fit.pl mobile logo


Wymarzony trening a limity naszego ciała

Chcemy zmienić swoją sylwetkę i przeczytaliśmy na ten temat już wszystko? To świetnie, ale zanim swój plan zaczniemy wdrażać w życie, trzeba wiedzieć czego możemy oczekiwać. Niestety, w obecnych czasach podstawowe kwestie związane ze zdrowym stylem życia są pomijane na rzecz schematycznej i obliczeniowej pracy. Fakt ten popycha coraz to szerszą grupę ludzi w skrajny, niemalże obsesyjny stan. Sprawdź, co należy wiedzieć, zanim złapiemy hantle w dłoń, lub staniemy na bieżni 


Psychika i motywacja

W ludzkiej naturze leży niepohamowana ambicja i jej ciągłe nienasycenie. Przykłady można mnożyć, jednak skupię się na jednym; tym, który uwidacznia jeszcze jedną cechę – próżność. Chodzi oczywiście o wygląd. Ludzie zawsze chcą wyglądać lepiej, niż wyglądają obecnie. Fakt ten może być nawet niebezpieczny, ponieważ, pomijając aspekt przeistaczania się w karykaturę samego siebie, jednostka na swej drodze do „doskonałości” może poważnie zachwiać swoim zdrowiem.

Jest też „druga strona medalu” – czyli wszyscy ci, którzy twierdzą, że żadna dieta i ćwiczenia na nich nie działają. Często sfrustrowani swoją pozorną niedoskonałością doprowadzają się do apatii, lub co gorsza paranoi.

Te dwa skrajne obrazy samego siebie są zupełnie nieprawidłowe i moim zdaniem wynikają z braku elementarnej wiedzy dotyczącej treningu, diety i zdrowego stylu życia. Jeśli czujesz, że należysz do którejś z opisanych powyżej grup, to ten artykuł na pewno pomoże Ci zrozumieć samego siebie i pozwoli na racjonalniejsze prowadzenie treningu, a może nawet i życia.

Każdy jest inny i to jest piękne!

Nasze organizmy są różne, tak jak nasze twarze, zapachy i gusta muzyczne. Niestety, albo raczej „stety”, niektórym z nas w życiu przyjdzie być nieco grubszym, a niektórym nieco szczuplejszym. Podyktowane jest to wieloma czynnikami, ale najprościej rzecz ujmując chodzi o rozporządzenie energią przez nasze organizmy. Ciała niektórych osób pożytkują stosunkowo mniej energii w ciągu dnia (objawia się to wielorako np. wiecznie zimnymi rękami, notoryczną ospałością itp.), a to przekłada się na utrzymywanie rezerw energetycznych, które lubią się odłożyć w postaci tłuszczu. Opozycyjnym i ciekawym przykładem są osoby inteligentne i obciążone dużą pracą umysłową. Z reguły cechuje je bardzo szczupła budowa - powód? Mózg ogólnie rzecz biorąc absorbuje najwięcej energii do pracy, jeśli jednak dodatkowo go obciążymy, spalanie kalorii wrzuci kolejny bieg, aby sprostać jego wymaganiom.

Należy w tym miejscu pamiętać, że dopóki stan naszego organizmu nie zagraża zdrowiu, działania polegające na kształtowaniu sylwetki nie mogą być radykalne! Oczywiście, jeśli pragnienie pozbycia się lekkiego brzuszka jest tak silne, że nie możemy się mu oprzeć, to róbmy wszystko, aby zaspokoić tę potrzebę – tylko przede wszystkim rozsądnie, a najlepiej pod okiem fachowca.

Niemniej, miejmy na uwadze to, że celem nie może być chęć zaimponowania komukolwiek z otoczenia, a co najwyżej sobie samemu. Uważam tak, gdyż pisząc wcześniej, że to dobrze, iż część z nas obligatoryjnie będzie grubsza lub szczuplejsza w życiu, miałem na myśli to, że owa różnorodność to najwspanialsza cecha nas jako ludzi. Jeśli boimy się odrzucenia przez nasz wygląd, powinniśmy pamiętać, że na świecie jest tyle ludzi, że nasze cechy – nie ważne jak odpychające by się nam wydawały – znajdą swoich amatorów! 

Kontrola wagi – to prostsze niż się wydaje

O ile nie cierpimy na chorobowe zaburzenia naszego organizmu, które mogą powodować, że opisane poniżej mechanizmy będą niesprawne, to kontrola naszej wagi wcale nie musi opierać się na żmudnym liczeniu kalorii i gotowaniu z wagą na kuchennym blacie.

Ludzkie ciała wyposażone zostały w mechanizm, który pozwala utrzymać je w idealnej (ich zdaniem) wadze. Jest to tak oczywiste, że niestety pomijane i niedoceniane – chociaż pominięcia tego faktu skłaniają mnie do refleksji, czy aby nie chodzi o napędzanie „fitnessowego” biznesu poprzez szukanie bardziej wyrafinowanych metod kształtowania ciała. Chodzi o głód. Jest on podstawowym miernikiem zmian naszej wagi. Odczuwanie głodu nie oznacza nic innego, jak to, że organizm potrzebuje kalorii z zewnątrz i jeśli mu ich nie dostarczymy, on zacznie spalać własne rezerwy. Tylko nie popadajmy w skrajność – głodówki nie dadzą tego, co chcemy, a jeśli nawet, to nie w porządny sposób! Aby tłuszcz się spalał w przemianach energetycznych, komórkom potrzebne są węglowodany. Bez ich udziału kwasy tłuszczowe spalają się niekompletnie, co prowadzi do zakwaszania organizmu, które jest stanem patologicznym i w swojej konsekwencji prowadzić może nawet do śmierci.

Jak więc w związku z powyższym kontrolować wagę poprzez kontrolę głodu? Trzeba jeść regularnie od 4 do 6 razy dziennie w małych porcjach i w takiej ilości, abyśmy ciągle odczuwali lekkie nienasycenie. Prawda, że proste? Warto w tym miejscu dodać, że tak regularnie spożywanie posiłków nie spowolni metabolizmu (jak robią to drakońskie głodówki) co dodatkowo sprzyja chudnięciu.

Kształtowanie ciała. Gdzie zaczyna się obsesja?

Jak już wcześniej pisałem, każdy jest inny, a to warunkuje wiele rzeczy. W przypadku Panów doskonałe rozpisany trening, dieta oraz długie godziny spędzone na siłowni mogą po jakimś czasie przestać przynosić rezultaty. Z kolei w przypadku Pań niesamowite diety i drakońskie ćwiczenia mogą powodować obniżanie wagi, ale boczki lub „za duża” pupa wciąż pozostaną nieposłuszne.

Trzeba zdawać sobie sprawę, ciało posiada limity. Mężczyźni nie uzyskają większej masy mięśniowej, niż pozwoli im na to stężenie hormonów takich jak testosteron czy growth hormone, a niektóre panie nie pozbędą się tłuszczu z bioderek, gdyż wysokie stężenie estrogenu im na to nie pozwoli – płodność jest jednak ważniejsza dla natury niż osobiste cele.

W obecnych czasach wygląda na to, że wszystko da się obejść – limity naszych ciał również. Tutaj moim zdaniem zaczyna się właśnie obsesja. Nie wieżę w to, że osiągając maksymalny pułap swoich naturalnych możliwości, nie jest się atrakcyjnym, nie tylko dla otoczenia, ale przede wszystkim dla samego siebie! Poza tym, osiągając tę granicę możemy się cieszyć z tego, że pokonaliśmy samych siebie i pozostaje tylko efekty tej pracy utrzymywać.

Podsumowanie

Publikacja jest oczywiście nakreśleniem problemu, gdyż trening z punktu widzenia psychiki i biologii można opisywać bardzo szeroko. Powyższe zagadnienia są jednak absolutną podstawą, często pomijaną przy doborze i planowaniu treningu. Dzięki teoretycznej wiedzy o własnych ograniczeniach będziemy dumni z ich osiągnięcia oraz nie rozczarujemy się, jeśli nie będą nas satysfakcjonowały. Pamiętajmy, że radykalne postępowania zawsze niosą ze sobą ryzyko. Ryzyko, którego nikt inny nie weźmie na swoje barki.

Damian Faluszewski
Trenujzdrowiej.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl