fit.pl mobile logo

Dieta 3 kroków - sprawdź swój typ węglowodanowy

Amerykańscy żywieniowcy opracowali 3-stopniowy plan, który pozwala wyznaczyć precyzyjną ilość węglowodanów w codziennym jadłospisie.

Usprawni to metabolizm, a nagromadzone zapasy tłuszczu będą się stopniowo zmniejszać. Organizm otrzyma właściwą dawkę energii, byś mogła normalnie funkcjonować. Dzięki zdrowemu programowi odżywiania zmniejszysz również ryzyko chorób serca oraz cukrzycy.

KROK 1.
Test pomoże ci znaleźć twój typ węglowodanowy.

KROK 2.
Z pomocą tabelki łatwo określisz odpowiednią dla siebie dzienną dawkę węglowodanów.

KROK 3.
Specjalny program odżywiania pomoże ci stracić tygodniowo nawet 1,5 kg wagi.

KROK 1
OKREŚLAMY TYP WEGLOWODANOWY

1. Od czasu do czasu dostaję napadu głodu. Mam wtedy nieprzepartą ochotę na:
A. ciastko, obwarzanek, słodką bułeczkę
B. plasterek wędliny, orzechy

2. Czuję się zmęczona:
A. często, prawie codziennie
B. rzadko, jestem prawdziwym wulkanem energii

3. Gdy usiłuję zrzucić parę kilogramów, to jem:
A. potrawy niskotłuszczowe, rezygnuję z posiłków
B. sałatki, warzywa, ryby

4. Na śniadanie jem tosty, bułeczki, rogaliki, płatki zbożowe:
A. prawie codziennie
B. rzadziej niż dwa razy w tygodniu albo wcale

5. Piję napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa, cola:
A. często, przynajmniej raz dziennie
B. raz czy dwa w tygodniu

6. Zdarzają mi się kłopoty z zaśnięciem i spaniem:
A. stale, przynajmniej trzy razy w tygodniu
B. nigdy, zawsze łatwo zasypiam i dobrze śpię

7. W moim obiadowym jadłospisie pieczywo, makaron, ryż, ziemniaki pojawiają się:
A. codziennie, uwielbiam je
B. rzadko, wolę warzywa

8. Gdy przybieram na wadze:
A. zaokrąglam się wszędzie, ale najbardziej na brzuchu
B. najszybciej powiększa mi się obwód bioder i ud

CO OZNACZA TÓJ WYNIK

Przewaga odpowiedzi A:
reprezentujesz typ A. Twoja cecha charakterystyczna to skłonność  do wystającego brzuszka. Jeżeli ograniczasz spożycie węglowodanów, twój organizm automatycznie zwiększa zwiększa produkcję insuliny. Przy poziomie hormonu przekraczającym rzeczywiste zapotrzebowanie, nadwyżki spożytych kalorii zostaną zmagazynowane w postaci tkanki tłuszczowej właśnie na brzuchu.
Co powinnaś robić?
Całkowite wyeliminowanie węglowodanów z diety może przynieść więcej szkody niż pożytku. Powinnaś jednak znacznie ograniczyć ich spożycie. Nadmiar zamień na produkty bogate w białka i zdrowe tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe) oraz w kolorowe warzywa, które zawierają minimalne ilości skrobi.

Przewaga odpowiedzi B:
Jesteś typem B. Masz raczej dobrą przemianę materii, dlatego na razie nie wydaje się, by waga przysparzała ci zmartwień. Nie uskarżasz się także na niedostatek sił witalnych. Ale uwaga! To nie oznacza, że w przyszłości nie mogą się pojawić problemy z figurą. Dlatego na wszelki wypadek zacznij baczniejszym okiem przyglądać się, ile i jakich węglowodanów spożywasz.
Co powinnaś robić?
W tabeli na następnej stronie znajdziesz wskazówki, ile porcji węglowodanów możesz dziennie wstawić do swego menu. Właściwa ich dawka pozwoli ci utrzymać dobre tempo metabolizmu i zachować energię. Co trzy tygodnie rozwiązuj ponownie test, by sprawdzić, czy nie powinnaś przedsięwziąć bardziej stanowczych kroków.


KROK 2

BUDUJEMY PLAN ŻYWIENIA

Zakładamy, że powinnaś jeść trzy razy dziennie plus przekąskę na drugie śniadanie. Składniki możesz dobierać spośród czterech grup produktów. Niebieska część zawiera białka (nie wolno jeść więcej  niż 4 porcje dziennie), żółta - tłuszcze (trzy łyżki dziennie). Natomiast podane w zielonej części warzywa można jeść bez ograniczeń. W czerwonej grupie znajdziesz produkty bogate w węglowodany. To właśnie ich spożycie powinnaś kontrolować. Jak to robić?
1. Najpierw ustal, ile porcji cukrów dziennie możesz zjeść. Instrukcję znajdziesz w tabelce.
2. Spośród podanych produktów zestaw menu na cały dzień. Pamiętaj, że liczba porcji węglowodanów nie może być większa od wyniku z tabeli. Weź pod uwagę także ograniczenia dotyczące białek i tłuszczów.
3. Co kilka tygodni rozwiązuj test. Może się okazać, że twoja dieta nie musi być tak drakońska.

SPRAWDŹ, CZY MASZ NADWAGĘ

Swoją wagę podziel przez wzrost podniesiony do kwadratu, np. masz 170cm wzrostu i ważysz 68kg; 68:(1,7 X 1,7)=23,53
Wynik w przedziale 19-22 to norma,
poniżej to niedowaga,
powyżej  nadwaga.


ILE PORCJI DZIENNIE

Uwzględnij swoją wagę, tryb życia oraz typ (A lub B). Na przecięciu znajdziesz dzienną liczbę  porcji węglowodanów w twojej diecie.

 


TWÓJ TRYB ŻYCIA JEST...

 

RACZEJ BIERNY

 

MAŁO AKTYWNY

 

AKTYWNY

 

BARDZO AKTYWNY

 

 MASZ...

 

TWÓJ TYP 

 PORCJE

TWÓJ TYP 

 PORCJE

TWÓJ TYP 

 PORCJE

TWÓJ TYP 

 PORCJE

 NIEDOWAGĘ

 POSIŁEK

A


1


A


1


A

B

1


A


2


 

 PRZEKĄSKA

A


0

1

A


0


A


1


A

B

1

2

 NORMALNĄ WAGĘ

 POSIŁEK

A


1

2

A

B

1

2

A


1

3

A

B

2


 

 PRZEKĄSKA

A

B

0


A


0

0,5 

A

B

0

0,5 

A

B

0


 LEKKĄ NADWAGĘ

 POSIŁEK

A

B

0


A


1

2

A


1


A

B

2


 

 PRZEKĄSKA

A


0


A

B

0

1

A

B

0

1

A


0

0,5 

 NADWAGĘ

 POSIŁEK

A

B

0


A

B

0


A

B

1


A

B

1


 

 PRZEKĄSKA

A

B

0

0,5

A

B

0

1

A

B

0


A

B

0

1



KROK 3


JADŁOSPIS JAK UKŁADANKA Z KLOCKÓW

BIAŁKA (4 porcje dziennie)

  • mięso wołowe, cielęce lub jagnięce - porcja 75g
  • kurczak (bez skóry) - małe udko, pół piersi
  • serek wiejski - porcja 1/2 opakowania
  • kaczka (bez skóry) - udko, pół piersi
  • jaja - 2 duże, całe (1 porcja dziennie)
  • łosoś, pstrąg - małe dzwonko lub filet, duszony
  • serek sojowy tofu - porcja 100g
  • tuńczyk (z puszki w sosie własnym) - porcja 75g
  • indyk (pierś, udo) - 2-3 plastry, 75g


WARZYWA (bez ograniczeń)

  • sałata zielona, lodowa, kapusta pekińska
  • szparagi - gotowane, świeże lub z puszki
  • kalafior - świeży, gotowany na parze
  • seler - korzenny i naciowy
  • ogórki - świeże lub małosolne
  • cebula - zwykła, czerwona, dymka
  • pieczarki - surowe, pieczone, duszone
  • bakłażany - duszone
  • pomidory, papryka - w każdej postaci
  • zielony groszek - młody, niekonserwowany



TŁUSZCZE (3 łyżki dziennie)

  • oliwa z oliwek - do sałatek
  • olej lniany - do sałatek
  • olej z pestek winogron - do sałatek
  • olej sezamowy - do smażenia
  • olej sojowy - do sałatek i smażenia
  • orzechy włoskie - kilka sztuk
  • majonez typu light - nie więcej niż 2 łyżki dziennie
  • olej z wiesiołka - jako suplement diety
  • śmietanka - niskotłuszczowa
  • masło - nie więcej niż łyżka dziennie


WĘGLOWODANY

  • pieczywo pełnoziarniste - 1 kromka, 1/2 bułki
  • ryż (wszystkie rodzaje) - gotowany, 1/2 szklanki
  • ziemniaki - 2 średnie
  • kukurydza - gotowana lub z puszki, 1/2 szklanki
  • płatki typu muesli - 1/2 szklanki
  • fasola, soczewica - gotowana, 1/2 szklanki
  • owoce - 1 mały lub 1/2 szklanki
     





www.fit.pl
 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl