Czas wolny to czas bez obowiązków, czas przeznaczony na zajęcia dowolne. Chodzi tu o sferę działalności człowieka, w którą angażuje się on z własnej woli ( po wykonaniu swoich obowiązków zawodowych, rodzinnych i społecznych) i albo może odpoczywać, bawić się, wzbogacać swoją wiedzę i kwalifikacje dla własnej satysfakcji, albo uczestniczyć w życiu swojej społeczności.

Czas wolny to zespół ćwiczeń, którym człowiek może się z własnej woli poświęcić w okresie wolnym od obowiązków zawodowych, rodzinnym i społecznym w celu wypoczynku i rozrywki w celu rozwoju własnych nieskrępowanych zdolności twórczych (wtedy gdy możemy na jakiś czas zostawić obowiązki domowe).
Człowiek cale życie uczy się umiejętności spożytkowania czasu wolnego. Szkoła ma obowiązek wychowywać i uczyć wykorzystania rekreacji, organizowania różnych form
racjonalnego korzystania z czasu wolnego. Podstawowa funkcja opiekuńczo-wychowawcza wyraża się w tworzeniu na terenie szkoły i środowiska jak najbardziej korzystnych warunków intensyfikujących rozwój psychiczny i somatyczny dziecka.
W badaniach analizując określone przez młodzież zasoby czasu wolnego w dni robocze i wolne od nauki - oddzielnie traktujemy budżet czasu w dni robocze, oddzielnie w dni wolne od nauki.
Ilość czasu wolnego w dzień powszedni gimnazjalistów z Ursynowa
| Ilość czasu wolnego | Dziewczyna | Chłopak | Razem | |||
| n | % | n | % | n | % | |
| 0-1 h | 3 | 8,3 | 3 | 9,1 | 6 | 8,7 | 
| 2-3 h | 14 | 38,9 | 10 | 30,3 | 24 | 34.8 | 
| 4-5 h | 17 | 47,2 | 8 | 24,2 | 25 | 36,2 | 
| +5 h | 2 | 5,6 | 12 | 36,4 | 14 | 20,3 | 
| Razem | 36 | 100,0 | 33 | 100,0 | 69 | 100,0 | 
[-------]
Zgodnie z wynikami, ilość czasu wolnego w dzień powszedni, u prawie połowy dziewcząt mieści się w granicach 4-5 godzin (47,2%), 2-3 godziny potrafi wygospodarować 38,9% badanych płci żeńskiej. Natomiast 8,3 % uczennic ocenia swój wolny czas na bardzo małą ilość, a mianowicie do 1 godziny. Powyżej 5-ciu godzin dziennie deklaruje tylko 5,6% respondentek.
Wyniki badanych uczniów różnią się znacznie od wyników uczennic. Ponad 5 godzin czasu wolnego deklaruje co trzeci badany chłopak (36,4%), 2-3 godzin deklaruje 30,3% chłopców, natomiast 24,2% uczniów posiada 4-5 godzin.
Bardzo małą ilością czasu wolnego, tj do 1 godziny dysponuje co dziesiąty chłopak (9,1%).
Ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki gimnazjalistów z Ursynowa
| Ilość czasu wolnego | Dziewczyna | Chłopak | Razem | |||
| n | % | n | % | n | % | |
| 0-2 h | 4 | 11,1 | 4 | 12,0 | 8 | 11,6 | 
| 3 3-5 h | 6 | 16,7 | 4 | 12,0 | 10 | 14.5 | 
| 6-8 h | 12 | 33,3 | 9 | 27,5 | 21 | 30,4 | 
| +8 h | 14 | 38,9 | 16 | 48,5 | 30 | 43.5 | 
| Razem | 36 | 100,0 | 33 | 100,0 | 69 | 100,0 | 
W wyniku analizy stwierdzamy, że ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki prawie połowy badanych dziewcząt (38,9%) i chłopców (48,5%) wynosi ponad 8h. Duży odsetek młodzieży twierdzi, że jest w stanie wygospodarować więcej niż 6 godzin.
Mały odsetek badanych chłopców (12,0%) i dziewcząt (11,1%) stwierdza, że, ma zaledwie do dwóch godzin czasu wolnego.
Reasumując badana młodzież w dni powszechne posiada znacznie mniej czasu niż w dniach wolnych od nauki.
Soboty i niedziele charakteryzują się niewspółmiernie większymi rozmiarami czasu wolnego młodzieży uczącej się.
Natalia Sieniutowicz
www.fit.pl
 
                           
                                     
                                     
                                     
                                     
                               
                               
                               
                               
                              