Rower crossowy damski: poznaj wady i zalety

Choć rowery damskie kojarzą się przede wszystkim z miejskimi rowerami typu damka, holenderka, to coraz prężniej rozwija się rynek damskich rowerów crossowych. Łączą one w sobie cechy rowerów trekkingowych, szosówek oraz typowych damek. Coraz więcej pań docenia ich uniwersalność, nowoczesne rozwiązania oraz świetny design. Rowery tego typu pozwalają zaznać emocji, jakie daje trudny teren i wymagająca nawierzchnia, a na co dzień sprawdzają się podczas jazdy miejskiej i dojazdów do pracy. Przyjrzyjmy się cechom charakterystycznym damskich rowerów crossowych, ich konstrukcji, a także wadom i zaletom.
2021-07-13 00:00
Udostępnij
Rower crossowy damski: poznaj wady i zalety

Rower crossowy damski – najważniejsze cechy

 

Rowery crossowe damskie to konstrukcje, które łączą w sobie cechy rowerów szosowych, trekkingowych oraz typowych damek. Zazwyczaj są one stosunkowo lekkie, jak „szosówki”, a jazda na nich jest wygodna jak na rowerach turystycznych. Rower crossowy wyróżnia się specjalną geometrią ramy – jej główka jest położona nieco wyżej niż zacisk sztycy podsiodłowej. Dodatkowo rower crossowy damski ma jeszcze bardziej obniżoną górną rurę ramy w kierunku koła tylnego, co jest z kolei cechą charakterystyczną rowerów damskich.

 

Kolejna rzecz, która łączy damskie rowery crossowe z trekkingowymi, to fakt, że obydwa typy bardzo często posiadają przedni amortyzator. Bardzo dobrze, jeśli amortyzator charakteryzuje się skokiem o wartości przynajmniej 50 mm. Im wyższa wartość skoku w amortyzatorze, tym wyższy komfort jazdy. Kolejną typową cechą rowerów crossowych, w tym damskich, jest to, że mostek przy kierownicy pod dość dużym kątem kieruje się ku górze.

 

W damskich rowerach crossowych napęd może mieć dwie lub trzy zębatki w przedniej przerzutce (jednak współcześnie zdecydowanie częściej spotyka się trzy zębatki). Natomiast kaseta tylnych biegów w tego typu rowerach posiada zazwyczaj 10 -11 rzędów (lecz można się również spotkać z innymi rozwiązaniami). Damskie rowery crossowe mogą mieć różne rozmiary kół, jednak zwykle nie przekraczają 28 cali.

 

Rower crossowy damski – zalety

 

Łącząc cechy rowerów trekkingowych, szosówek i damek, rowery crossowe mają wiele zalet. Wśród nich należy wymienić:

  • - uniwersalność – damskie rowery crossowe mogą być stosowane do dojazdów do pracy, na krótkie wypady za miasto, a nawet na dłuższe, często wielodniowe wyprawy turystyczne,
  • - charakterystyczna konstrukcja ramy, z górną rurą obniżoną w kierunku tylnego koła, ułatwia wsiadanie oraz zsiadanie praktycznie w każdym ubraniu,
  • - dzięki dużym prześwitom w widelcu oraz w tylnym trójkącie ramy w damskim rowerze crossowym można stosować opony zbliżone szerokością do górskich,
  • - obsługa tych rowerów jest zazwyczaj prosta,
  • - nowoczesne rozwiązania – w damskich rowerach crossowych montowany jest wysokiej klasy osprzęt, w tym napęd i zestawy hamulcowe,
  • - ewentualna naprawa lub wymiana osprzętu nie powinna przysparzać kłopotów; poszczególne elementy stosowane w tych rowerach są ogólnie dostępne i przystępne cenowo
  • - duża estetyka – może nie jest to argument techniczny, jednak dla wielu osób ma duże znaczenie – damskie rowery crossowe są dużo bardziej estetyczne od ich męskich odpowiedników.

 

Rower crossowy damski – wady

 

Niestety, damskie rowery crossowe mają również swoje wady. Rozważając zakup tego typu roweru, szczególną uwagę należy zwrócić na poniższe aspekty:

  • - bardzo często rowery crossowe damskie nie są wyposażone w akcesoria takie jak np. światła, bagażnik i błotniki; kwestia wyboru tych elementów pozostawiana jest indywidualnym preferencjom i gustom ich użytkowniczek,
  • - w wielu przypadkach materiały, z których produkowane są rowery crossowe (w tym damskie), charakteryzują się większą wagą od typowych rowerów turystycznych,
  • - na damskim rowerze crossowym, pomimo charakterystycznej konstrukcji ramy, jest możliwa jazda w wyprostowanej pozycji, np. dzięki zmianie pozycji kąta nachylenia mostka.