Czas wolny to czas bez obowiązków, czas przeznaczony na zajęcia dowolne. Chodzi tu o sferę działalności człowieka, w którą angażuje się on z własnej woli ( po wykonaniu swoich obowiązków zawodowych, rodzinnych i społecznych) i albo może odpoczywać, bawić się, wzbogacać swoją wiedzę i kwalifikacje dla własnej satysfakcji, albo uczestniczyć w życiu swojej społeczności.
Czas wolny to zespół ćwiczeń, którym człowiek może się z własnej woli poświęcić w okresie wolnym od obowiązków zawodowych, rodzinnym i społecznym w celu wypoczynku i rozrywki w celu rozwoju własnych nieskrępowanych zdolności twórczych (wtedy gdy możemy na jakiś czas zostawić obowiązki domowe).
Człowiek cale życie uczy się umiejętności spożytkowania czasu wolnego. Szkoła ma obowiązek wychowywać i uczyć wykorzystania rekreacji, organizowania różnych form
racjonalnego korzystania z czasu wolnego. Podstawowa funkcja opiekuńczo-wychowawcza wyraża się w tworzeniu na terenie szkoły i środowiska jak najbardziej korzystnych warunków intensyfikujących rozwój psychiczny i somatyczny dziecka.
W badaniach analizując określone przez młodzież zasoby czasu wolnego w dni robocze i wolne od nauki - oddzielnie traktujemy budżet czasu w dni robocze, oddzielnie w dni wolne od nauki.
Ilość czasu wolnego w dzień powszedni gimnazjalistów z Ursynowa
Ilość czasu wolnego |
Dziewczyna |
Chłopak |
Razem |
|||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
0-1 h |
3 |
8,3 |
3 |
9,1 |
6 |
8,7 |
2-3 h |
14 |
38,9 |
10 |
30,3 |
24 |
34.8 |
4-5 h |
17 |
47,2 |
8 |
24,2 |
25 |
36,2 |
+5 h |
2 |
5,6 |
12 |
36,4 |
14 |
20,3 |
Razem |
36 |
100,0 |
33 |
100,0 |
69 |
100,0 |
[-------]
Zgodnie z wynikami, ilość czasu wolnego w dzień powszedni, u prawie połowy dziewcząt mieści się w granicach 4-5 godzin (47,2%), 2-3 godziny potrafi wygospodarować 38,9% badanych płci żeńskiej. Natomiast 8,3 % uczennic ocenia swój wolny czas na bardzo małą ilość, a mianowicie do 1 godziny. Powyżej 5-ciu godzin dziennie deklaruje tylko 5,6% respondentek.
Wyniki badanych uczniów różnią się znacznie od wyników uczennic. Ponad 5 godzin czasu wolnego deklaruje co trzeci badany chłopak (36,4%), 2-3 godzin deklaruje 30,3% chłopców, natomiast 24,2% uczniów posiada 4-5 godzin.
Bardzo małą ilością czasu wolnego, tj do 1 godziny dysponuje co dziesiąty chłopak (9,1%).
Ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki gimnazjalistów z Ursynowa
Ilość czasu wolnego |
Dziewczyna |
Chłopak |
Razem |
|||
n |
% |
n |
% |
n |
% |
|
0-2 h |
4 |
11,1 |
4 |
12,0 |
8 |
11,6 |
3 3-5 h |
6 |
16,7 |
4 |
12,0 |
10 |
14.5 |
6-8 h |
12 |
33,3 |
9 |
27,5 |
21 |
30,4 |
+8 h |
14 |
38,9 |
16 |
48,5 |
30 |
43.5 |
Razem |
36 |
100,0 |
33 |
100,0 |
69 |
100,0 |
W wyniku analizy stwierdzamy, że ilość czasu wolnego w dni wolne od nauki prawie połowy badanych dziewcząt (38,9%) i chłopców (48,5%) wynosi ponad 8h. Duży odsetek młodzieży twierdzi, że jest w stanie wygospodarować więcej niż 6 godzin.
Mały odsetek badanych chłopców (12,0%) i dziewcząt (11,1%) stwierdza, że, ma zaledwie do dwóch godzin czasu wolnego.
Reasumując badana młodzież w dni powszechne posiada znacznie mniej czasu niż w dniach wolnych od nauki.
Soboty i niedziele charakteryzują się niewspółmiernie większymi rozmiarami czasu wolnego młodzieży uczącej się.
Natalia Sieniutowicz
www.fit.pl