Co to jest rower trekkingowy?
Rower trekkingowy to inaczej mówiąc rower turystyczny. Uniwersalna maszyna, która dobrze sprawdzi się zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Służy do uprawiania turystyki rowerowej, pokonywania długich dystansów. Dobrze wyposażony rower trekkingowy kupimy już za cenę ok. 2000 zł. Jednak pamiętaj, że cena jest uzależniona od tego jaki osprzęt wybierzesz i w co Twój rower będzie dodatkowo wyposażony. Górny limit to kwota, za którą możesz kupić samochód, ale kto chciałby jeździć samochodem, jak można dla zdrowia i frajdy zwiedzać świat na dwóch kołach.
Cechy dobrego roweru trekkingowego
Turystyka rowerowa to głównie jazda po trasach utwardzonych, ale kiedy chcemy zwiedzać tereny górskie przydałyby się dobre przerzutki i opony w teren. Rama będzie mieć podobną geometrię do roweru miejskiego, ale powinna być lekka, bo przecież jak wyprawa to i bagaż. Na rowerze turystycznym podobnie jak na miejskim jedziemy w pozycji komfortowej, czyli wyprostowanej. Zwracaj uwagę na osprzęt – wybieraj sprawdzony i niezawodny.
Bierz pod uwagę konieczność naprawy w trasie – czasem tańsze mechanizmy łatwiej wymienić lub naprawić niż te droższe i bardziej zaawansowane. Zdecydowanie lepiej wracać na siodełku niż prowadząc zepsuty rower. Rozłożymy teraz rower trekkingowy na części, abyś mógł dowiedzieć się, jak wybrać taki, który spełni Twoje oczekiwania.
Rama
Geometria ramy roweru trekkingowego będzie bardzo podobna jak w rowerze miejskim. Mamy na nim usiąść wygodnie, jechać w pozycji wyprostowanej lub lekko pochylonej. Na długich dystansach to ważne, bowiem nie obciążasz w ten sposób kręgosłupa i możesz bez bólu jechać przez wiele godzin.
Rama powinna być lekka np. aluminiowa (ramy z włókna węglowego znacznie podnoszą cenę roweru). Jeśli do Twojego ciężaru dodasz jeszcze wypełnione sakwy i masę roweru wówczas podjazd pod górkę może być znacznie utrudniony. Pamiętaj, że rower czasem trzeba przenieść, zatem dobrze, jeśli jest lekki.
W co powinien być jeszcze wyposażony rower trekkingowy? Koniecznie bagażnik do zamocowania sakw oraz błotniki – może się przecież zdarzyć, że będziesz jeździć po mokrej lub błotnistej nawierzchni.
Koła
W przypadku rowerów trekkingowych wybór rozmiaru koła zawęża się do dwóch opcji – 26 i 28 cali. Jeśli jeździsz z bagażem lepiej wybrać mniejsze, bo po prostu będą lżejsze. 28 calowe koła do roweru sprawdzą się u osób wysokich i na bardziej wymagających trasach.
Obręcze do kół w rowerach trekkingowych najczęściej przystosowane są do hamulców szczękowych, natomiast dynamo mają ukryte w piaście koła z przodu. Jest to wygodne rozwiązanie – nie musisz pamiętać za każdym razem o uruchomieniu lamp.
Opony
Jakie wybrać opony do roweru trekkingowego? Tutaj kluczową rolę odgrywa odpowiednio wyprofilowany bieżnik. Najlepszą opcją będzie uniwersalna opona Semi-slick. Charakteryzuje się ona tym, że środkowa część jest niemal gładka z niewielkimi rowkami – duża powierzchnia styku opony z asfaltem to niższe opory toczenia. Po bokach niskie klocki, które zapewnią przyczepność – szczególnie na zakrętach. Na takich oponach pojedziesz szybko na asfalcie i ścieżce utwardzonej, ale poradzisz sobie również w terenie.
Zwróć uwagę na wytrzymałość ogumienia – naprawa lub zmiana opony na trasie to nic przyjemnego. Na rynku dostępne są opony trekkingowe o zwiększonej odporności na przebicia, trzeba jednak liczyć się z tym, że będą ona odrobinę droższe od tradycyjnych.
Amortyzacja
Amortyzacja jest montowana w rowerach z dwóch powodów – zapewnia komfortową jazdę i pozwala bezpiecznie pokonywać przeszkody tłumiąc drgania kierownicy. Rowery trekkingowe amortyzowane są z przodu. Przedni widelec wyposażony jest w amortyzator sprężynowy, olejowy lub olejowo – powietrzny. W tej kolejności układają się również ceny – amortyzator powietrzny to najdroższa opcja. Przy tym oferuje oczywiście najwyższy komfort jazdy. Tutaj wybór nasuwa się sam – im więcej chcemy jeździć po zróżnicowanych trasach, tym większą kulturą pracy powinien charakteryzować się amortyzator w naszym rowerze trekkingowym.
Siodełko
Siodełko trekkingowe ma zapewnić wygodną jazdę przez wiele godzin, zatem trzeba je starannie dobrać do swoich indywidualnych potrzeb i budowy ciała. Dobre siodełko turystyczne to siodełko wygodne, ale nie oznacza to, że ma być maksymalnie szerokie i miękkie.
Jazda w pozycji wyprostowanej pozwala na wybór szerokiego siodełka tzw. kanapy. Wtedy kręgosłup będzie dobrze podparty. Siodełka piankowe odchodzą do lamusa, obecnie poleca się siodełka żelowe. Gęsty żel dopasowuje się do kształtów ciała, nie jest zbyt miękki i przede wszystkim nie zmieni swoich właściwości tak szybko jak pianka.
Wyprawy turystyczne to wiele godzin na rowerze, więc dobrze, aby siodełko tłumiło drgania podczas jazdy. Siodełka z amortyzowaną sztycą to świetne rozwiązanie – Twój kręgosłup nie będzie narażony na drgania, jazda będzie zdrowsza i zdecydowanie bardziej komfortowa. Jazda na źle dobranym siodełku, szczególnie na dłuższej trasie to ryzyko bolesnych odparzeń. Zwróć uwagę na materiał, którym pokryto siodełko. Skóra naturalna lub nowoczesne, oddychające syntetyki to najlepsze opcje.
Podsumowanie
Wyprawy rowerowe to świetny sposób na zwiedzanie świata. Pamiętaj, że nie możesz zacząć swojej przygody na rowerze trekkingowym od wielokilometrowych tras. Długie dystanse wymagają odpowiedniego przygotowania nie tylko sprzętu, ale również Twojego organizmu. Zanim pojedziesz na rowerze trekkingowym na rajd po Europie musisz sumiennie się do tego przygotować.