fit.pl mobile logo

ZNAJDŹ SŁOŃCE ZIMĄ – MAKSYMALNE WSPARCIE ODPORNOŚCI TWOJEGO DZIECKA

Przed nami kilkumiesięczny sezon przeziębień i infekcji. Zmienna pogoda, wahania temperatur, wychłodzony organizm i coraz mniej naturalnego światła to przyczyny osłabienia naszej odporności. Dodatkowo mniejsze ilości świeżych owoców i warzyw sprawiają, że organizm może odczuwać niedobory witamin i mikroelementów. Wszechobecne bakterie i zarazki ze zdwojoną siłą atakują grupę najbardziej podatną na choroby – dzieci.

O odporności dzieci i jej wzmacnianiu w tym trudnym czasie – dr n. med. Alicja Karney – specjalista pediatra II stopnia, kierownik Oddziału Hospitalizacji Jednego Dnia Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.

Pani Doktor, czym jest odporność?

Dr Alicja Karney: Odporność, nazywana też system odpornościowym lub  immunologicznym to nic innego jak zdolność organizmu do obrony przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, w tym również przed działaniem chorobotwórczych drobnoustrojów.

Rozróżniamy dwa główne typy odporności. Pierwsza z nich to odporność wrodzona (nieswoista), z którą każdy z nas się rodzi. Drugi typ – odporność nabyta (swoista) powstaje podczas naturalnych kontaktów organizmu z czynnikami chorobotwórczymi. Proces jej kształtowania może trwać nawet do 14 roku życia. W tym czasie układ odporności uczy się, tworząc tzw. pamięć immunologiczną, jednak zanim to nastąpi – dziecko choruje i jest zdecydowanie bardziej podatne na infekcje niż zdrowa dorosła osoba.

Od czego uzależniony jest spadek odporności? Dlaczego jesienią i zimą chorujemy zdecydowanie częściej?

Dr Alicja Karney: Jasień i zima to czas, kiedy ryzyko wystąpienia infekcji rośnie, ponieważ zmienna pogoda i wahania temperatur sprzyjają rozwojowi i rozprzestrzenianiu się chorobotwórczych patogenów. Właśnie w tym okresie bakterie i wirusy atakują ze zdwojoną siłą, trafiając na podatny grunt  – nasze dzieci. Nieukształtowany w pełni system odpornościowy dziecka, a także niedobory substancji odżywczych spowodowane nieodpowiednią dietą, a także mniejszym niż podczas innych pór roku nasłonecznieniem sprawiają, że zdolności obronne organizmu są słabsze, co w efekcie prowadzi do wzrostu liczby zachorowań.

Wspomniała Pani o tym, że układ immunologiczny dzieci nie jest w pełni ukształtowany? Czy to jest powód częstszego występowanie infekcji i chorób u dzieci?

Dr Alicja Karney: Zasadniczo dorośli chorują rzadziej niż dzieci i jedną z przyczyn jest ich nieukształtowany jeszcze całkowicie system immunologiczny. Okres najbardziej intensywnego rozwoju układu odpornościowego odbywa się między 2 a 7 rokiem życia. Właśnie w tej grupie wiekowej odsetek dzieci, u których występują niedobory witamin, lawinowo rośnie. Wpływ na to ma wiele czynników. Przede wszystkim dieta, uboga w owoce i warzywa, a także nieodpowiedni styl życia. Obecnie dzieci coraz więcej czasu spędzają w zamkniętych pomieszczeniach – w domu, przedszkolu czy szkole. Na ogół w pierwszym roku życia dziecka rodzice bardzo dbają o odpowiednią dietę i szczegółowo przestrzegają zaleceń lekarza, dzięki czemu organizm dziecka otrzymuje odpowiednie dawki niezbędnych witamin. W późniejszym okresie bywa różnie, a zapotrzebowanie na substancje odżywcze z każdym kolejnym rokiem rośnie.

Czy można sprawdzić poziom witamin w organizmie, a w przypadku niedoboru jak można uzupełnić deficyty?

Dr Alicja Karney: Poziom witamin możemy sprawdzić, badając ich stężenie we krwi. Kiedy ich poziom jest zbyt niski, należy zadbać o ich uzupełnienie, tak aby organizm otrzymywał dawkę odpowiadającą jego zapotrzebowaniu. Substancje, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć w diecie, powinny być uzupełniane np.: suplementami. Należy jednak pamiętać, że zarówno niedobór, ale i przedawkowanie witamin może być niekorzystne dla organizmu.

Zimą bardzo często można usłyszeć o niedoborach słonecznej witaminy. Co kryje się pod tą nazwą i dlaczego jest tak ważna?

Dr Alicja Karney: Słoneczna witamina to nic innego jak witamina D, której nazwa pochodzi od jednego z jej źródeł, czyli słońca. Witamina D powstaje w organizmie człowieka w wyniku procesu syntezy skórnej. Drugim naturalnym źródłem witaminy D są produkty spożywcze, np.: ryby, jajka, mleko oraz inne produkty mleczne. Położenie geograficzne Polski i kąt padania słońca w miesiącach jesienno-zimowych uniemożliwiają efektywny proces powstawania witaminy w skórze, podobnie jak w przypadku pożywienia – jest jej zbyt mało, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę. W tej sytuacji rozwiązanie jest jedno – jeśli witaminy D jest za mało – trzeba zadbać o uzupełnienie jej poziomu.

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę D?

Dr Alicja Karney: Zapotrzebowanie witaminy D zależy od kilku czynników - wieku, wagi, a także klimatu, w jakim dana osoba żyje. W przypadku tej witaminy suplementacja uzupełniająca jest rekomendowana zarówno populacji zdrowej, jak i grupom o dużym ryzyku deficytu np.: dzieciom z nadwagą bądź otyłością. Jej niedoborem zagrożone są również osoby, które przez większość dnia przebywają w pomieszczeniach zamkniętych, np.: pracownicy biurowi, uczniowie i osoby starsze. W wyniku niewystarczającej ekspozycji na promienie słoneczne organizm nie jest w stanie sam wyprodukować odpowiedniej ilości witaminy D. W takich przypadkach ze względu na obniżoną zdolność do syntezy skórnej eksperci zalecają suplementację całoroczną. Szczegółowe zalecenia dla wszystkich grup wiekowych populacji Europy Środkowej, w tym Polski są powszechnie dostępne. W okresie od września do kwietnia dobowe zapotrzebowanie u dzieci zdrowych w wieku 1-18 lat wynosi 600-1000 i.u.

Jaka jest rola witaminy D? Czym może skutkować jej niedobór?

Dr Alicja Karney: Jeszcze kilka lat temu uważano, że główną rolą witaminy D jest utrzymanie prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforowej organizmu, która jest niezbędna podczas procesu mineralizacji kości i zębów, co pozytywnie wpływa na rozwój i wzrost dziecka –  zapewnia zdrowe i mocne zęby oraz szkielet, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia krzywicy.

Z czasem dostrzeżono inne właściwości witaminy D, wspierające funkcjonowanie całego organizmu, w tym układu odpornościowego. Ze względu na potwierdzone w wielu badaniach korzystne oddziaływanie optymalnego poziomu witaminy D na stan zdrowia, warto zadbać o uzupełnienie jej deficytów jesienią i zimą przede wszystkim u dzieci.

Pani Doktor, dlaczego uzupełnienie niedoborów jest tak ważne? Czy odpowiednia suplementacja wystarczy, aby organizm otrzymał to, czego potrzebuje?

Dr Alicja Karney: Odpowiednia suplementacja, uzupełniająca niedobory korzystnie wpływa na rozwój dziecka, wspierając jego układ odpornościowy i rozwój. Substancje, których nie jesteśmy w stanie dostarczyć w diecie, powinniśmy dostarczyć do organizmu inną drogą m.in. poprzez odpowiednią suplementację. W okresie jesienno-zimowym warto w szczególności zadbać o uzupełnienie poziomu witaminy D. Nasz klimat sprawia, że jej brak jest powszechny zarówno u osób dorosłych, jak i dzieci. Odpowiedni poziom substancji odżywczych to istotne wsparcie dla rozwijającego się organizmu i odporności. Prawidłowa reakcja układu odpornościowego

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl