Festiwal Kalejdoskop 2010 jest już siódmą edycją imprezy, realizowanej w Białymstoku od 2003 roku. Jego założeniem jest interdyscyplinarna współpraca. Festiwal trwa od środy. W weekend czekają uczstników największe atrakcje
fit.pl
2010-03-19 00:00
Udostępnij
Festiwal Kalejdoskop 2010
To jedyny festiwal we wschodniej części Polski, który oferuje uczestnikom spotkania z artystami z kraju i zagranicy, zajmującymi się tańcem współczesnym, fotografią tańca oraz realizacją filmów, których językiem jest taniec. Organizuje go Podlaskie Stowarzyszenie Tańca, Szkoła Tańca DanceOFFnia, a patronem jest Białostocki Ośrodek Kultury.

Tegoroczny festiwal rozpocznie wystawa fotografii Jakuba Wittchena, poświęconych tańcowi. Poprowadzi on także warsztaty na temat fotografii.

Zobaczyć też będzie można projekty taneczne zrealizowane pod okiem: Anny Krysiak, Idy Jousmaki i Marty Ladjanszki. Będą też warsztaty, spotkania, wieczory filmowe oraz spektakle teatrów tańca współczesnego. Zaprezentowane zostaną również projekty taneczne, które powstaną w trakcie festiwalu.

Program - prezentacje:


Kino Tańca
Najlepsze filmy tańca 38 festiwalu Dance on Camera 2010, który właśnie zakończył się w Nowym Jorku oraz film Darii Kopiec "Zuzanna".

CINÉTICA
Ana Cembrero Coca, Spain, 2008; 25'
THE LAST MARTINI
Vickie Mendoza, USA, 2009; 6'
WATERPROOF
Daniel Larrieu, France, 1986; 21
DANSE MACABRE
Pedro Pires, Canada, 2009; 9'
Zwycięzca głównej nagrody Toronto Film Festival 2009 w kategorii filmów krótkometrażowych.
ZUZANNA
Daria Wiktoria Kopiec, Polska 2009, 16'50''

Wprowadzenie poprowadzi Prezes Fundacji Kino Tańca Sonia Nieśpiałowska - Owczarek: Prezes Fundacji Kino Tańca, kulturoznawca, ukończyła studia w Instytucie Kultury Polskiej UW. Przez kilka lat zajmowała się tańcem współczesnym i kontakt improwizacją. Od 2002 roku twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca, którego cztery edycje odbyły się w Łodzi. Od 2003 roku kurator programów filmowych na festiwalach tańca, klubach filmowych i centrach kultury. Odbyła staż w Odin Teatret w Holstebro w Danii i w Laboratorium Edukacji Twórczej w CSW w Warszawie. Kurator programu filmowego 'Nowe Horyzonty Tańca' (2007) oraz instalacji 'Mirror Me' nowozelandzkiej artystki Shony McCullagh (2008) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu, oraz projektu 'dutch dance films on tour' (2007). Producent Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca w Warszawie od 2007 roku, współpracowała przy Festiwalu Kalejdoskop i Hip Hop Groove Festival w Białymstoku w 2008.

Termin: 17.03.2010
Miejsce: Białostocki Ośrodek Kultury, Kawiarnia Fama

Spektakle
Zasadniczą i najważniejsza częścią festiwalu są spektakle zaproszonych teatrów z Polski i Europy. Program festiwalu dobierany jest tak, aby prezentować wielowymiarowość tańca współczesnego, różnice związane z jego pojmowaniem i kreacją w zależności od krajów, środków którymi posługują się choreografowie.

W ramach tegorocznej edycji festiwalu zaprezentują się na scenach Białostockiego Ośrodka Kultury i Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku:

Marta Ladjanszki ‘Love to give’ (Węgry)

Koncepcja, rezyseria: Ladjanszki Marta
Muzyka: Varga Zsolt
Wystepują: Ladjanszki Marta, Varga Zsolt
Kostiumy: Butterfly

Marta Ladjanszki jest jedną z najzdolniejszych węgierskich choreografów młodego pokolenia. W 1994 roku rozpoczęła studia baletowe w prywatnej szkole Valeria PACS. Posiada również wykształcenie w zakresie gimnastyki na przyrządach, tańca jazzowego i współczesnego. Przez wiele lat była tancerka i współtwórcą spektakli KOMPmANII, jak również autorskich prac w ramach rożnych projektów.
W 2001 roku dołączyła do L1 Dance Lab - Stowarzyszenia Niezależnych Tancerzy.

Zsolt Varga to węgierski artysta muzyk oraz kompozytor dźwięku i ruchu. Zaczynał jako saksofonista odtwarzający muzykę improwizowaną z Budapesztu na Balvanyos Ensemble. Jednak jego zainteresowanie szybko przekształcił się w pracę z artystami z różnych dziedzin, jak literatura, sztuki wizualne i ruchu. Oprócz uczestniczenia w kilku projektach węgierskiej muzyki elektronicznej i grania w zespołach funk. Jednak w ostatnich latach jego prace koncentrują się głównie na współpracy ze współczesnymi tancerzami i choreografami.

TAD ‘Nanosekunda’ (Białoruś)

Muzyka: collage muzyki współczesnych kompozytorów, dźwięki mis tybetańskich i śpiew gardłowy.
Chor. Dymitr Kurakułow

Jednoaktowy balet "Nanosekunda" to abstrakcyjne rozmyślania o nowym przyspieszającym upływie czasu inicjującym i pobudzającym wzrost twórczych możliwości.

Energie z Centrum Galaktyki odgrywają najważniejszą rolę w okresie dwudziestu pięciu lat ludzkiej przemiany. Kulminacja nanosekundy wraz z zimowym przesileniem, zamyka procesyjny cykl trwający dwadzieścia sześć tysięcy lat. To czas kolosalnej transformacji świadomości, eksplozji światopoglądu wywołującego najgłębsze duchowe przebudzenie. Wydarzenie to będzie niczym długo oczekiwany powrót do domu, ponowne połączenie się z naszymi najgłębszymi duchowymi korzeniami...

Grupa tańca współczesnego TAD została założona przez Dymitra Kurakulowa w 1993 roku, a od 1995 roku działa jako profesjonalny zespół przy Grodzieńskiej Filharmonii. Założyciel i choreograf grupy tłumaczy nazwę TAD jako materializację twórczej energii i fantazji ukazującej rozmyślania o życiu. Grupa ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt miniatur i jednoaktowych baletów, które wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych konkursach choreograficznych stały się klasyką białoruskiego modern baletu.
[-------]

Krakowski Teatr Tańca ‘Cicindela’ (Kraków)

CiciNdela *
muzyka: Yann Tiersen, Lisa Gerrard, Bill Withers (wykonanie:
Eva Cassidy), Jacaszek & Miłka
choreografia, scenografia: Eryk Makohon
występują: Agata Syrek, Paweł Łyskawa

uwodzący taniec owadziej femme fatale...
bezwzględna gra nienasyceń...
konwulsyjny taniec śmierci poczęty w słodyczy rajskiego owocu...

Spektakl nagrodzony na XXXIV Tyskich Spotkaniach Teatralnych za „poprowadzenie pięknego dialogu ruchu” (2007 rok) oraz na X Jubileuszowych Konfrontacjach Tańca Współczesnego w Koninie (2009 rok – nagroda główna)

Teatr DWAT ‘Kwadrat w szafie’ (Warszawa)

reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
koncepcja, kreacja i wykonanie: Anna Piotrowska, Joanna Chitruszko, Łukasz Pawłowski, Jakub Snochowski
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Klub DGW, Podlaskie Stowarzyszenie Tańca

…czy dojdzie do wyrównania temperatury ciała z temperaturą otoczenia,
…czy bladość wystąpi wskutek zatrzymania
krwi krążenia i jej opadania
do najniżej położonych partii ciała…(Łukasz Pawłowski, Promień)

Kwadrat dotkniętych nieoczekiwanych możliwości. Przestrzeń równych ścian, przekątne powtarzalnych długości. Spotkanie czwórki… Oto zapowiedź nowego przedstawienia Anny Piotrowskiej, do którego zaprosiła artystów: Joannę Chitruszko, Łukasza Pawłowskiego i Kubę Snochowskiego.

Good Girl Killer ‘Delia’ (Gdańsk)

koncept: Anna Steller
choreografia i wykonanie: Jacek Krawczyk, Anna Steller
produkcja: Good Girl Killer
muzyka: Rafał Dętkoś, Grzegorz Welizarowicz
kostiumy: Julia Porańska
reżyseria świateł: Michał Kołodziej
premiera 23.08.2009
Spektakl został sfinansowany ze stypendium kulturalnego Urzędu Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego

"Delia" jest spektaklem, w którym podstawą pracy tancerzy jest ruch, przestrzeń i czas. Powracamy do elementarnych ruchów, by w ich prostocie odkryć wielość znaczeń. Porzucamy narrację i niezamierzamy uwodzić widza. Przypominamy sobie dokonania artystów z lat 50 i 60: Merce'a Cunninghama, Johna Cage's, BBC Radiophonic Workshops, którzy zrewolucjonizowali postrzeganie granic sztuki. Czynimy to po to aby ze skrawków czasoprzestrzeni, z przypadkowych dźwięków, precyzyjnych ruchów stworzyć collage, który nie próbuje naśladować rzeczywistości lecz nią jest.

Grupa Przejściowa ‘Na dnie 100dni’ (Białystok)

Koncepcja, choreografia, reżyseria: Karolina Garbacik
Taniec i kreacja: Joanna Gierasimiuk
Scenografia, multimedia: Paweł Dudko
Muzyka: Łukasz Poszwa (Fabuła Production)
Śpiew i głosy: Hanna Zajączkiewicz
Produkcja: Studio Działań Kreatywnych DanceOFFnia
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Prezydenta Miasta Białegostoku

Ocknęła się obolała i mokra. Bez wyjścia, bez ratunku, bez szans…
Gdy jedynym odroczeniem wyroku jest walka, człowiek jest zdolny przetrwać wszystko... ?

Spektakl zainspirowany prawdziwym wydarzeniem. Co roku rejestruje się szereg wypadków wpadnięcia do studni. Szanse na przeżycie są niewielkie...

Takako Matsuda ‘Letter from Lady L’ (Japonia/Poznań)

Choreografia/Wykonawca: Takako Matsuda
Tekst: Takako Matsuda

To solo obrazuje różne problemy większości kobiet doświadczanych w społecześtwie i/lub w życiu.
Każdy żyje pomiędzy ciemnością a jasnością.
Szczęście leży blisko samotności.
Która twarz jest prawdziwą mną?

Takako Matsuda jest tancerką i choreografem tańca współczesnego. Po ukończeniu uczelni New York University na wydziale tańca, zaczęła pokazywać własne choreografie w Nowym Jorku, Edynburgu, Dublinie, Japonii i innych miastach Europy. W 2003 roku nawiązała współpracę z artystami z Finlandii, a następnie z tancerzami z całego świata. Prowadziła warsztaty w Finlandii, Danii, Szwecji i Japonii.

Pokaz projektów powarsztatowych
projekty w choreografii: Anny Krysiak, Idy Jousmaki i Marty Ladjanszki

Wystawa prac wykonanych podczas warsztatu rysunku ruchu
koordynator: Bogdan Marszeniuk

Pokaz prac wykonanych podczas warsztatu fotografii
koordynator: Jakub Wittchen

Termin: 21.03.2010
Miejsce: BOK, Kino Forum