fit.pl mobile logo

Seniorki na 102!

Coraz więcej seniorów jesień wieku wykorzystuje jako drugą młodość. Czas, kiedy dzieci poszły na tzw. „swoje”, a wnuków nie trzeba już bawić, seniorzy poświęcają na realizowanie własnych potrzeb i marzeń
Obecne trendy wskazują, że to kobiety w większym stopniu niż mężczyźni przykładają wagę do aktywnego uczestniczenia w życiu codziennym. Seniorki częściej korzystają z wakacyjnych propozycji biur podróży, ofert edukacyjnych (np. Uniwersytet Trzeciego Wieku) oraz z powodzeniem wykorzystują nowe technologie. Wiele z nich udowadnia, że jesień życia nie musi wcale oznaczać smutku, cierpienia i samotności.

senior-woman-reading-bookRynek wciąż wychodzi naprzeciw seniorom. Rozwija się on w wyjątkowo szybkim tempie, otwierając się na potrzeby osób starszych i dostosowując swoje usługi pod kątem grupy 50+. Spektrum możliwości korzystania z usług jest więc coraz szersze – można wręcz przebierać w specjalnych ofertach sklepów internetowych, biur podróży, banków, czy operatorów telefonów komórkowych.

Jednak każdy wiek ma swoje prawa i seniorzy nie tak łatwo przekonują się do nowych funkcjonalności. Obawiają się, że sobie nie poradzą, nie okiełznają technologii bądź za nią nie nadążą. Tymczasem pokonanie lęku i wprowadzenie w życie nowej usługi ma walor nie tylko pragmatyczny, ale i psychologiczny – u seniora rodzi się powód do dumy i wzrasta poczucie własnej wartości.

Okazuje się, że mimo iż świat nowości i odkryć kojarzony jest z mężczyznami, wśród seniorów to jednak kobiety wykazują większe zaangażowanie w uczestniczeniu w życiu publicznym z wykorzystaniem oferowanych usług. Mężczyźni natomiast wydają się bardziej zachowawczy i zdystansowani. Dlaczego to właśnie kobiety są płcią bardziej otwartą na życie, nowe wyzwania i zdobywanie doświadczeń?

- Funkcjonujące w społeczeństwie stereotypy na temat męskości i kobiecości są w pewnym stopniu internalizowane przez przedstawicieli każdej z płci w procesie socjalizacji i włączane do obrazu siebie – mówi Monika Nowak, psycholog. Kobiety częściej definiują się przez relacje, jakie łączą je z innymi ludźmi, mężczyźni zaś częściej postrzegają siebie jako niezależne jednostki. Waga, jaką kobiety przypisują podtrzymywaniu dobrych związków z innymi ludźmi, może sprzyjać ich zaangażowaniu w udział czy w organizację zajęć grupowych. Zwłaszcza kobiety przeżywające „jesień życia”, często aktywniej uczestniczą w życiu społecznym niż mężczyźni w podobnym wieku, ponieważ ich potrzeba współtworzenia relacji, która wcześniej mogła być realizowana np. w rodzinie, teraz może być zaspokajana w grupie - dodaje Monika Nowak.

Można pokusić się o stwierdzenie, że kobiety są wręcz zarażone entuzjazmem starości. W ślad za tym idzie angażowanie się w różnego rodzaju działania, inicjatywy, ze wskazaniem tym samym na radość, jaką niesie ze sobą ten wiek. Największe dysproporcje między płciami występują w szczególności w sferze podnoszenia własnych kwalifikacji i zdobywania nowych doświadczeń. Placówki edukacyjne, jakimi są Uniwersytety Trzeciego Wieku, cieszące się dużym zainteresowaniem wśród seniorów, zdecydowanie częściej goszczą w swoich gmachach kobiety niż mężczyzn.
[-------]

woman-jogging- Wśród osób, które uczestniczą w zajęciach, kobiety stanowią 90%. Mężczyźni są bardziej sceptyczni i zdystansowani wobec takiego typu działalności. Wśród 200 liderów uniwersytetów mężczyzn jest zaledwie 5-6 – mówi Kamila Nowaczek z Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kobiety w ramach prowadzonej aktywności podejmują wiele działań oddolnych, jak zakładanie kół czy klubów. Dodatkowo czynnie angażują się w pozyskiwanie sponsorów dla prowadzonych inicjatyw - dodaje Nowaczek.

