Wielkie porządki rozpoczęte. 134 szkoły z całego kraju zdecydowały się przyłączyć do akcji „Higiena z klasą”, której pomysłodawcą jest producent artykułów higienicznych Katrin. W akcji chodzi o zwrócenie uwagi opinii publicznej oraz dyrektorów i nauczycieli szkół na fatalny stan higieny w szkolnych toaletach i co za tym idzie – poprawę tych warunków.
„Impulsem naszych działań stały się wyniki „Raportu o higienie szkolnej” dotyczącego stanu toalet w europejskich szkołach – mówi Monika Grzebalska, kierownik marketingu w firmie Metsa Tissue Poland. - Raport sporządzono na podstawie badań przeprowadzonych w 2008 roku w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Finlandii. Badania pokazały, że stan polskich szkolnych toalet pozostawia wiele do życzenia, a co więcej – stan ten ma bezpośredni wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz naukę dzieci.”
Listy jakie nadeszły do organizatora akcji po ogłoszeniu programu potwierdzają wnioski z raportu. Pani Katarzyna, matka ucznia ze szkoły podstawowej w Gliwicach, napisała:
„(…) uczniowie naszej szkoły regularnie niszczą pojemniki na mydło i papier toaletowy, demolują i wyrywają zamki w drzwiach, wywarzają same drzwi. Rolki papieru i ręczniki papierowe są wpychane do toalet, co powoduje ich zatykanie. Mydło jest wylewane na podłogę i do umywalek. Same sanitariaty także są niszczone, uczniowie wchodzą na deski klozetowe butami niszcząc je, łamiąc i brudząc. W spłuczkach są wyrywane „rączki” do ich uruchamiania. W związku z tą sytuacją nauczyciele chowają w swoich szafkach papier toaletowy i mydło i wydają je na prośbę ucznia. To żywioł, który panuje w tej szkole od lat – ponoć to samo dzieje się w innych szkołach publicznych. (…) Jak skutecznie walczyć z prymitywnym wandalizmem? Przydałby się monitoring w toaletach – ale którą szkołę na to stać? To chora sytuacja. Mam nadzieję, że Państwa akcja coś zmieni.”
„My też mamy wielką nadzieję, że lekcje wychowawcze poświęcone ekologii oraz odpowiedzialnemu korzystaniu z toalet, to dopiero początek działań, które pociągną za sobą prawdziwe zmiany zarówno w mentalności dzieci jak i te bardziej namacalne – w budynkach szkół.” – mówi wiceprezes do spraw sprzedaży Metsa Tissue Poland Jarosław Urban.
Przed uczestnikami akcji kolejne zadanie do wykonania: udział w konkursie plastycznym „Toaleta marzeń”, którego wyniki ogłoszone zostaną tuż przed wakacjami. W nagrodę zwycięska klasa zaproszona zostanie na wycieczkę do fabryki papieru w Konstancinie - Jeziornej oraz warsztaty czerpania papieru. Przewidziano także nagrody dla szkół, które zgłoszą klasy do konkursu. Na zwycięskie placówki czekają produkty higieniczne (papier toaletowy, ręczniki, mydło w płynie, dozowniki) o wartości netto 5000 zł (nagroda główna) oraz 3 nagrody dodatkowe – zapasy papieru toaletowego i ręczników o wartości 2000 zł netto.
Na stronie internetowej programu www.higienazklasa.pl znajduje się lista szkół, które zgłosiły się do akcji.
www.fit.pl