Branża fitness w Polsce bije rekordy! Kto dominuje rynek i co przyniesie przyszłość? Na podstawie artykułu Hansa Muencha dla BodyMedia

Polski rynek fitness dynamicznie się rozwija, co potwierdzają dane z analizy Hansa Muencha dla niemieckiego magazynu BODYMEDIA. Z danych Polskiego Związku Fitness wynika, że obecnie 3,1 miliona Polaków jest członkami jednego z około 2 760 klubów fitness w kraju, co stanowi od 8 do 9% całkowitej populacji. Ponad 2 miliony osób korzysta z siłowni w ramach sieci jednego z trzech głównych operatorów na rynku.
Ilona WIlk
Dzisiaj 10:24
Udostępnij
Branża fitness w Polsce bije rekordy! Kto dominuje rynek i co przyniesie przyszłość? Na podstawie artykułu Hansa Muencha dla BodyMedia

Dominacja Benefit Systems i Medicover

Największym graczem na polskim rynku fitness jest Benefit Systems, notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Firma obsługuje około 1,5 miliona użytkowników karty MultiSport, a ponadto posiada 250 własnych klubów fitness. Benefit Systems planuje dalszą ekspansję, zakładając do 2028 roku otwarcie łącznie 600 klubów, w tym 250 w Polsce.

Drugim co do wielkości operatorem jest Medicover, który obsługuje około 350 tysięcy posiadaczy kart sportowych. Medicover prowadzi działalność nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, Rumunii i Indiach. Oprócz klubów fitness, firma posiada centra medyczne, szpitale, laboratoria diagnostyczne oraz placówki krwiodawstwa.

Wyzwania i zadłużenie branży

Pomimo rosnącego zainteresowania zdrowym stylem życia, polski sektor fitness nadal zmaga się z wyzwaniami finansowymi. Według Krajowego Rejestru Długów zadłużenie branży w ciągu dwóch lat podwoiło się, osiągając poziom 33,1 miliona złotych (7,7 miliona euro). Wpływ na to miały m.in. skutki pandemii COVID-19, która doprowadziła do wielomiesięcznego zamknięcia siłowni i spadku przychodów operatorów oraz trenerów personalnych.

Powrót do normalności i wzrost liczby członków

Dane firmy eFitness, dostarczającej oprogramowanie do zarządzania klubami fitness, pokazują wyraźną odbudowę rynku. Już na początku 2022 roku liczba członków klubów fitness wróciła do poziomu sprzed pandemii, a w kolejnych miesiącach rosła w tempie 2,5% miesięcznie. W 2023 roku liczba wizyt w klubach fitness była aż o 40% wyższa niż przed pandemią.

Innowacyjne koncepcje podbijają rynek

Na polskim rynku fitness pojawiają się nowe, innowacyjne koncepcje. Przykładem jest Omni Fitness and Lab, otwarte 10 grudnia 2024 roku w warszawskim Presidential Hotel (dawniej Marriott). Klub oferuje członkostwo premium za ponad 300 euro miesięcznie, obejmujące m.in. cotygodniowe treningi personalne oraz dostęp do basenu i strefy wellness. Za projektem stoi Aleksander Wilewski, który uważa, że ze względu na wysoką siłę nabywczą mieszkańców Warszawy tego typu luksusowe kluby mają duży potencjał rynkowy.

Wilewski prowadzi również dwie "Active Zones" – studia fitness o powierzchni 400 m², które działają bez obsługi personelu. To nowy segment rynku, który może odnieść sukces szczególnie w większych miastach, takich jak Warszawa.

Perspektywy na przyszłość

Matthias Wolny, właściciel firmy Top Gym, zajmującej się sprzedażą odnowionych urządzeń treningowych renomowanych marek, prognozuje dalszy wzrost polskiego rynku fitness. Coraz większa świadomość zdrowotna społeczeństwa, rosnąca liczba członków klubów oraz rozwój nowych modeli biznesowych pozwalają przypuszczać, że branża będzie się nadal rozwijać, pomimo wyzwań związanych z rosnącymi kosztami wynajmu i wynagrodzeń.

 

Na podstawie artykułu: BODYMEDIA, analiza Hansa Muencha,