Na szczególną uwagę zasługuje sposób wykorzystania nowych technologii. Można powiedzieć, że internet w Polsce cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród seniorów. Choć obecnie spośród osób powyżej 60 roku życia 14%1 korzysta z zasobów sieci, to dzięki organizowanym kursom i szkoleniom, jak Akademia eSeniora, może wpłynąć na obiecujące wyniki w niedalekiej przyszłości. Także i w tym zakresie to kobiety są otwarte w większym stopniu na zagłębianie tajników sieci niż mężczyźni – aż 70% absolwentów Akademii stanowiły przedstawicielki płci pięknej.

W parze z internetem idą także telefonia komórkowa i korzystanie z rozwiązań, jakie oferuje teleopieka. O ile sprofilowane telefony są już powszechnie znane, to nowoczesne systemy opieki ciągle są czymś niezbadanym. Intuicyjny obraz seniora, użytkownika teleopieki wskazuje co prawda, że jeśli radził on sobie sam przez całe życie, to i na starość nie potrzebuje dodatkowych urządzeń. Jednak, jak przekonuje Dariusz Chudzia, z wrocławskiego centrum teleopieki – U kobiet syndrom ten zauważalny jest w mniejszym stopniu.

Obok korzystania z oferty edukacyjnej i technologicznej kobiety są także wyjątkowo otwarte na nowe formy aktywności fizycznej. Nierzadki jest widok grup seniorów spacerujących z kijkami, wśród których dostrzec można „rodzynki” – zaledwie kilku mężczyzn. Choć – jak przekonują specjaliści – Nordic Walking to sport idealny dla wszystkich, a w szczególności zalecany seniorom. Potwierdzeniem feminizacji tego sportu mogą być również opinie osób, które na co dzień świadczą usługi z Nordic Walkingu.

- Spośród seniorów biorących udział w treningach Nordic Walking to kobiety stanowią 70% wszystkich uczestników – mówi Aleksander Wilanowski, instruktor Nordic Walking. Seniorki są zdecydowanie bardziej otwarte na poznawanie nowych form aktywności ruchowej – dodaje Wilanowski.

Nordic Walking to nie jedyny sport cieszący się większą popularnością wśród kobiet. Siłownie, pływalnie czy rowerowe wycieczki, choć dobre dla wszystkich, wpisały się bardziej w wizerunek aktywnej kobiety niż mężczyzny.

Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli chodzi o wyjazdy na wczasy. To seniorki szturmują sanatoria, domy wczasowe, chcą poznawać bliższe i dalsze zakątki Polski, a nawet świata. Czynnie działają w stowarzyszeniach takich jak Klub Aktywnych Kobiet i same organizują sobie wycieczki, grupowe wyjazdy. Widać wyraźnie, że w przypadku kobiet stereotyp wczasów w przydomowym ogródku lub na działce już odszedł do lamusa…

Dynamiczne korzystanie seniorek z nowych usług i udogodnień rynku stanowi interesujący przykład na to, że kobiety to wcale nie taka „słaba płeć”. Seniorka na 102 to kobieta, której jesień wieku nie stoi na przeszkodzie w realizowaniu własnych potrzeb i osiąganiu wyznaczonych celów. Wręcz przeciwnie – ten czas jest dla seniorek doskonałą okazją do spędzenia „drugiej młodości” na aktywnym wypoczynku, zdobywaniu nowego doświadczenia – a co za tym idzie – podnoszenia własnej wartości.


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl