fit.pl mobile logo

Najlepsze sposoby dietetyczne do walki z rakiem

W poniższym artykule podpowiem, jak dzięki odpowiedniej diecie zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy. Nowotwory są obecnie drugą, po chorobach układu krążenia, najważniejszą przyczyną umieralności w Polsce. Przekazy medialne i publiczne debaty w temacie nowotworów skupiają się jednak głównie na cierpieniu chorych i leczeniu raka, a nie na tym, jak można im zapobiegać 


Jak twierdzi dyrektor Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, trzeba uświadamiać ludzi, że ryzyko zachorowania na raka w dużej mierze zależy od ich stylu życia, w tym głównie od sposobu odżywiania. Mamy już naprawdę sporo dowodów na to, że zmiany w sposobie żywienia mogą znacząco zmniejszyć liczbę zachorowań na raka w skali populacji. Co więcej, szacuje się, że nieprawidłowa dieta (zwłaszcza wysokie spożycie tłuszczów nasyconych i cukrów prostych) oraz nadwaga aż w 30-70 proc. odpowiadają za powstawanie nowotworów, w zależności od ich rodzaju. W przypadku niektórych nowotworów – rak jelita grubego, żołądka – zmiany w diecie mogłyby uchronić połowę pacjentów przed zachorowaniem.

Świeże owoce i warzywa oraz diety bogate w błonnik mogą redukować ryzyko zachorowania na choroby jelita grubego. Diety z dużą ilością ryb i drobiu, a z ograniczoną ilością czerwonego mięsa mogą działać przeciw nowotworom jelita grubego. Z kolei spożywanie potraw wędzonych może podwyższać prawdopodobieństwo zapadnięcia na niektóre typy nowotworów. Przyjmuje się, że dieta odgrywa poważną rolę w rozwoju ponad jednej trzeciej wszystkich przypadków chorób nowotworowych. Nie zostało jednak potwierdzone naukowo, że jedzenie konkretnych potraw może wspomagać leczenie albo zmniejszyć ryzyko ponownego zachorowania. Dbajmy o prawidłową masę ciała! Z każdym kilogramem nadwagi czy otyłości rośnie ryzyko raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, żołądka, trzustki, wątroby, jelita grubego, nerki, prostaty, piersi i macicy. Dbałość o prawidłową dietę i masę ciała powinna być zatem kluczowym elementem profilaktyki wymienionych nowotworów. Należy zdecydowanie unikać rygorystycznych zakazów dotyczących składu diety. Jadłospis nie powinien zawierać produktów, których chory nie toleruje. Dieta powinna składać się z potraw, na które chory ma ochotę, pod warunkiem, że nie obserwuje się po ich zjedzeniu skutków niekorzystnych (np. warzywa strączkowe i kapustne w przypadku nowotworów przewodu pokarmowego). Polepszy to znacznie samopoczucie chorego i pozwoli zaakceptować dietę. Właściwie żywienie nie tylko pozwala na pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze, które jest zazwyczaj większe niż u zdrowych ludzi, ale poprawia również stan ogólny chorego. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku stosowania chemioterapii i/lub radioterapii, które mogą znacznie zmniejszyć odporność organizmu.

Dobry ogólny stan pacjenta zwiększa szansę powodzenia leczenia chirurgicznego. Jadłospis powinien być ułożony tak, aby w ciągu dnia chory spożywał warzywa i owoce ze wszystkich grup (nie mniej niż 0,5 kg dziennie), ponieważ są one niezastąpionym źródłem przeciwutleniaczy, które chronią przed rozwojem nowotworów. Dostarczają również błonnik pokarmowy, którego dziennie powinniśmy spożywać nie mniej niż 35 g. Jego dobrym źródłem są kasze, ciemne makarony i pieczywo razowe. Posiłki należy spożywać w małych porcjach, przynajmniej 5 razy dziennie. W nowotworach przewodu pokarmowego np. nowotworze żołądka, często konieczne jest podawanie warzyw i owoców w postaci purée, przecierów lub kisieli i galaretek. Dieta powinna zawierać wtedy małą ilość błonnika pokarmowe- go. Należy w miarę możliwości wybierać młode, delikatne warzywa, usuwać pestki i skórki oraz wykluczyć z jadłospisu takie, które zawierają dużo włókna, np. kapusta i seler. Nowotwory niezwiązane z przewodem pokarmowym nie wymagają tego rodzaju ograniczeń – warzywa i owoce powinny być podawane głównie w postaci surowej.

W przypadku niektórych nowotworów, akich jak nowo- twór sutka lub trzonu macicy, po zakończeniu leczenia, u kobiet z nadwagą konieczne jest zastosowanie diety redukującej masę ciała.

PRODUKTY ANTYNOWOTWOROWE

Produkty spożywcze lub składniki żywności, które powinniśmy regularnie spożywać, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju konkretnych nowotworów złośliwych.
Rodzaj nwotowru Produkty
Rak jelita grubego  czosnek, produkty mleczne zawierające wapń 
Rak żołądka  warzywa cebulowate (cebula, czosnek, por, szalotka, szczypiorek) i niskoskrobiowe (brokuły, sałata, ogórek, pomidory, kapusta, kalafior, cukinia, bakłażan, papryka, rzepa, szparagi, szpinak, cykoria, seler naciowy, kapusta kiszona, pietruszka, rzodkiewka, kiełki rzodkiewki i lucerny)
Rak przełyku    żywność zawierająca beta-karoten (tran, marchew, natka pietruszki, jaja, szpinak, dynia, morele), żywność zawierająca witaminę C (owoce i warzywa)
Rak prostaty żywność zawierająca likopen (pomidory, arbuzy, czerwone grejpfruty, papaja); żywność zawierająca selen (brązowy ryż, owies, pestki dyni, chude mięso i ryby)
Rak trzustki żywność zawierająca foliany (ciemnozielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, orzechy, drożdże, awokado, banany, maliny, pomarańcze) 
Rak jamy ustnej, gardła, krtani warzywa niskoskrobiowe i owoce
Rak endometrium kawa

 

PRODUKTY SPRZYJAJĄCE NOWOTWOROM

Produkty spożywcze lub składniki żywności, których lepiej unikać, gdyż ich regularne spożywanie zwiększa ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych.
Rodzaj nowotworu Produkty
Rak żołądka nadmiar soli w diecie
Rak wątroby żywność zawierająca aflatoksyny (spleśniałe ziarna zbóż, orzechy i nasiona roślin strączkowych)
Rak jelita grubego mięso przetworzone (poddane wędzeniu, konserwowaniu, soleniu); mięso czerwone (wieprzowina, baranina, wołowina)
Rak jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, wątroby, jelita grubego, piersi alkohol


Podjadajmy zdrowo!


Dla zapobiegania nowotworom bardzo ważna jest nie tylko ilość, lecz także częstotliwość spożywania warzyw i owoców. Według najnowszych doniesień naukowych codzienne spożywanie 1-3 porcji owoców i warzyw zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór o 14 proc., podczas gdy spożywanie więcej niż 5 porcji warzyw i owoc.w dziennie ogranicza takie ryzyko już o 36 proc. i więcej. Im więcej i częściej będziemy podjadać owoce i warzywa, tym dla nas lepiej.

Takie zdrowe podjadanie powinno stać się w dzisiejszych czasach normą . Choć dieta Polaków znacząco poprawiła się w ciągu ostatnich kilku dekad, to jednak nadal mamy dużo do zrobienia w dziedzinie edukacji żywieniowej społeczeństwa. Wciąż notujemy bowiem wzrost zachorowalności na niektóre  typy nowotworów, jak rak prostaty czy rak piersi. Wśród przyczyn są m.in. wciąż zbyt wysoki poziom spożycia mięsa czerwonego, cukru, alkoholu, jak też zbyt duża kaloryczność diety, która przy małej aktywności fizycznej skutkuje zgubną dla zdrowia nadwagą czy otyłością. Oczywiście, poza niewłaściwym sposobem żywienia, nadwagą i otyłością, ryzyko zachorowania na raka zwiększają też inne czynniki środowiskowe, takie jak: palenie tytoniu czy zanieczyszczenie środowiska. Trzeba też pamiętać, że ryzyko choroby rośnie z wiekiem. Ponadto, zwiększają to ryzyko również skłonności dziedziczne (występowanie nowotworów w rodzinie), które jednak wcale nie przesądzają automatycznie o zachorowaniu.

Pozdrawiam serdecznie!

Agnieszka Urbaniak Trener Personalny/ Trener- Rehabilitant/ Dietetyk

4- krotna Mistrzyni Sportów Sylwetkowych WBBF

3-ktotna Mistrzyni Europy WBBF i IBFA

4-krtona Mistrzyni Polski NAC i WBBF


moja strona: http://agnieszkaurbaniak.com

e-mail: agnieszka.urbaniak@pro.wp.pl, inesdenara@wp.pl

fun page na facebooku: https://www.facebook.com/Agnieszka.Urbaniak.trener.personalny.dietetyk/


 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl