Budżet czasu wolnego w dni powszechne i wolne od nauki gimnazjalistów

fit.pl
2009-03-02 00:00
Udostępnij
Budżet czasu wolnego w dni powszechne i wolne od nauki gimnazjalistów
Istotnym warunkiem działalności rekreacyjno – turystycznej jest czas wolny. W cywilizacji demokratycznej jest on jedną z najwyżej cenionych wartości, wywierających wpływ na osobowość człowieka i decydującej jakości życia.

 

Czas wolny to czas bez obowiązków, czas przeznaczony na zajęcia dowolne. Chodzi tu o sferę działalności człowieka, w którą angażuje się on z własnej woli ( po wykonaniu swoich obowiązków zawodowych, rodzinnych i społecznych) i albo może odpoczywać, bawić się, wzbogacać swoją wiedzę i kwalifikacje dla własnej satysfakcji, albo uczestniczyć w życiu swojej społeczności.

activeteen

Czas wolny to zespół ćwiczeń, którym człowiek może się z własnej woli poświęcić w okresie wolnym od obowiązków zawodowych, rodzinnym i społecznym w celu wypoczynku i rozrywki w celu rozwoju własnych nieskrępowanych zdolności twórczych (wtedy gdy możemy na jakiś czas zostawić obowiązki domowe).

Człowiek cale życie uczy się umiejętności spożytkowania czasu wolnego. Szkoła ma obowiązek wychowywać i uczyć wykorzystania rekreacji, organizowania różnych form

racjonalnego korzystania z czasu wolnego. Podstawowa funkcja opiekuńczo-wychowawcza wyraża się w tworzeniu na terenie szkoły i środowiska jak najbardziej korzystnych warunków intensyfikujących rozwój psychiczny i somatyczny dziecka.

W badaniach analizując określone przez młodzież zasoby czasu wolnego w dni robocze i wolne od nauki - oddzielnie traktujemy budżet czasu w dni robocze, oddzielnie w dni wolne od nauki.



Ilość czasu wolnego w dzień powszedni  gimnazjalistów z Ursynowa


Ilość czasu wolnego

Dziewczyna

 

Chłopak

Razem

n

%

n

%

n

%

    0-1 h

3

8,3

3

9,1

6

8,7

    2-3 h

14

38,9

10

30,3

24

34.8

    4-5 h

17

47,2

8

24,2

25

36,2

     +5 h

2

5,6

12

36,4

14

20,3

  Razem

36

100,0

33

100,0

69

100,0

 



 [-------]


Zgodnie z wynikami, ilość czasu wolnego w dzień powszedni, u prawie połowy dziewcząt mieści się w granicach 4-5 godzin (47,2%), 2-3 godziny potrafi wygospodarować 38,9% badanych płci żeńskiej. Natomiast 8,3 % uczennic ocenia swój wolny czas na bardzo małą ilość, a mianowicie do 1 godziny. Powyżej 5-ciu godzin dziennie deklaruje tylko 5,6% respondentek.

Wyniki badanych uczniów różnią się znacznie od wyników uczennic. Ponad 5 godzin czasu wolnego deklaruje co trzeci badany chłopak (36,4%), 2-3 godzin deklaruje 30,3% chłopców, natomiast 24,2% uczniów posiada 4-5 godzin.

Bardzo małą ilością czasu wolnego, tj do 1 godziny dysponuje co dziesiąty chłopak (9,1%).




Ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki  gimnazjalistów z Ursynowa




Ilość czasu wolnego

Dziewczyna

Chłopak

Razem

n

%

n

%

n

%

0-2 h

4

11,1

4

12,0

8

11,6

3       3-5 h

6

16,7

4

12,0

10

14.5

6-8 h

12

33,3

9

27,5

21

30,4

+8 h

14

38,9

16

48,5

30

43.5

Razem

36

100,0

33

100,0

69

100,0

 




W wyniku analizy stwierdzamy, że ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki prawie połowy badanych dziewcząt (38,9%) i chłopców (48,5%) wynosi ponad 8h. Duży odsetek młodzieży twierdzi, że jest w stanie wygospodarować więcej niż 6 godzin.

Mały odsetek badanych chłopców (12,0%) i dziewcząt (11,1%) stwierdza, że, ma zaledwie do dwóch godzin czasu wolnego.

Reasumując badana młodzież w dni powszechne posiada znacznie mniej czasu niż w dniach wolnych od nauki.

Soboty i niedziele charakteryzują się niewspółmiernie większymi rozmiarami czasu wolnego młodzieży uczącej się. 

Natalia Sieniutowicz

www.fit.pl