fit.pl mobile logo

Jak wrócić do aktywności po ciąży i porodzie?

Dziewięć miesięcy ciąży to czas, w którym kobiece ciało przechodzi prawdziwą rewolucję i zazwyczaj zmienia się nie do poznania. Z tego też względu wiele mam za punkt honoru stawia sobie jak najszybszy powrót do wcześniejszej sylwetki, rozpoczynając ćwiczenia od razu po wyjściu ze szpitala. Czy taki pośpiech jest konieczny i zalecany? Nie do końca! Katarzyna Wysocka, trenerka fitness i ekspertka marki Mama i ja, wyjaśnia, kiedy i w jaki sposób najlepiej rozpocząć aktywność fizyczną po ciąży i porodzie

W dzisiejszych czasach bardzo powszechny jest kult doskonałego ciała i wygląd każdego z nas poddawany jest ciągłemu osądowi. Nie inaczej jest w przypadku młodych mam, które zewsząd atakowane są informacjami o konieczności jak najszybszego powrotu do formy po ciąży. Tymczasem kilka pierwszych tygodni po porodzie to okres, kiedy kobieta dopiero dochodzi do siebie, uczy się nowej życiowej roli, dlatego też powinna być dla siebie czuła i wyrozumiała. Stwierdzenie, że każda mama jest inna i każdy poród przebiega inaczej brzmi jak banał, jednak jest w nim 100% prawdy. Dlatego nie ma jednego uniwersalnego terminu, od którego kobieta może rozpocząć powrót do aktywności fizycznej. W czasie połogu, czyli w okresie od 6 do 8 tygodni od urodzenia dziecka, należy szczególnie wsłuchać się w swoje ciało, dostosowując wszelkie działania do własnych możliwości. Jeżeli jednak nie ma przeciwskazań medycznych i młoda mama czuje się dobrze, to już kilka dni po porodzie może podjąć pierwsze aktywności, mówi Katarzyna Wysocka, trenerka fitness. Co istotne i warte podkreślenia, celem aktywności fizycznej w okresie połogu nie powinno być błyskawiczne zrzucenie nadprogramowych kilogramów, ale przede wszystkim wzmocnienie mięśni, które uległy rozciągnięciu i osłabieniu w okresie ciąży i porodu. Kobieta absolutnie nie powinna dźwigać ciężarów czy wykonywać forsownych ćwiczeń, ale raczej udać się na spacer i rozpocząć delikatne ćwiczenia mięśni dna miednicy. Spacery w otoczeniu zieleni zalecane są także z uwagi na ich dobroczynny wpływ na psychikę, dodaje ekspertka marki Mama i ja.

Aktywność fizyczna po połogu okiem eksperta

Kiedy skończy się czas połogu i młoda mama czuje się fizycznie i psychicznie na siłach, może zintensyfikować aktywność. Zanim jednak uda się do klubu fitness czy na siłownię, powinna zgłosić się na kontrolną wizytę ginekologiczną i skonsultować swój plan z lekarzem w celu wykluczenia jakichkolwiek przeciwwskazań zdrowotnych. Jeżeli ginekolog da kobiecie zielone światło do ćwiczeń, może ona zacząć regularnie trenować ulubiony sport lub też poszukać dla siebie nowej dyscypliny. Ważne jest jednak, by nie dać się ponieść hurraoptymizmowi, ale zaczynać spokojnie i powoli, najlepiej pod okiem trenera lub fizjoterapeuty. Dzięki temu młoda mama nie tylko przyspieszy swój powrót do ciąży, ale także uniknie kontuzji, wyjaśnia ekspertka marki Mama i ja. Dobrym pomysłem są także ćwiczenia z dzieckiem lub zajęcia grupowe dla mam i niemowląt w klubach fitness. Takie treningi są nie tylko odpowiednio dostosowane do możliwości kobiet po połogu, ale także eliminują konieczność poszukiwania opieki dla maleństwa w czasie, gdy mama dba o swoją formę, mówi Katarzyna Wysocka. Wspólne ćwiczenia z dzieckiem to idealne połączenie przyjemnego z pożytecznym. Z jednej strony pomagają one wrócić kobiecie do formy sprzed ciąży, poprawiają jej postawę, wzmacniają mięśnie dna macicy i osłabione mięśnie brzucha, zwiększają jej gibkość i zmniejszają bóle pleców, a ponadto redukują stres, odprężają i pomagają efektywniej spać. Z drugiej natomiast – są bardzo rozwijające dla dziecka, bo stymulują jego rozwój neurologiczny i fizyczny, pomagają w koordynacji, wzmacniają percepcję ciała i wspierają rozwój kośćca, a do tego działają na maleństwo relaksująco i odprężająco. Jeżeli więc młoda mama ma dylemat, czy warto skorzystać ze specjalnych zajęć dla mam i niemowląt, to wspomniane argumenty powinny rozwiać wszelkie jej wątpliwości, wyjaśnia ekspertka Mama i ja.

Trening po ciąży – przykładowe ćwiczenia

Aktywność fizyczna, bez względu na to, czy odbywa się w klubie fitness, plenerze czy domowych warunkach, to najlepszy sposób na odzyskanie formy. Jeżeli dodatkowo w planie treningu uwzględnione zostaną ćwiczenia z dzieckiem, to korzyści może być zdecydowanie więcej, a największą z nich jest nawiązanie bliższej więzi z maleństwem. Jak zatem może wyglądać taki trening? Może on odbywać się w pozycji stojącej, klęku lub siadzie, a zawsze powinien być połączony z ćwiczeniami oddechowymi. Część pierwsza to zawsze krótka rozgrzewka, na przykład w postaci marszu w miejscu i mobilizacja zakresów ruchu, następnie ćwiczenia kształtujące na wszystkie grupy mięśni oraz ćwiczenia na stabilizację kręgosłupa.

Trening dobrze jest zakończyć ponownym rozciąganiem i relaksacją, mówi trenerka fitness Katarzyna Wysocka. Jeżeli ćwiczymy z dzieckiem, możemy każde ćwiczenie wykonywać w taki sposób, by zapewnić maleństwu poczucie bliskości i bezpieczeństwa. Jak to zrobić? W przypadku ćwiczeń w klęku podpartym najlepiej położyć dziecko na macie, patrzeć mu w oczy i pozwalać mu dotykać swojej twarzy. Trenując przysiady czy wykroki, można trzymać malucha na rękach plecami do siebie i pozwalać mu podziwiać świat przed nim. Podczas ćwiczeń w siadzie czy leżeniu na plecach warto z kolei posadzić sobie dziecko na brzuchu lub położyć je na swoich ugiętych nogach. Pomysłów jest naprawdę wiele, jednak podczas treningu z pociechą zawsze trzeba szczególną uwagę zwracać na prawidłową postawę i stabilizację kręgosłupa, kończy ekspertka marki Mama i ja.

Powrót do aktywności po ciąży i porodzie powinien odbywać się powoli i być dostosowany do indywidualnych możliwości każdej z pań. Tylko wtedy proces ten będzie zdrowy, bezpieczny i komfortowy dla kobiety oraz przyniesie oczekiwane efekty. Warto też pamiętać, że podczas wszelkiego rodzaju ćwiczeń bardzo istotne jest odpowiednie nawodnienie, dlatego młoda mama zawsze powinna mieć pod ręką butelkę niegazowanej, niskozmineralizowanej wody źródlanej, np. Mama i ja.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl