fit.pl mobile logo

Jak grillować w zdrowy sposób?

Sporadyczne posiłki z rusztu nie wyrządza szkody naszemu zdrowiu jednak całodniowe biesiadowanie kilka razy w tygodniu może mocno zaszkodzić. Tłuste, pieczone dania, bez warzyw i owoców, za to z alkoholem i słodkimi napojami, mogą spowodować wzrost ryzyka rozwoju chorób serca, wątroby, trzustki i nowotworu jelita grubego. Grilla należy traktować jak zwykły posiłek i siadać do stołu w porze obiadu lub kolacji

Według wielu osób grillowanie to jedna z najzdrowszych technik kulinarnych, gdyż dania przygotowuje się bez dodatku tłuszczu. Pod wpływem temperatury z jedzenia wytapia się tłuszcz i maleje jego ilość w końcowym produkcie – to duża zaleta! Jednak tłuszcz, kapiąc na żar, spala się, wówczas powstają substancje o udowodnionym szkodliwym działaniu dla zdrowia np. WWA i HCA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, heterocykliczne aminy aromatyczne).Unoszą się wraz z dymem i wchłaniają w posiłki na ruszcie. Aluminiowe tacki utrudniają ściekanie tłuszczu na żar i dostęp dymu do żywności. Dzięki nim ilość szkodliwych związków w daniach maleje nawet o 90%. Należy jednak pamiętać, aby na tackach nie kłaść produktów o kwaśnym pH. Wówczas aluminium może dostać się do dania.

Warto ograniczyć ocet i sok z cytryny w marynatach i dodać je dopiero na talerzu. Grill elektryczny eliminuje problem większości szkodliwych substancji, ponieważ do przygotowywania potraw nie używamy węgla. Jedyne na co nadal trzeba w tej sytuacji uważać to zbyt mocne przypiekanie dań. Ciemnobrązowe, zwęglone potrawy zawierają akrylamid, który ma udowodniony szkodliwy wpływ na nasze zdrowie.

Grillowe BHP:

Czysty grill to czysty talerz.

Każdy szanujący się mistrz grilla musi przede wszystkim porządnie umyć ruszt i przyrządy, których planuje użyć. W przeciwnym razie stary tłuszcz i resztki ulegają ponownemu spaleniu co zwiększy ilość szkodliwych substancji w jedzeniu.

Uwaga na bakterie!

Surowe mięso i ryby to najbardziej zanieczyszczone mikrobiologicznie produkty. Należy umyć ręce przed i po kontakcie z nimi. Warto także używać innych sztućców i naczyń do surowych i grillowanych dań żeby nie przenosić bakterii na gotowe pokarmy.

Łańcuch termiczny

Należy pamiętać, że zostawianie pojemników z mięsem w cieple przyspiesza psucie. Może to doprowadzić do zatrucia nawet po obróbce. Powinno się trzymać smakołyki w lodówce jeśli nie zamierzamy ich od razu wyłożyć na ruszt. W warunkach polowych warto używać lodówek turystycznych lub toreb termicznych.

Tradycyjne potrawy jak mięso kiełbasę karkówkę czy kaszankę można urozmaicić drobiem, owocami morza czy rybami. Warto również grillować warzywa, takie jak: paprykę, cukinię, pieczarki czy szparagi, nawet owoce - ananas z rusztu to dobry dodatek do mięs.

- Owocowe szaszłyki, zioła i sałatki z winegret są źródłem antyoksydantów niwelujących działanie szkodliwych związków, warto o nich pamiętać podczas grillowania. Korzystnie jest również słodkie napoje zamienić na wodę z cytryną i miętą. Słodkie napoje zawierają czasem nawet 10 łyżeczek cukru w szklance. Zgubny jest także alkohol – 0,5l piwa ma ok. 250 kcal. Pobudza ono też apetyt i obciąża wątrobę. Warto również nie dokładać dodatkowych kalorii w postaci majonezu, a białe pieczywo zamienić na ciemne, zawarty w nim błonnik zwiększa uczucie sytości i wspomaga trawienie. Im krócej trzymamy potrawy na ruszcie, tym mniejsza ilość wszystkich szkodliwych związków. Warto także, grillować mniejsze kawałki i stosować ziołowe marynaty, które sprawiają, że mięso kruszeje i jest gotowe szybciej, a więc krócej narażone jest na kontakt z dymem. - mówi Magdalena Kartasińska dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruit.

Jak pokazują wyniki badania Dailyfruits 50% pracujących Polaków nie je codziennie owoców, 40% warzyw. Owoce i warzywa są ważnym elementem zdrowej diety. Według zaleceń dietetyków owoce i warzywa powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji ¼ do ¾, im ich więcej tym lepiej. Jak wynika z badania Dailyfruits, kilka razy w ciągu dnia sięga po owoce jedynie 21% respondentów, a po warzywa 26%. Owoce i warzywa są ważnym elementem zdrowej diety. Według zaleceń dietetyków owoce i warzywa powinny być jedzone w ilości minimum 400 g dziennie w proporcji ¼ do ¾, im ich więcej tym lepiej. Jak wynika z badania Dailyfruits, kilka razy w ciągu dnia sięga po owoce jedynie 21% respondentów, a po warzywa 26%.

Podczas grillowania powinno się również zrezygnować z chemicznych podpałek, desek z farbą, gazet i benzyny i używać jedynie czystego papieru lub palnika gazowego. Widząc ogień, warto zaczekać aż zgaśnie, zanim wyłożymy jedzenie. Jeszcze bardziej należy unikać gaszenia płomienia wodą. Razem z parą uniesie się ogromna ilość szkodliwych substancji i jeśli nie odstawimy jedzenia wcześniej, osadzi się bezpośrednio na potrawach. Jeśli planujesz to zrobić, zabierz jedzenie znad węgielków a po wszystkim umieść je nad żarem z powrotem.

W trakcie grillowania można również wykorzystać piękną pogodę, która zazwyczaj towarzyszy grillowi. Warto wstać od stołu i pograć w piłkę, badmintona lub pójść na spacer. Ciepłe majowe popołudnia zachęcają by wyjść na świeże powietrze i spędzić czas z przyjaciółmi. Grillując warto jednak zwrócić uwagę na kilka drobiazgów, które mogą sprawić, że spędzimy czas przyjemne, pyszne i przede wszystkim zdrowo.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl