Jakie zioła powinny znaleźć się na talerzu na wiosnę?

Już od tysięcy lat zioła i przyprawy wzbogacają smak żywności i przedłużają trwałość produktów. Dzięki nim można zmniejszyć dodawanie sztucznych konserwantów. Na wiosnę warto wprowadzić na talerz świeżość dodając nowe dodatki lub zamieniając używane na inne. Szczególnie te, które mają zbawienny wpływ na zdrowie.
2022-06-01 00:00
Udostępnij
Jakie zioła powinny znaleźć się na talerzu na wiosnę?

Sól i cukier dodajemy aby podkreślić smak przygotowy­wanych potraw. Im więcej ziół tym smak naszego dania będzie bogatszy oraz pełniejszy. Lotne związki obecne w przyprawach mogą również zwiększać odczucie słonego smaku. Sól najlepiej dodawać jako ostatnią przyprawę przed samym podaniem aby nie dać jej czasu na wchłonięcie się w struktury dania, bo to powoduje wrażenie niedosolenia. Dzięki takiemu zabiegowi można zredukować jej ilość nawet siedmiokrotnie. To doskonała prewencja nadciśnienia tętniczego. Do deserów i dań słodkich można dodawać cynamon, wanilię czy kardamon. Zmniejszy to konieczność dosładzania.

Zioła i przyprawy uwzględnione zostały w najnowszej Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opublikowanej przez IŻŻ. Położono nacisk na to by codziennie jeść jak najwięcej warzyw i owoców. Zioła i przyprawy dodatkowo wzmocnią efekt prozdrowotny takiej diety. Są bogate w cenne związki bioaktywne. Jedną z najistotniejszych funkcji ziół jest działanie antyoksydacyjne, unieszkodliwiające wolne rodniki, powstające przy intensywnym wysiłku fizycz­nym, umysłowym i długotrwałym stresie. Zioła są bakterio - wirusobójcze, pomagają w regulacji parametrów lipidowych oraz działają przeciwnowotworowo. - mówi Magdalena Kartasińska dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Prawdziwym królem domowej apteczki jest suszone oregano. Pracę jelit poprawia mięta, szałwia, koper włoski, koperek, rumianek, majeranek. Ból gardła zredukuje szałwia, tymianek i czosnek. Na przeziębienie dobry jest czarny bez, czosnek, lipa, rumianek, dzika róża. W walce z kaszlem sprawdza się tymianek i majeranek. Regulację glukozy spowodują liście morwy białej i kurkuma. Na włosy, skórę i paznokcie dobrze działa pokrzywa i skrzyp polny.

Kolor zielony to zasługa chlorofilu - barwnika, który jest dla nas bardzo cenny. Pomaga usuwać z organizmu szkodliwe związki. Wszystkie zioła zawierają duże ilości składników mineralnych, witamin, i sporą dawkę błonnika pokarmowego. Używając świeżo i suszonych przypraw należy ostrożnie dobierać mieszanki ponieważ często zawierają dodatek soli, cukru czy wzmacniacz smaku.

Co powinno najczęściej znajdować się na naszych talerzach?

Natka pietruszki to krwiotwórcze perpetuum mobile. Świetnie wpływa na higienę jamy ustnej, neutralizuje nieprzyjemne zapachy po spożyciu cebuli lub czosnku. Zawiera duże ilości żelaza i witaminy C, która wspo­maga jego wchłanianie.

Lubczyk to doskonały oraz naturalny wspomagacz smaku o bardzo intensywnym, bulionowym zapachu. Warto dodawać go do wywarów i sosów podczas gotowania, by oddał daniu swoją pełną gamę aromatów. Lub­czyk wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Polecany jest przy reumatoidalnym zapaleniu stawów i dnie moczanowej.

Cynamon cejloński. Na półkach sklepowych najczęściej znajdziemy cynamon cassia. Warto poszukać „cejlońskiego", bo to właśnie on działa regulująco na poziom glikemii i wspomaga wątrobę. Jest nieco delikatniejszy w smaku, a po wyglądzie rozróżnisz go wyłącznie wtedy, gdy będzie sprzedawany w całości. Cynamon cejloński ma rozwarstwioną strukturę, a cassia to lity kawałek drewna.

Kurkumina, związek bioaktywny zawarty w kurkumie, to bardzo silny antyoksydant. Spowalnia procesy neurodegeneracyjne, przeciwdziałając chorobie Alzheimera. Pomaga w regulacji poziomu glukozy we krwi i parametrów lipidowych. Ma neutralny smak, więc można stosować ją do naturalnego zabarwiania potraw.

Kolendra wykazuje właściwości chelatujące metale ciężkie. Powinna znajdować się na talerzach szczególnie w okresie jesienno - zimowym, kiedy jest wyższy poziom zanieczyszczeń powietrza.

Jak pokazują wyniki badania „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” firmy Dailyfruits mimo, że aż 62% respondentów jest przekonanych, że zdrowo się odżywia, to w rzeczywistości dieta większości z nich jest uboga pod kątem odżywczym. Pracownicy nie mają wykształconych prawidłowych nawyków żywieniowych. Analiza rzeczywistej jakości diety przeprowadzona na potrzeby badania ujawniła, że ponad ¾ osób uważających, że zdrowo się odżywiają w rzeczywistości nie je dostatecznej ilości zdrowych produktów. Dieta uboga w poszczególne składniki odżywcze z czasem może doprowadzić do zaburzeń funkcjonowania organizmu, osłabienia odporności oraz wystąpienia wielu chorób.

Złe nawyki żywieniowe przekładają się na spadek odporności, zmęczenie a w konsekwencji również obniżenie efektywności w pracy. Dlatego coraz więcej pracodawców zauważa potrzebę zadbania o zdrowie swoich pracowników i zaczyna oferować benefity również na home office. Mają one nie tylko pokazać, że zdrowie jest ważnym aspektem również pracy, ale także zbudować więź pomiędzy firmą a pracownikami. Przykładem takich działań może być wysyłka pracownikom paczek ze zdrowymi produktami lub realizowana zamiana owocowych czwartków w biurze. Pracodawcy coraz częściej również decydują się na organizację dla pracowników grupowych lub indywidualnych spotkań z dietetykami, którzy poruszają kwestie związane z budowaniem nawyków czy żywieniowym wsparciem odporności oraz pomagają pracownikom osiągać indywidualne cele. - wyjaśnia Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Na budowanie odporności najlepiej działają kompleksowe kroki. Garść zieleniny to ukoronowanie dania. Wygląda wtedy jak spod ręki wykwintnego szefa kuchni. Szczy­piorek, koperek, bazylia, kolendra, natka pietruszki doskonale pasują do kanapek, sałatek, zup i dań głównych. Te świeże należy dodawać już na talerzu, by zachow­ały najwięcej właściwości. Kiedy danie wygląda pięknie, smakuje nam dużo bardziej i jest przede wszystkim zdrowe.

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.