fit.pl mobile logo

„Test Oreo” pokaże, czy dziecko poprawnie myje zęby?

Na liście produktów powodujących próchnicę znajdziemy cukierki, lizaki, napoje gazowane i ciastka, czyli najpopularniejsze źródła cukrów prostych. Czy wśród nich może być chociaż jeden, który pomoże z nią walczyć? Dentyści zza oceanu zapewniają, że tak. Sugerują, że proponowany przez nich „test Oreo” zachęci dziecko do mycia zębów i nawet poprawi technikę. Sprawdzamy, czy to zadziała.

Ciastko na zdrowe zęby

Okrągłe, kruche ciastka przełożone warstwą słodkiego kremu znane są na całym świecie. Teraz znalazły się w kręgu zainteresowań dentystów i rodziców chcących nauczyć dzieci poprawnego posługiwania się szczoteczką. Mają być remedium na szybkie, pobieżne i niedokładne mycie zębów przez najmłodszych członków rodzin. Z drugiej strony, ciastko wypełnione cukrami prostymi jest doskonałą pożywką dla bakterii próchnicowych. Czy od tej reguły jest odstępstwo i jak wygląda „test Oreo”, o którym ostatnio tak głośno?

– Jest całkiem prosty do wykonania: dziecko je jedno ciemne, kruche ciastko i potem myje zęby, dokładnie tak, jak robiło to do tej pory. Następnie oglądamy buzię i sprawdzamy, czy w żadnych przestrzeniach między zębami nie zostały okruchy. Jeśli tak, technika wymaga poprawy – wyjaśnia lek. dent. Joanna Górkiewicz z Dentim Clinic Medicover w Bydgoszczy.

Charakterystyczne markizy są też znane z tego, że robią sporo bałaganu w buziach dzieci, a w szczególności na zębach. Resztki ciastek wciskają się w zakamarki oraz ciasne szpary między zębami, skąd naprawdę trudno jest się ich pozbyć. Test ten ma pokazać, jak dobrze dziecko radzi sobie z obsługą szczoteczki i czy faktycznie udaje mu się umyć dokładnie zęby. Dzięki słodkiej zachęcie, jaką niewątpliwie jest ciastko, a także potencjalnej korzyści, za którą uznaje się poprawę techniki szczotkowania, niektórzy rodzice stwierdzili, że znaleźli naprawdę dobry sposób. Dentyści jednak ostrzegają: ma on swoje ciemne strony!

Ciemna strona ciastek

Mimo entuzjazmu rodziców metoda wzbudza jednak niemało kontrowersji: spora zawartość cukru i zachęcanie dzieci do jedzenia słodyczy to tylko niektóre z nich. Ponadto wątpliwości wzbudza obiektywność takiego testu, jeśli dziecko zna jego cel, a jest nim przecież jak najdokładniejsze umycie zębów. Nasuwają się również pytania, czy tylko umiejętność posługiwania się szczoteczką odpowiada za efekt ich mycia.

– Wielu dentystów i dietetyków z pewnością chwyciło się za głowy, gdy usłyszało o tej metodzie. Ciastka nie są najlepszym źródłem ani substancji odżywczych, ani tym bardziej nie mają żadnych właściwości pozytywnych pod kątem zdrowia zębów. Ten test pokazuje jednak, że jest duże zainteresowanie wśród rodziców poprawą higieny jamy ustnej pociech i to zachowanie jest na plus, na duży minus jednak zasługuje sposób wykonania. Poszukując dostępnych i tanich metod poprawy zdrowia jamy ustnej, wcale nie musimy uciekać się do podstępu z ciastkami – dodaje dentystka.

Na poprawne umycie zębów ma wpływ wiele czynników, począwszy od czasu mycia, czyli sztandarowych 2 minut, przez szczoteczkę dopasowaną do wieku dziecka, odpowiednie włosie szczoteczki, które może mieć mieszaną długość i twardość, by docierała do zagłębień między zębami, aż po sprawność manualną pociechy. Dużą rolę odgrywa tu edukacja i nauka poprawnego używania szczoteczki, prowadzona przez rodziców. Powinni oni pomagać dziecku i poprawiać umycie zębów aż do momentu, kiedy pociechy będą robiły to dobrze same.

Na tym nie kończą się problemy z „testem Oreo”, bo to, co przedstawione jest w nim jako zaleta, jest tak naprawdę jednym z największych zagrożeń, jakie niosą ze sobą słodycze. W tym przypadku chodzi o konsystencję przysmaków, które są lepkie, przez co trudno je usunąć z zębów. To właśnie cukier długo pozostający na zębach znacząco przyczynia się do demineralizacji szkliwa, a w efekcie: powstawania próchnicy. Szczególną uwagę powinno zwrócić się na przestrzenie styczne zębów, w których może rozwinąć się, nieraz niespodziewanie, próchnica międzyzębowa.

Jeśli nie ciastko, to co?

Pasta z fluorem, świeża szczoteczka, mycie zębów dwa razy dziennie i ograniczenie spożycia cukrów – to powinno wystarczyć, by z powodzeniem unikać próchnicy. Jak się okazuje, nie zawsze jednak teoria przekłada się na praktykę, a wiele dzieci boryka się z próchnicą już od najmłodszych lat. Są jednak sposoby, by sprawdzić, czy zęby są prawidłowo umyte. I to bez jedzenia ciastek.

– Od wielu lat w każdym gabinecie stomatologicznym, ale też w wielu aptekach dostępne są tabletki, płyny i pasty z barwnikiem ujawniającym niedokładne umycie zębów. Ich użycie nie powinno nastręczyć trudności, bo wystarczy kolorową tabletkę pogryźć, przeżuć i odczekać kilkadziesiąt sekund. Po tym czasie intensywność koloru wskazuje na ilość pozostałego osadu, a tym samym sugeruje, gdzie dziecko nie dosięgnęło szczoteczką. Koszt to zaledwie kilka złotych, a na wizytach adaptacyjnych taka forma zabawy jest proponowana rutynowo – opisuje lek. dent. Joanna Górkiewicz.

Kolory tabletek to najczęściej granatowy, fioletowy czy malinowy, więc dziecko z ciekawością bierze udział w takim niecodziennym eksperymencie. Nie jest on zarezerwowany tylko dla gabinetów, bo barwnik zawarty jest też w niektórych płynach do płukania ust dla kilkulatków. Dzięki temu mogą na bieżąco śledzić, jak bardzo poprawia się ich technika i umiejętność szczotkowania. Zabawy z kolorami, choć bezpieczne, przeznaczone są dla dzieci starszych, które mają już nawyk wypluwania pasty i płukanki. Co ważne – tabletki nie zawierają cukru, więc nie zwiększają ryzyka próchnicy.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl