Te potoczne stwierdzenia mają ogromne zastosowanie zwłaszcza w pracy – nawet najlepszy pomysł, nawet najwspanialszy projekt przejdzie bez echa, jeżeli nie będziemy umieli o nim umiejętnie opowiedzieć.
Niezależnie od tego czy czeka cię wygłoszenie referatu na uczelni, czy może zabranie głosu na zebraniu w pracy, to o ile nie jesteś urodzonym mówcą (a powiedzmy sobie szczerze – takich osób jest niewiele), skorzystaj z naszych rad:
1. Nastaw się pozytywnie
Powstrzymaj myśli typu: "I tak nikt mnie nie będzie słuchał", czy "Nie dam rady". Powstrzymaj wewnętrznego krytyka i powtarzaj jak mantrę: dam radę, potrafię to zrobić dobrze.
2. Przygotuj wystąpienie
Nawet jeżeli masz tylko przedstawić wyniki raportu za zeszły miesiąc – przygotuj się. Wypisz sobie w punktach najważniejsze rzeczy, które twoim zdaniem należy powiedzieć. Zastanów się co chcesz przekazać, jaki jest cel twojego wystąpienia. Długie wystąpienie oczywiście wymaga większej ilości przygotowań, jednak nie przesadzaj z ilością – nie chcesz nikogo zanudzić. Upewnij się także, że umiesz korzystać ze wszelkich pomocy audiowizualnych jakie zamierzasz użyć.
3. Pamiętaj o zasadzie magicznej trójki
Trzykrotne powtórzenie treści umożliwia jej szybsze zrozumienie i sprawia, że zostanie dłużej zapamiętana. Wykorzystaj to i najważniejsze punkty wystąpienia (najważniejsze argumenty itd) powtarzaj trzykrotnie.
4. Ćwicz
To szczególnie ważne przed ważnymi wystapieniami – ćwicz. W domu, przed lustrem, na głos, w obecności przyjaznej ci osoby. Nagrywaj się na kamerę czy dyktafon. Dostrzegniesz niuanse na które wcześniej nie zwracałaś uwagi, a także – oswoisz się z własnym głosem. Gdy kilka razy powtórzysz swoje wystąpienie, może się okazać, że będziesz chciała nieco zmodyfikować jego treść, bądź nasunie ci się jakaś anegdota związana z tematem, która urozmaici twoje przemówienie.
Postaraj się wyeliminować przerywniki typu "aaaa", "ee" itd – to irytujące dla słuchaczy. Jeżeli nie masz talentu do konstruowania długich i zawiłych zdań kończących się zaskakująco – twórz proste zdania, zrozumiałe w odbiorze dla wszystkich.
5. Wizualizuj sobie zadowolenie słuchaczy
Wyobrażaj sobie jak gratulują ci wystąpienia, jak słuchają z zainteresowaniem.
6. Trzymaj się prosto
Wyprostowana sylwetka dodaje pewności siebie, odwagi, atrakcyjności. Podziała to zarówno na ciebie (twoje samopoczucie wzrośnie) jak i na słuchaczy (będziesz lepiej odbierana). Na tem temat juz pisaliśmy w zeszłym miesiącu w artykule: Wyprostuj się!
7. Zwalniaj
Większość z nas gdy się denerwuje zwiększa tempo mówienia i podwyższa barwę głosu. Dlatego w trakcie przemówienia świadomie rób pauzy, obniżaj ton głosu i mów wolniej. Zignoruj tą radę tylko wtedy, jeżeli kilku znajomych zwykle pogania cię byś szybciej dokończyła opowiadanie jakiejś historii – niektóre osoby (zwłaszcza o temperamencie flegmatycznym), mówią same z siebie dość wolno i tutaj raczej powinny popracować nad dodaniem energii do swoich wypowiedzi aby nie uśpić słuchaczy.
8. Pamiętaj że wystąpienie zaczyna się wcześniej
Zwłaszcza jeżeli jesteś głównym gościem wystąpienia, ludzie będą patrzyli na ciebie wcześniej. Dlatego od początku – od momentu wejścia do pomieszczenia, poznania odpowiednich osób itd – miej świadomość tego, że twoje gesty, ruch, spojrzenia, postawa , uśmiechy, miny będą oceniane jeszcze zanim cokolwiek powiesz...
Beata Mąkolska
www.wellness.fit.pl
Sztuka zabierania głosu
Przemawianie jest nie lada sztuką – umiejętność przykucia uwagi słuchaczy i wzbudzenia w nich zainteresowania może przyczynić się do naszego sukcesu w wielu dziedzinach. Dziś trzeba "umieć się sprzedać" a także umieć "sprzedać swoje pomysły" aby być "kimś"
