Bez cukru, proteinowe, light – czy Polacy są fit?

WHO postanowiło zbadać wpływ aspartamu (słodzika powszechnie stosowanego w produktach spożywczych zamiast cukru) na ryzyko zachorowania na raka. Opierając się o dane z aplikacji Listonic postanowiliśmy sprawdzić, czy dynamicznie rozwijająca się kategoria produktów fit wpisała się na stałe w listy zakupów Polaków.
2023-07-20 00:00
Udostępnij
Bez cukru, proteinowe, light – czy Polacy są fit?

W komunikacie wydanym 14 lipca Światowa Organizacja Zdrowia podtrzymała swoje dotychczasowe stanowisko dotyczące maksymalnej dziennej dawki aspartamu. Aspartam został uznany za potencjalnie rakotwórczy, ale wciąż bezpieczny w dawce do 40 mg/kg masy ciała. To jeden z wielu słodzików, które ma do dyspozycji przemysł spożywczy. Powszechnie stosowane są m.in.: erytrytol, maltitol, sukaraloza czy acesulfam K.

Gdzie możemy znaleźć słodziki? Przede wszystkim w fit produktach, w których producenci stosują słodziki zamiast cukru, a także w produktach dla diabetyków (ze względu na ich lepszy w porównaniu do cukru wpływ na glikemię).

Analizując listy zakupowe użytkowników Listonic możemy zauważyć, że zainteresowanie produktami bez cukru w ostatnich dwóch latach rośnie, choć nie jest to stały i niezachwiany wzrost. Mimo to, w czerwcu 2023 roku na listach zakupowych Polaków ilość produktów “bez cukru” była wyższa o 18 p.p. niż przed rokiem.

Mniejszymi spadkami, a jednocześnie wyraźnym wzrostem cieszą się produkty typu “light”. W czerwcu obecnego roku było ich na liście zakupów o 35 p.p. więcej, niż w czerwcu ubiegłego roku.

Szczególną popularnością w kategorii produktów “light” cieszy się nabiał, w tym przede wszystkim mozzarella, majonez oraz serki wiejskie – zdradza Małgorzata Olczak – Head of Sales w Listonic.

“Bez cukru” oraz “light” to jednak niejedyny odłam fit produktów, który na stałe zagościł na półkach sklepowych. Zarówno marki zewnętrzne (np. All Nutrition, 4F Fuel, Mlekovita), jak i marki własne sieci handlowych (np. Go Active w Biedronce czy Pilos w Lidlu) oferują coraz szerszą gamę produktów proteinowych. Łatwo dostępne są już nie tylko skyry i batony proteinowe, ale także kaszki, puddingi, odżywki białkowe, a także dania gotowe o podwyższonej zawartości białka.

W przeciwieństwie do produktów bez cukru, produkty light, proteinowe oraz nabiał proteinowy typu skyr i kvarg notują wyraźny spadek zainteresowania w grudniu oraz gwałtowny wzrost dodań na listę zakupów w styczniu. Analizując inne produkty na listach zakupów, możemy wnioskować, że jest to bezpośrednio związane z przygotowaniami świątecznymi (w których króluje masło i cukier) oraz postanowieniami noworocznymi. Zainteresowanie produktami proteinowymi oraz jogurtami typu skyr czy kvarg utrzymuje się jednak na wyraźnie wyższym poziomie od początku 2023 roku. Porównując pierwsze sześć miesięcy 2022 oraz 2023 roku było to wzrost o 85 p.p. w przypadku produktów “proteinowych” oraz wzrost o 50 p.p. w kategorii skyrów oraz kvargów.