fit.pl mobile logo

Jagoda kamczacka, minikiwi, rokitnik - trzy najbardziej oczekiwane superowoce 2022 roku

Kantar zapytał Polaków o to, które mniej znane owoce i warzywa, uprawiane w naszym kraju, chcieliby spróbować? Gatunkiem najchętniej wskazywanym jest jagoda kamczacka. Chęć spróbowania „kamczatki” zadeklarowało 21% dorosłych Polaków, czyli 6.784.358 osób. Wśród trzech najbardziej oczekiwanych owoców jagodowych znalazły się jeszcze minikiwi (14%) i rokitnik (11%).

Najbardziej popularnymi superowocami są w Polsce borówki, truskawki, porzeczki, maliny oraz aronia i jej przetwory. Zainteresowanie spróbowaniem mniej znanych gatunków jest bardzo wysokie (71%). Poza jagodą kamczacką, badani deklarują również chęć spróbowania pigwy, morwy i minikiwi (14%). Rokitnika, kapustę chińską (pak choi) i derenia chciałoby spróbować 11% respondentów.

Na podobnym poziomie wymieniano też, należącą do rodziny kapustowatych, brukiew oraz podobny do pietruszki pasternak (9%). Wszystkie zyskują lub wracają do łask, za sprawą swoich wysokich wartości odżywczych.

Jagoda kamczacka – owoc wiecznej młodości

Świeże czy mrożone owoce jagody kamczackiej doskonale sprawdzają się w wypiekach i różnego rodzaju przetworach: dżemach, galaretkach, winach, nalewkach czy sokach. Atutem kamczatki jest jej wyjątkowy, oryginalny smak. To nie jest owoc, obok którego można przejść obojętnie. Osoby próbujące jagodę po raz pierwszy zaskoczone są wyrazistym i pełnym aromatu smakiem. Czy jagoda kamczacka to nowa borówka?

„Nie dziwi nas wynik sondażu i fakt, że Polacy najchętniej chcieliby spróbować jagody kamczackiej. W Polsce to nowy, wciąż mało znany owoc, który kusi wczesną wiosną, po zimie, gdy jesteśmy spragnieni świeżości. Jej atrakcyjność wzmacniają walory prozdrowotne. Coraz większe zapotrzebowanie na zdrową żywność doskonale wpisuje jagodę kamczacką w XXI wiek. To owoc przyszłości” - mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i przetwórca jagody kamczackiej, Plantin.

„Zawsze w czerwcu zapraszamy na plantacje jagody kamczackiej w całej Polsce. Będzie możliwość poznania i samodzielnego zrywania świeżych owoców. Ale na jagodę kamczacką nie trzeba czekać do lata! Wielu plantatorów oferuje swoje owoce w formie przetworzonej. Mamy soki NFC, konfitury, owoce liofilizowane czy wina, dostępne w sprzedaży przez cały rok” - zachęca Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenie Plantatorów Jagody Kamczackiej.

Polskie minikiwi

Wśród polskich superowoców uwagę zwraca minikiwi. To mały kuzyn kiwi, bardzo podobny owoc, ale różniący się też dość zasadniczo. Minikiwi możemy jeść w całości ze skórką, nie musimy go obierać. To jego pierwsza duża zaleta. Owoc jest mały, czyli łatwy w spożyciu, jak wiele znanych owoców jagodowych. Największą zaletą tego owocu jest jego skład i właściwości prozdrowotne.

„Wzrastające zainteresowanie owocami minikiwi bardzo nas cieszy. Obserwujemy tu wyraźny trend wzrostowy. Biorąc pod uwagę fakt, że 5 lat temu owoce minikiwi były prawie w ogóle nieznane to można powiedzieć, że obecne wyniki są ogromnym sukcesem. Liczymy, że w niedługim czasie owoce polskiego minikiwi na dobre zagoszczą na stołach Polaków” - mówi prof. Piotr Latocha, twórca wielu odmian.

Rokitnik – złoty shot zdrowia

„Obecna w rokitniku dysmutoza ponadtlenkowa to najsilniejszy antyoksydant, główna broń komórek przed wolnymi rodnikami. To najsilniejsza antynowotworowa tarcza. Rokitnik ma np. dziesięciokrotnie więcej witaminy C niż cytryna i zachowuje ją w przetworach. Stąd piękny złoty kolor rokitnikowych soków i dżemów” – mówi prof. Stanisław Pluta z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.

Rokitnik to roślina lecznicza znana od starożytności. Chińskie przysłowie mówi: „jedz rokitnik, a krew twoja będzie uzdrowiona”. Sok z owoców rokitnika wspomaga dziś chemioterapie, a wyekstrahowany z nasion i miąższu olej rokitnika jest składnikiem suplementów i produktów funkcjonalnych. Olej rokitnika jest coraz popularniejszym składnikiem kosmetyków: szamponów, balsamów, kremów i pomadek. Polscy plantatorzy i naukowcy od 30 lat obserwują jego renesans.

Polskie superowoce

„Rośnie konsumpcja owoców jagodowych i zainteresowanie młodymi gatunkami. Wspólnie pracujemy nad tym by promować codzienną konsumpcję owoców jagodowych. Stworzyliśmy prawdziwą >>jagodową sztafetę<<. Wspólnie też promujemy jagodowe przetwory. Ich promocja ma charakter całoroczny” - mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Badanie zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Sondaż zrealizowano 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Projekt sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl