Prezentacje i zaproszenia na wykłady edukacyjne to nie tylko okazja, by czegoś się dowiedzieć o zdrowiu, jak twierdzą przedstawiciele handlowi, ale przede wszystkim, by wydać pieniądze na drogie, i jak się okazuje, bezużyteczne, "cudowne produkty".
Ile razy wróciliście olśnieni ze wspaniałej prezentacji garnków nierdzewnych, wełnianej pościeli gwarantującej zdrowy sen i terapeutyczne właściwości. Samo zdrowie – to hasło wręcz krzyczy nie tylko z ust przedstawicieli firm, ale także opakowań produktów, które wydają się tak niewiarygodnie tanie i niezawodnie, że aż trudno wyjść bez magicznego pakunku.
Przedstawiciele handlowi i firmy organizujące specjalne prezentacje produktów także dbają o to, by każdy, zwłaszcza starszy klient, dowiedział o cudownych właściwościach jego produktu i po prostu zapragnął jego posiadania. Najpierw podstępnie dzwonią ze wspaniałą wiadomością wylosowania biletu na spotkanie, a potem wysyłają zaproszenia pocztą, kusząc nie tylko najlepszymi produktami, ale przede wszystkim ich właściwościami, które ponoć odmieniają życie.
Podczas prezentacji króluje nie tylko pościel. Cudowne preparaty odmładzające, odchudzające, czyszczące, akcesoria terapeutyczne, sprzęt RTV i AGD to najważniejsze produkty, które z wielkim zaangażowaniem proponują handlowcy w trakcie wystawnych bankietów i prezentacjach hotelowych.
W domu niestety po odpakowaniu cudownego miksera czy pościeli przychodzi brutalnie zmierzyć się z rzeczywistością. Okazuje się, że wspaniała pościel gryzie, nie odprowadza nadmiaru ciepła i wcale nie jest termoaktywna, co więcej, gratisowa ściereczka nie czyści a zachwalany odkurzacz w tydzień po użytkowaniu zaczyna się psuć! Co wtedy? Gdzie szukać pomocy i co zrobić z kupionym bublem?
Oczywiście najlepiej po prostu odmawiać brania udziału w tego typu akwizytorskich spotkaniach, ale jeśli już daliśmy się oszukać i kupiliśmy produkt, trzeba koniecznie zapoznać się z warunkami umowy. Na szczęście większość produktów da się zwrócić, odstępując od umowy w okresie 7 dniu od jej zawarcia lub nabycia.
A co w sytuacji, gdy mamy problem z rozwiązaniem umowy? Wtedy należy koniecznie zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumenta.
Seniorze, nie uciekniesz przed akwizycją
Jeśli nie w domu czy pobliskim hotelu, to z pewnością na turnusie w Ciechocinku! Przedstawiciele handlowi wiedzą, że ich potencjalna grupa docelowa to najczęściej ludzie schorowani, którzy często nie mają jak dotrzeć na prezentację. To nie szkodzi, by specjalnie dla nich organizować prezentacje w klubach seniora, sanatoriach a nawet domach spokojnej starości. Nie liczą się skrupuły, liczy się biznes, a im bardziej schorowani seniorzy, tym produkt staje się bardziej atrakcyjny, bo kto nie chciałaby wreszcie wygrać z reumatyzmem czy osteoporozą?
Zdrapki, loterie i gratisowe kapcie
Prócz oficjalnych spotkań i prezentacji jest jeszcze inny sposób, by zachęcić seniorów do wydawania pieniędzy. Loterie czy zdrapki gwarantujące cenne nagrody oraz gratisy przesyłane pocztą to pomysłowy sposób na szybką sprzedaż najbardziej tandetnych produktów. Co zrobić, by szybko zdobyć wymarzony samochód lub nowy robot kuchenny? Wystarczy kupić kilka losów a potem już tylko czekać na przesłanie nagrody, która oczywiście nie nadejdzie, dopóki nie wyślemy jeszcze kilkudziesięciu smsów (koszt jednego to przynajmniej 10 zł brutto).
Efekt? Wydane pieniądze, frustracja i wyrzuty sumienia, a przecież nie musiało tak być!
Co zrobić, by nie dać się oszukać?
- nie przyjmować zaproszeń na prezentacje; nawet jeśli nagrody są naprawdę kuszące, a doradca przez telefon miły i uprzejmy; (wystarczy, że raz zgodzimy się uczestniczyć w prezentacji, by potem często otrzymywać podobne zaproszenie od wielu różnych firm);
- nie odpisywać na smsy, maile z wyraźną prośbą o podanie danych osobowych w przypadku oferowania przez firmy nagród lub pewnej wygranej, zwłaszcza, gdy nie braliśmy udziału w żadnym konkursie i loterii;
- nie podejmować decyzji kupna produktów przez telefon, zwłaszcza, gdy akwizytorzy obiecują, że będzie to promocyjna cena;
- w przypadku rezygnacji z kupna produktu, nie zwlekać z rozwiązaniem umowy;
- być asertywnym i chłodno kalkulować koszty zakupu podczas spotkania.
Pamiętaj, że nie musisz być odfiarą oszustwa handlowego. Wszystko jednak zależy od Ciebie - Twojej silnej woli a przede wszystkim asertywności, bo sprzedawcy i tele-konsultanci potrafią być naprawdę przekonujący i uprzejmi, zwłaszcza gdy słyszą w głosie zawachanie i aprobatę. Warto zatem postawić sprawę jasno i już przez relefon nie ulegać wpływom nagabywaczy.
www.senior.fit.pl