
Kubica zaczynał karierę od gokartów, pierwszy raz usiadł za kierownicą w wieku sześciu lat, cztery lata później był już mistrzem Polski juniorów. Zdobył ten tytuł sześciokrotnie. W wieku trzynastu lat wyjechał do Włoch, aby tam rozwijać talent. W 1998 roku został juniorskim mistrzem Włoch i wicemistrzem Europy, wygrał też prestiżowe zawody w Monako, a rok później te sukcesy powtórzył. W 2001 roku przeszedł do Formuły Renault 2000 Eurocup i zajął w niej 14. miejsce. W 2002 roku w tych samych rozgrywkach uzyskał 7. lokatę. W 2003 roku zadebiutował w Formule 3 Euroseries i zdobył 12. miejsce, rok później zaś był już 7. Sezon 2005 rozpoczął jako zawodnik Formuły World Series by Renault jako pierwszy kierowca baskijskiego zespołu Epsilon Euskadi. Konsekwentna i równa jazda przez cały sezon zaowocowała tytułem mistrzowskim. 2 października 2005 w wyścigu na torze w portugalskim Estoril zajął 2. miejsce i zapewnił sobie zwycięstwo w klasyfikacji generalnej kierowców.
1 grudnia 2005 roku wziął udział w testach stajni Renault; była to nagroda za wygranie World Series by Renault. 20 grudnia podpisanie kontraktu z polskim kierowcą ogłosił BMW Sauber. Kubica został trzecim kierowcą tego zespołu w sezonie 2006. Głównym jego zadaniem było uczestniczenie w testach bolidów BMW Sauber, pełnił także funkcję trzeciego kierowcy podczas piątkowych, oficjalnych treningów przed wszystkimi wyścigami Grand Prix sezonu 2006.
Pierwszy wypadek w F1
10 czerwca Robert Kubica miał wypadek podczas Grand Prix Kanady. Wypadł z toru na prawe pobocze podczas 27. okrążenia na zakończeniu długiego łuku pomiędzy zakrętem numer 10, a nawrotem Pit Hairpin numer 11 i roztrzaskał swój bolid o betonową barierę przy prędkości około 230 km/h. Po odbiciu koziołkując przeleciał na drugą stronę toru i po raz kolejny uderzył w bandę. Według badań FIA w trakcie wypadku Kubica przeżył przeciążenie średnie równe 28g przy wartości szczytowej bliskiej 75g. Kubica wyszedł z wypadku bez żadnych poważniejszych obrażeń (Kubica miał jedynie lekkie wstrząśnienie mózgu i skręconą kostkę) i już w poniedziałek 11 czerwca został wypisany ze szpitala. Jednak do kolejnego startu musiał pauzować do marca.
[-------]
Sukcesy Roberta Kubicy

Zmiana teamu i kolejne wygrane
29 lipca 2009 szefostwo zespołu BMW Sauber ogłosiło decyzję o wycofaniu się od przyszłego sezonu z rywalizacji o Mistrzostwo Świata Formuły 1.Polski kierowca miał podpisany kontrakt z BMW Sauber na sezon 2010. To zmusiło Kubicę do poszukiwania nowego teamu. 7 października 2009 Renault F1 potwierdziło w specjalnym oświadczeniu prasowym, iż w sezonie 2010 Robert Kubica będzie reprezentował francuski zespół.
W wyścigu o Grand Prix Australii 28 marca 2010 Robert Kubica zajal drugie miejsce. Zdobywając swoje jubileuszowe, dziesiąte podium oraz pierwsze dla teamu Renault F1. 15 maja 2010 w wyścigu o Grand Prix Monako zajął 3 miejsce. Było to drugie dotychczas podium Kubicy w sezonie 2010, a zarazem jedenaste w karierze. 29 sierpnia 2010 Polak znów stanał na podium. Tym razem w wyścigu o Grand Prix Belgii zajął 3 miejsce, zdobywając tym samym trzecie w tym sezonie podium dla teamu Renault F1.
[-------]
Kubica o F1

Według Kubicy. wyścigi są sportem pasjonującym, a u większości facetów w żyłach płynie krew zmieszana z benzyną, dlatego lubią oglądać samochody. Formuła 1 to coś jeszcze lepszego niż zwykłe samochody, to sprzęt z innej planety. Pomimo, że wyścigi nie obfitują w widowiskowe manewry, Formuła 1 potrafi być interesująca, zwłaszcza gdy ktoś naprawdę się zna i wie na przykład, jaką zmianę w balansie samochodu wprowadzi pół stopnia nachylenia przedniego skrzydła.
Polski kierowca zdradza, że zanim zaczął jeździć w F1, zainteresowanie tym sportem było u nas znikome, ale myśli, że w innych krajach byłoby podobnie. Teraz wiedza o tej dyscyplinie jest w Polsce znacznie większa i jeśli porównać telewizyjną oglądalność sprzed kilku lat i tę dzisiejszą, to zauważymy znaczny postęp. Miłe dla niego jest również i to, że wielu kibiców przyjeżdża na wyścigi, aby mu kibicować.
Cechy najważniejsze dla kierowcy F1
Według krakowianina dobry kierowca F1, powinien być przede wszystkim szybki i uparcie dążyć do celu. Istotne jest też wyczucie, umiejętność analizy i przekazywania danych. To ważne w sporcie, w którym sukces zależy też od bolidu i od pięciuset ludzi, którzy ciężko pracują na to, by bolid był szybszy o 0,1 sekundy na okrążeniu. Dla zwykłego człowieka 0,1 sekundy to nic, a dla nas różnica kilku miejsc na mecie liczącego 70 okrążeń wyścigu. Według gwiazdy Formuły 1 Brytyjczyka Lewisa Hamiltona z McLarena, Robert Kubica jest piekielnie szybki, nigdy nie odpuszcza, jeździ na pograniczu ryzyka, ale fair. Poza tym ma trzy cechy potrzebne do osiągnięcia tego celu: talent, wiarę we własne możliwości i skupienie na ciężkiej pracy.
Robert Kubica (ur. 7 grudnia 1984 w Krakowie – polski kierowca wyścigowy. W 2005 roku zdobył tytuł mistrzowski w cyklu World Series by Renault. Od sezonu 2006 startuje w wyścigach Formuły 1. Od sezonu 2010 reprezentuje zespół Renault F1. Kubica jest pierwszym i jedynym w historii Polakiem startującym w Formule 1, stanął także na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Formuły 1. Trzykrotny laureat Plebiscytu Przeglądu Sportowego (2. miejsce w 2006, 6. miejsce w 2007 i 1. miejsce w 2008). Laureat Trofeum Lorenzo Bandiniego za rok 2007. W 2009 roku Kubica utworzył zespół kartingowy RK Kart Team.
www.fit.pl