by wskazywał na to, że słodziki są groźne dla zdrowia – stwierdził dr Andrew Renwick. Wszystko jest kwestią umiaru. Jeśli stosujemy niskokaloryczne substancje słodzące w dozwolonych, bezpiecznych ilościach, to nie musimy się obawiać ich rzekomego negatywnego wpływu na nasze zdrowie.

20. Międzynarodowy Kongres Żywienia (International Congress on Nutrition) odbył się w Granadzie w Hiszpanii w dniach 15-20 września. ICN jest największym wydarzeniem tego rodzaju na świecie. Blisko 4000 uczestników Kongresu miało unikalną możliwość zapoznania się z najnowszymi doniesieniami w tematyce związanej z odżywianiem i zdrowym trybem życia. 

www.fit.pl

 
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.