fit.pl mobile logo

5 wyzwań dietetycznych naszych czasów

Każdy dietetyk zgodzi się z tezą, że zmiana diety - niezależnie od powodów, które leżą u podstaw tej decyzji - nie może być tylko chwilową zachcianką przewidzianą na kilka tygodni lub miesięcy. Ustalone zasady odżywiania traktować powinniśmy poważnie, jako receptę na nowy styl życia. Tylko wtedy osiągnięty efekt, na przykład poprawa stanu zdrowia, szczuplejsza sylwetka czy łagodzenie przebiegu schorzeń, będzie trwały. Wbrew pozorom, wcale nie jest to takie trudne. Badania pokazują, że większość z nas odżywia się schematycznie: jemy to, co znamy w sposób, do którego przywykliśmy i w stałych ilościach. Oznacza to, że wystarczy wzmocnić swoją świadomość, aby zamienić jeden nawyk na inny. Jak to zrobić w przypadku konkretnych problemów i przyzwyczajeń?

 

1. Dietetyk, odchudzanie i głodówki

2. Świadomość jedzenia

3. Jedzenie emocjonalne

4. Jedzenie spontaniczne

5. Odchudzanie a szybkie jedzenie

Tempo współczesnego życia, żywność przetworzona, pułapki spożywcze - to wszystko sprawia, że niejeden dietetyk pracujący ze swoim podopiecznym nie tylko układa jadłospis, ale także wyjaśnia, na czym polega prawidłowo zbilansowana i zdrowa dieta.

Dietetyk, odchudzanie i głodówki

Ostatnie lata to prawdziwy szał na różnego rodzaju głodówki. Ich zwolennicy twierdzą, że przerwa w jedzeniu przyspiesza odchudzanie, odtruwa, a nawet cofa postęp niektórych schorzeń i chorób. A jaka jest prawda? Dietetyk Jakub Piotrowski na stronie internetowej https://www.dietetykwszczecinie.pl przedstawia znaną prawdę: "Aby schudnąć, trzeba jeść". Racjonalna i skuteczna dieta to nie trzy liście sałaty i weekend spędzony na wodzie i herbatach ziołowych. Najlepsze rezultaty osiągnąć można dzięki kombinacji: właściwe jedzenie oraz ruch.

Same głodówki czasem stosuje się przy konkretnych schorzeniach, zawsze jednak trzeba to robić pod kontrolą lekarza lub dietetyka - nigdy na własną rękę. Specjalista pomoże także ułożyć zdrowe menu. Jeśli nie możemy wybrać się na konsultację osobiście, skorzystajmy z możliwości, jakie daje dietetyk online.

Świadomość jedzenia

Często stosowaną przez dietetyków praktyką jest prośba, aby przed konsultacją sporządzać przez kilka dni dzienniczek żywieniowy. W notesie znaleźć powinna się informacja na temat każdego posiłku i każdej przekąski w ciągu dnia, nawet jeśli jest to tylko owoc czy jogurt zjedzony w biegu. Później notatki są przekazywane specjaliście na pierwszej wizycie lub wysyłane drogą mailową, jeśli jest to dietetyk online. Po co taki rejestr? Pozwala on zauważyć popełniane błędy żywieniowe i uświadomić sobie złe nawyki. Wiele osób walczących o skuteczne odchudzanie twierdzi, że nie je słodyczy lub nie przejada się w ciągu dnia. Po wynotowaniu okazuje się, że cukru w diecie jest aż nadto, a deficytu kalorycznego nie sposób zachować przy ciągłym podjadaniu.

Ważnym elementem budowania świadomości żywieniowej jest rezygnacja z produktów wysokoprzetworzonych.

Jedzenie emocjonalne

To zachowanie, które często wynosimy z dzieciństwa. Cukierek lub czekoladka na pocieszenie i otarcie łez zamienia się w dorosłym życiu w objadanie się po ciężkim dniu. Zaczyna się zwykle od kilku łyżeczek lodów czy paska czekolady, a kończy z reguły ogromnym poczuciem winy. Można się jednak pocieszyć tym, że jedzenie emocjonalne jest tylko nawykiem uruchamianym przez wyzwalacz - konkretną, trudną lub konfliktową sytuację. Kiedy tylko problem zostanie zdiagnozowany, można zacząć pracę nad tym, aby się go pozbyć.

Co jest alternatywą dla jedzenia na pocieszenie? Możliwości jest naprawdę sporo: przede wszystkim aktywność fizyczna wyzwalająca endorfiny, ale także lektura, odcinek dobrego serialu czy relaksująca kąpiel.

Jedzenie spontaniczne

Dla niektórych jedzenie spontaniczne jest tym samym co jedzenie emocjonalne. W rzeczywistości to dwa różne zjawiska. Jedzenie spontaniczne wynika z faktu, że większość z nas nie planuje swojego menu, uważając, że to czasochłonne i trudne. Nie zastanawiamy się, co będziemy jeść dziś lub jutro, podejmując decyzję w ostatniej chwili. W takim warunkach trudna do utrzymania jest racjonalna dieta. Dla dobrych wyborów żywieniowych, a przy okazji łatwiejszych zakupów warto jest planować swoje menu, najlepiej na cały następny tydzień. Nie chodzi, oczywiście, o perfekcjonizm i całkowity brak spontaniczności, ale o ułatwienie sobie życia. Drobnych zmian i podmianek dokonywać można na bieżąco.

Odchudzanie a szybkie jedzenie

Wbrew pozorom, wcale nie chodzi tutaj o fast-food, chociaż z punktu widzenia diety to wróg numer jeden. Tym razem chodzi jednak o dosłowne jedzenie zbyt szybko. Łapczywe pochłanianie kolejnych kęsów ma kilka zasadniczych wad. Pierwszą z nich jest to, że zwyczajnie zjadamy zbyt duże porcje. Zanim do mózgu dotrze informacja o sytości, już jesteśmy przejedzeni. Drugi problem to utrudniona praca układu pokarmowego. W skrajnych przypadkach szybkie jedzenie może powodować nawet niedokładne rozdrobnienie pokarmu, a w konsekwencji problemy żołądkowe. Nad starannym, wolniejszym jedzeniem można i trzeba pracować. Warto także pilnować wielkości porcji: nie nakładać na talerz od razu zbyt dużo.

 

 

undefined

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl