fit.pl mobile logo


Rower to już nie tylko rekreacja

Market Research Future szacuje, że wartość światowego rynku rowerowego osiągnie 80 miliardów USD do 2027 roku1. W Polsce, według danych GUS, 61,6 proc. gospodarstw domowych posiada rower, a w domach zamieszkanych przez minimum cztery osoby jest to prawie 77 proc. Jest on więc coraz częściej obecny w różnych aspektach naszego życia. To już nie tylko rekreacja i przyjemność, ale też jazda do pracy, szkoły, na zakupy, czy na urlop. Co wpływa na rosnącą popularność jednośladów?

Boom rowerowy w Europie

Z okazji Światowego Dnia Roweru (obchodzonego 3 czerwca) Antonio Guterres1, sekretarz generalny ONZ powiedział, że na świecie funkcjonuje ok. miliarda rowerów — mniej więcej tyle samo, co samochodów osobowych. Korzystają z nich wszyscy: młodzi, osoby w średnim wieku i starsi. Z najnowszego, lipcowego raportu „European Bicycle Industry and Market Profile Report” przygotowanego przez CONEBI (Konfederacja Europejskiego Przemysłu Rowerowego) wynika, że sprzedaż w sektorze europejskiego przemysłu rowerowego wzrosła aż o 40 proc. do najwyższego od 20 lat poziomu 18,3 miliarda euro lub 22 milionów sprzedanych egzemplarzy (rowerów i e-rowerów) w całej UE 27 i w Wielkiej Brytanii (2020 rok)2. W Polsce także obserwujemy boom – sprzedaż szacuje się na około milion sztuk rocznie, a branża systematycznie odnotowuje wzrosty. Z danych serwisu CentrumRowerowe.pl wynika, że w 2020 r. liczba sprzedanych sztuk wzrosła o 126,5 proc. w porównaniu do 2019 r. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego rower w Polsce posiada 61,6 proc. gospodarstw domowych, a w domach zamieszkanych przez minimum cztery osoby jest to prawie 77 proc. Analitycy Market Research Future szacują, że wartość światowego rynku rowerowego może osiągnąć nawet 80 miliardów USD do 2027 roku. Co wpływa zatem na wzrost popularności jazdy na dwóch kółkach?

– Polacy, wzorem Europejczyków, pokochali jednoślady. Rowery na stałe wpisały się w nasze codzienne życie i co ważne, jeździmy na nich niezależnie od pogody czy pory roku. Jak pokazały wyniki badania3 wykonanego na zlecenie Centrum Rowerowego, aż 46 proc. z nas nie chowa swojego roweru na zimę. Oczywiście na tle rynku europejskiego Polska ma nadal wiele przed sobą i daleko nam jeszcze do takich krajów jak Holandia, Dania czy Niemcy. Jednak już od dłuższego czasu obserwujemy u nas zwiększone zainteresowanie jazdą na rowerze. I to nie tylko jako formą aktywności czy rekreacji, ale coraz częściej też jako ,,zielony” środek transportu, będący czystszą alternatywą dla standardowej komunikacji publicznej. Popytowi na jednoślady zdecydowanie sprzyja też moda na zdrowy styl życia, coraz większa dostępność ścieżek rowerowych, rozwój infrastruktury czy właśnie chęć zadbania o środowisko. Po części jest to też ,,efekt uboczny” pandemii, która spowodowała, że coraz więcej osób zdecydowało się na pedałowanie, aby zachować formę po długich lockdownach lub uniknąć zatłoczonej komunikacji miejskiej w drodze do pracy – mówi Jacek Zieziulewicz, dyrektor handlowy w spółce Dadelo S.A., do której należy CentrumRowerowe.pl.

Czystszy sposób podróżowania: rosnąca popularność rowerów

Transport odgrywa ważną rolę w naszym codziennym życiu, a jazda na rowerze, jako sposób przemieszczania się, jest coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Wpływa na to kilka czynników. Jednym z nich jest fakt, że zwiększa się liczba osób chcących zadbać w ten sposób o środowisko. Transport naziemny jest bowiem źródłem ponad 20 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla4, a rower z emisją CO2 bliską zeru jest mocno promowanym rozwiązaniem przez wiele krajów Europy. Stał się on też panaceum na problem zakorkowanych miast. Świadomie rezygnujemy z jazdy samochodem, ponieważ jest to lepsze dla planety, zdrowsze dla nas, a przy okazji i tańsze. Korzystanie z jednośladów jest często deklaracją światopoglądową, związaną z nastawieniem proekologicznym.

Lepsza infrastruktura

Rosnąca popularność dwóch kółek ma też związek z poprawiającą się infrastrukturą rowerową. Miasta w Polsce budują nowe ścieżki dla rowerzystów, w tramwajach, autobusach czy pociągach pojawiają się ułatwienia związane z przewozem jednośladów. Które miasto jest najbardziej przyjazne rowerzystom? Według rankingu ,,Top 9 rowerowych miast Polski”5 zrealizowanego przez CentrumRowerowe.pl najlepiej pod tym względem wypada Warszawa, drugie miejsce zajął Wrocław, a trzecie Poznań. W badaniu przeanalizowano warunki, z których korzystają rowerzyści z największych polskich miast. Wzięto pod uwagę między innymi stosunek tras rowerowych do wszystkich dróg publicznych, długość ścieżek połączonych dla pieszych i cyklistów, dostosowanie komunikacji miejskiej do potrze rowerzystów, liczbę stojaków na rowery, bezpieczeństwo rowerzystów czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Warszawa została wyróżniona w tym rankingu nie tylko z powodu najlepszego dostępu do infrastruktury, ale również dzięki największemu przyrostowi nowych tras dla miłośników jednośladów. Stolica oferuje swoim mieszkańcom trasy rowerowe o długości 674,9 km, które stanowią 27 proc. wszystkich dróg publicznych. Wrocław posiada trasy o długości 360,37 km, które stanowią 37 proc. wszystkich dróg publicznych, a długość tras dla rowerzystów w Poznaniu to 322,65 km i stanowią one 35 proc. wszystkich dróg publicznych w mieście. Liderem pod względem inwestycji rowerowych jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Kto buduje najwięcej? Ponad 45 km tras udostępniono rowerzystom w zeszłym roku w Warszawie, we Wrocławiu było to 24,5 km, w Krakowie 14,8 km, a w Gdańsku 13 km.

Rowerem do pracy

Już przed epidemią Covid-19 jednoślady były popularnym środkiem transportu, rozwijały się projekty ich współdzielenia, oferując do nich niedrogi lub darmowy dostęp. Pandemia jeszcze bardziej zmieniła zachowania ludzi i wpłynęła na zwiększenie znaczenia roweru, dlatego też wiele miast dąży do zmiany swojej polityki transportowej. Z raportu „Technology, Media and Telecommunications Predictions 2020”6 przygotowanego przez firmę Delliote wynika, że do 2022 r. liczba osób jeżdżących w ten sposób do pracy podwoi się w wielu dużych miastach na całym świecie. Rośnie zapotrzebowanie na infrastrukturę dopasowaną do potrzeb rowerzystów, a także na bardziej zrównoważone podejście do transportu. Dotyczy to także przewoźników kolejowych.

Rekreacja, urlop, wypoczynek

Rower to nie tylko środek transportu, którym ludzie dojeżdżają do pracy, na zakupy czy do szkoły. Przejażdżka w celach rekreacyjnych nadal jest popularna. Jak podaje Polska Organizacja Turystyczna, wśród aktywności urlopowych Polaków, jazda na rowerze znajduje się na trzecim miejscu (43 proc.), zaraz po spacerach (73 proc.) i pływaniu (52 proc.). Dla osób z własnym autem wyposażonym w odpowiedni bagażnik, zabranie roweru na wyjazd nie stanowi problemu. A co z resztą turystów? Jeszcze kilkanaście lat temu taka podróż z jednośladem była nie lada wyzwaniem dla niezmotoryzowanych. Przewoźnicy kolejowi nie byli zbyt dobrze przygotowani na ich przewóz na długich trasach. Teraz się to powoli zmienia, co widać w lipcowym raporcie Europejskiej Federacji Rowerzystów (European Cyclists’ Federation) „Cyclist love trains”7, w którym przyjrzano się 53 europejskim przewoźnikom kolejowym oferującym długodystansowe trasy i oceniono ich podejścia do przejazdów z jednośladem. Jacy przewoźnicy kolejowi są najbardziej przyjaźni rowerzystom? Najlepszymi operatorami okazały się NS-DB i Intercity Berlin (IC Berlin) oferujące przewóz między Berlinem a Amsterdamem, dalej znalazły się: szwajcarski operator SBB i belgijski SNCB/NMBS. PKP Intercity uplasowało się w środku stawki. Z raportu wynika, że w wielu puntach w różnych krajach Europy jest jeszcze trochę do zrobienia, ale EFR zauważa też duży postęp. W Polsce też widać zmiany, przykładowo Koleje Dolnośląskie, jako pierwszy przewoźnik w kraju, postanowiły właśnie uruchomić specjalne wagony przeznaczone do przewozu rowerów, co niewątpliwie poprawi komfort podroży z jednośladem.

Ruch to zdrowie

Od dawna wiadomo, że jazda na rowerze pozytywnie wpływa na nasz ogólny stan zdrowia i jest to jedna z najpopularniejszych aktywności jakie uprawiają Polacy. Według badania ,,Sponsoring Monitor” ARC Rynek i Opinia8 w 2020 roku to właśnie rower (51 proc.) był najczęściej wybieraną formą aktywności, plasując się tuż przed bieganiem (46 proc.) i gimnastką (42 proc.). I to są ulubione dyscypliny Polaków od lat, bez względu na wiek badanych.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl