fit.pl mobile logo

Latem łatwiej o kontuzje. Jak im zaradzić?

Rozmowa z Piotrem Garbalem, magistrem fizjoterapii z Centrum Medycznego Damiana

W porze letniej wzrasta nasza ochota na aktywność fizyczną. Wiele osób decyduje się na ćwiczenia w domu, na siłowni, zaczyna biegać – na przykład z nadzieją na uzyskanie szczuplejszej sylwetki przed wakacjami. Jednak taka aktywność „niedzielnych sportowców” grozi urazami. Jak zabrać się do tego z głową i jakie urazy występują z największą częstotliwością?

Obecnie bardzo modne jest bieganie, więc warto na początek wspomnieć o urazach, jakie może to powodować: to przede wszystkim skręcenia, zwichnięcia i naderwania.

Te skręcenia dotyczą przede wszystkim kończyn dolnych?

Tak, są to urazy stawu skokowego. Podobne kontuzje pojawiają się również podczas gry w piłkę nożną. Czynnikiem potęgującym ryzyko tego typu urazów jest twarda nawierzchnia. Nie da się również nie wspomnieć o kolanach. Często obserwujemy zerwanie lub uszkodzenie ACL – więzadła krzyżowego przedniego. Natomiast gdy wybieramy się na siłownię, trzeba liczyć się z naciągnięciami albo naderwaniami mięśniowymi związanymi z dużym obciążeniem, jeśli będziemy ćwiczyć bez odpowiedniego przygotowania.

A jak rozpoznamy takie naciągnięcie lub naderwanie? Jak możemy sobie wtedy pomóc?

To kwestia indywidualna, ale przede wszystkim odczuwamy ból, który rozchodzi się promieniująco po kończynie. Należy wtedy od razu zaprzestać ćwiczeń i schłodzić obolałe miejsce. W przypadku krwiaka stosujemy maści łagodzące. Przy takich urazach często potrzebne jest USG, a nawet rehabilitacja.

Jak można zapobiegać kontuzjom?

Podstawowym elementem jest rozgrzewka. To działanie profilaktyczne, bez którego nie powinno się rozpoczynać żadnej aktywności sportowej. Poza tym powinniśmy „mierzyć siły na zamiary”. Gdy zaczynamy przygodę z bieganiem – należy stopniować wysiłek fizyczny, czyli np. przeplatać trucht marszem, a nie od razu startować na 5 km. Jeśli zaczniemy od przebiegnięcia dużego dystansu, na pewno nabawimy się kontuzji.

Ważne jest też regularne rolowanie mięśni. Proponuję robić to wieczorem, gdy np. planujemy biegać następnego dnia rano. Raczej nie bezpośrednio po wysiłku fizycznym, ponieważ mięsnie są zakwaszone i nie dokładajmy im jeszcze bardziej , wskazana jest więc przerwa co najmniej kilkugodzinna. Oprócz powyższych zaleceń istotne jest odpowiednio dobrane obuwie z amortyzacją, szczególnie w przypadku biegania na twardych nawierzchniach takich jak chodnik. Kiedy się da, wybierajmy miękkie podłoże. Polecam ścieżki leśne. Dobra jest też nawierzchnia tartanowa na boiskach. Kluczowe jest też nawadnianie organizmu w trakcie treningu oraz uzupełnienie witaminy C w przypadku bólu mięśni. Świetnie sprawdzą się tu soki. W przypadku lekkich kontuzji dobrym rozwiązaniem jest taping.

Czym jest taping? Ostatnio jest on chyba bardzo modny?

Taping, inaczej plastrowanie dynamiczne, to jedna z metod terapeutycznych wykorzystywanych przez fizjoterapeutów. Jest to oklejanie specjalnymi, elastycznymi taśmami ściśle określonych obszarów ciała w celu poprawy i rozluźnienia tkanki mięśniowo-powięziowej. Trzeba pamiętać, że taping nie jest lekiem na wszystko, tylko ma działanie wspomagające. Może pełnić role odciążającą dla stawu nie osłabiając siły mięśniowej jak np. orteza.

A czy możemy zaplastrować się sami?

Co prawda plastry dostępne są właściwie wszędzie – zarówno w aptekach jak i Internecie, ale odpowiedź brzmi: nie. Dlaczego? Ponieważ należy odpowiednio naciągnąć , naciąć i nakleić plaster, a to zrobi prawidłowo tylko fizjoterapeuta w profesjonalnym gabinecie medycznym.

Taping jest jednym ze sposobów na urazy, a jak udzielić pierwszej pomocy od razu po kontuzji?

Np. w przypadku stłuczenia stawu, mięśnia pomogą okłady chłodzące tzw. cold packi i nie obciążanie chorego miejsca. Jeśli stłuczenie dotyczy kończyny warto trzymać ja w pozycji uniesionej o około 20cm dzięki temu krew łatwiej odpłynie, a bol i obrzęk będą mniejsze. Przy skręceniu zimne okłady i kończyna powyżej serca, następnie rtg aby wykluczyć złamanie. Jak obrzęk zejdzie warto zrobić usg w celu sprawdzenia czy nie doszło do uszkodzeń tkanek miękkich czyli więzadeł, gdyż później to się przełoży na stabilizację.

A czy zdarzają się kontuzje, których nie zauważamy?

Bardzo często po siłowni boli nas np. bark. Bagatelizujemy ten objaw i początkowo pomaga rozgrzewka, która go niweluje lub łagodzi. Potem jednak nawet rozgrzewka przestaje pomagać, bo w obrębie stawu pojawia się zapalenie. No i uraz gotowy.

Jaki jest średni czas leczenia standardowej kontuzji np. naderwania czy naciągnięcia mięśnia?

To kwestia indywidualna, ale średni czas to ok. 2-3 tygodnie. Zdarzają się jednak naderwania, które leczy się dłużej zależy w jakim stopniu zostały uszkodzone włókna mięśniowe i wtedy czas może się wydłużyć nawet do dwóch miesięcy.

Zbliża się sezon wakacyjny. Jakie kontuzje są w tym okresie najczęstsze, jeśli nie uprawiamy żadnych sportów?

Chodząc po górach – i mam tu na myśli głównie schodzenie - można nabawić się bólu w przedniej części stawu kolanowego . Dzieje się tak najczęściej ,gdyż jest dysbalans mięśniowy i jedna taśma mięśniowa jest zbyt napięta, a druga za słaba . Wiąże się to z nie odpowiednim wzmocnieniem mięśni. Nad morzem najczęściej doświadczamy oparzeń na skutek długiego przebywania na słońcu bez kremu z filtrem.
Dziękujemy za rozmowę.

Biogram:
Mgr Piotr Garbal w swojej pracy zajmuje się głównie pacjentami z: bólami, dysfunkcjami kręgosłupa m.in. dyskopatii, stawów obwodowych (takimi jak: biodra, kolana, stopy, barku, łokcia, ręki), ponadto bólami idiopatycznymi i zaburzeniami napięcia mięśniowego. Prowadzi pacjentów po urazach (ACL, łąkotka) planując poszczególne etapy rehabilitacji. W obszarze jego szczególnych zainteresowań jest praca z powięzią i wszystkim, co jej dotyczy, oraz praca z blizną (każdego rodzaju).
Specjalizuje się w rehabilitacji stawów obwodowych( bark, kolano, łokieć), oraz zaburzeniami w obrębie tkanki powięziowej. - rehabilitacja pourazowa (ACL, łąkotka, złamania) - praca z blizną (każdego rodzaju).

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl