Naukowcy z Boston V.A. Healthcare System i Harvard Medical School odkryli, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest podniesienie poziomu energii w mózgu podczas snu. Zdaniem uczonych podczas pierwszych faz snu poziom energii znacząco rośnie w tych częściach mózgu, które są aktywne podczas czuwania. O ich wynikach badaniach pisze magazyn "Journal of Neuroscience"
fit.pl
2010-07-02 00:00
Udostępnij
Sen dodaje mózgowi energii
sleepingNaukowcy amerykańscy badali poziom adenozynotrifosforanu (ATP) - uniwersalnego związku magazynującego i transportera energii w komórkach - w mózgu szczurów. Okazało się, że poziom ATP rośnie podczas snu wolnofalowego (nie REM) w czterech kluczowych regionach mózgu aktywnych podczas czuwania. Jednocześnie kiedy szczury śpią spada całkowita aktywność mózgu. Kiedy gryzonie nie śpią poziom ATP jest stały, nawet kiedy naukowcy pobudzili szczury do czuwania trzy lub sześć godzin po ich zwyczajowej drzemce, nie zaobserwowali wzrostu poziomu ATP.
 

Badacze stwierdzili, że sen jest niezbędny do przywrócenia wysokiego poziomu energii zamagazynowanej w postaci ATP, brak snu mu zapobiega. Wzrost poziomu energii może być potrzebny do procesów odnowy i wzmocnienia organizmu zachodzących jedynie podczas snu.
 

Zdaniem autorów pracy wzrost poziomu energii jest związany ze spadkiem aktywności komórek mózgu podczas snu, ale możliwe, że wpływają na niego również inne czynniki.

www.fit.pl

 

 


 
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.
Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.