fit.pl mobile logo

II trymestr ciąży - dolegliwości i sposoby na ich wyeliminowanie

Okres ciąży – choć bez wątpienia piękny i jedyny w swoim rodzaju – bywa również stosunkowo męczący. Choć dolegliwości takie jak na przykład zgaga, bóle kręgosłupa, zaparcia czy też obrzęk nóg są w pełni normalne, to jednak potrafią skutecznie obniżyć komfort życia przyszłej mamy. Jak sobie z nimi radzić? Przedstawiamy skuteczne sposoby na dolegliwości charakterystyczne dla II trymestru ciąży.

Ile trwa ciąża?

Ciąża trwa 40 tygodni, czyli 280 dni. Choć powszechnie zwykło się mówić, że okres ten wynosi 9 miesięcy (kalendarzowych), to jednak w praktyce trwa on 10 miesięcy księżycowych (po 28 dni/miesiąc). I trymestr liczony jest od 1 do 13 tygodnia ciąży, II trymestr rozpoczyna się w 14 tygodniu ciąży i trwa do 27, natomiast III ma swój początek w 28 tygodniu i kończy się porodem mającym miejsce około 40 tygodnia ciąży. Skąd to „około”? Otóż za normę uznawane są dwutygodniowe odstępstwa, co w praktyce oznacza, że moment narodzin dziecka może nastąpić zarówno w 38, jak i w 42 tygodniu ciąży. Jakie zatem dolegliwości mogą pojawić się we wspomnianym II trymestrze?

Jakie dolegliwości mogą pojawić się w II trymestrze ciąży?

Zgaga – może pojawić zarówno na samym początku II trymestru – czyli w 14 tygodniu ciąży - jak i w okolicach 17 tygodnia ciąży, a nawet później. To w pełni normalna, aczkolwiek dość nieprzyjemna dolegliwość objawiająca się uczuciem palenia w przełyku. Jak sobie z nią radzić? Przede wszystkim warto odpowiednio zmodyfikować swoją dietę. Jedz częściej mniej obfite posiłki rezygnując zarazem z potraw tłustych, ostrych i ciężkostrawnych. Ich miejsce powinny zająć dania lekkostrawne. Warto także unikać leżenia do 30 minut po posiłku.

Zaparcia – przyczyną zaparć pojawiających się w II trymestrze są zarówno zmiany hormonalne, jak i powiększająca się macica, która uciska jelita tym samym utrudniając wypróżnianie. Aby pozbyć się zaparć warto jeść posiłki regularnie (co 3-4 godziny) i sięgnąć po produkty będące źródłem błonnika pokarmowego (m.in. owoce, warzywa, wyroby pełnoziarniste). Ważne jest również picie odpowiedniej ilości wody mineralnej (minimum 2,5 l/dziennie). W celu pobudzenia jelit do pracy warto pamiętać o aktywności fizycznej. Regularne ćwiczenia czy choćby spacer z pewnością pomogą w pozbyciu się nieprzyjemnych zaparć.

Obrzęki nóg – z reguły pojawiają się w 21 tygodniu ciąży, jednak może się zdarzyć, że przyszła mama doświadczy ich już na początku II trymestru. Przyczyną pojawiających się obrzęków jest powiększająca się macica, która uciska na naczynia krwionośne utrudniając zarazem krążenie krwi. Sposobem na obrzęki jest częsta zmiana pozycji i aktywność fizyczna. Z kolei w przypadku obrzęku stóp czy też łydek radzi się odpocząć w pozycji leżącej. Dodatkowo warto podłożyć pod stopy zrolowany koc czy też poduszkę. Jeśli II trymestr ma miejsce w miesiącach letnich, to staraj się nie przebywać zbyt długo na słońcu.

Bóle kręgosłupa – powiększający się brzuszek sprawia, że zmienia się środek ciężkości (przenosi się ku przodowi), a wraz z nim specyfika poruszania się. Spory wpływ na kości i stawy wywierają także hormony, których zadaniem jest utrzymanie ciąży i przygotowanie ciała kobiety do porodu. W kość daje nam przede wszystkim relaksyna i estrogen. To właśnie one powodują rozluźnianie się połączeń stawowych. Jak radzić sobie z bólem kręgosłupa? Przede wszystkim nie należy rezygnować z ruchu. Warto wzmacniać zwłaszcza mięśnie brzucha, a także dbać o utrzymanie prawidłowej postawy (wyprostować się i ściągnąć łopatki). Świetnym sposobem na bóle kręgosłupa w ciąży są regularne spacery, lekkie ćwiczenia (np. joga) czy też gimnastyka na basenie (np. pływanie lub aqua aerobic).

Mdłości i wymioty - to bez wątpienia jedne z najczęściej pojawiających się objawów w I trymestrze ciąży. Zdarza się jednak, że ciężarne odczuwają je także na początku II trymestru (mijają ok. 20 -22 tygodnia ciąży). Z reguły pojawiają się one od rana, niekiedy towarzyszą przyszłej mamie przez cały dzień. Jak sobie z nimi radzić? Przede wszystkim nie „zrywaj się” z łóżka. Zanim wstaniesz, zjedz choćby kawałek sucharka czy wafla ryżowego. Jeśli wiesz, że dany pokarm/potrawa wywołuje u ciebie mdłości, to unikaj jego widoku czy też zapachu. Poza tym staraj się nie dopuścić do sytuacji, w której odczujesz silny głód, gdyż związane z tym wahania cukru mogą przyczynić się do wystąpienia opisywanej dolegliwości. Unikaj potraw ciężkostrawnych oraz słodkich napojów gazowanych. Ich miejsce powinny zająć lekkie posiłki i niegazowana woda. Jeśli uczucie mdłości stanie się silniejsze, możesz sięgając po filiżankę naparu z cytryny i imbiru (zalecane również w I trymestrze ciąży).

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl