fit.pl mobile logo

3 pytania do terapeutki zaburzeń odżywiania, czyli co chcemy wiedzieć, a boimy się zapytać

Zaburzenia odżywiania to choroba i trzeba ją traktować poważnie – tak jak każdą inną. Przyznanie się do niej często jest wstydliwe. Uciekanie od problemu, traktowanie tematu jakby nie istniał i szukanie pomocy w Internecie niestety, zamiast pomóc, może zaszkodzić. Co osoby borykające się z bulimią, czy anoreksją chciałyby wiedzieć, a boją się zapytać? Jakie pytania najczęściej zadają pacjenci, kiedy zdecydują się na pomoc eksperta?

Często zgłaszają się do mnie osoby z pytaniami, z którymi boją się pójść do bliskich. Niestety szukając odpowiedzi w Internecie, można sobie zrobić krzywdę, nie zawsze wiemy bowiem, czy udziela jej uprawniona do tego osoba. Zawsze podkreślam, że pomocy najlepiej szukać u eksperta – mówi Aleksandra Dejewska, terapeutka zaburzeń odżywiania, psycholog kliniczna, autorka książki „Bulimia. Historia mojej choroby”. Dodaje: To bardzo ważne, by poszukiwać rozwiązania swoich problemów i nie bać się zadawać pytań, które… mogą ocalić nam życie.

Oto 3 pytania, które najczęściej pojawiają się w rozmowach pacjentów z ekspertką:

1. Panicznie boję się przytyć – co robić?

Strach przed przytyciem to typowy objaw zaburzeń odżywiania, który pojawia się także podczas wychodzenia z choroby. Osoby chore boją się ważyć, a także usłyszeć komentarze od innych, że „wyglądają lepiej” co równa się ze zwiększeniem wagi. To problem, z którym trudno jest sobie poradzić samodzielnie, więc warto poszukać wsparcia u specjalisty.

W codziennym życiu pomóc może szczera rozmowa z osobami ze swojego otoczenia. Dobrze jest wyjaśnić im, że podkreślanie cech wyglądu nas rani i przeszkadza w powrocie do zdrowia. Bliscy mogą nie być świadomi, że każdy, nawet pozytywny komentarz na temat naszego wyglądu utwierdza w osobie chorej przekonanie, że wygląd bardzo wpływa na jej wartość.
Ważne jest, by nie narzucać sobie presji i małymi krokami mierzyć się z obawami. Pomocne może być wyrzucenie lub schowanie wagi, by nie kusiła ciągłym kontrolowaniem kilogramów. Pomocny będzie detoks od social mediów, a w szczególności profili, które prezentują wyidealizowane, nierealne standardy piękna. Zamiast tego warto znaleźć takie profile, które promują ciałopozytywność.

2. Jak zacząć jeść po anoreksji?

Dla większości osób wychodzących z choroby powrót do normalnego jedzenia jest trudnym procesem. Żołądek jest skurczony, a układ trawienny niedokrwiony, co może powodować dodatkowe problemy, takie jak bóle po posiłku, wzdęcia czy stany zapalne.

Najlepszym rozwiązaniem, by ułatwić sobie powrót do zdrowia, jest skonsultowanie się z dietetykiem, który ustali lekkostrawną dietę uwzględniającą stopniowe zwiększanie ilości przyjmowanych kalorii. Jeśli jednak nie mamy możliwości finansowych, by skorzystać z jego usług, warto zaczynać od lekkich, małych posiłków, najlepiej półpłynnych, takich jak papki czy zupy w postaci kremu, które dostarczą organizmowi energii, ale nie obciążą układu trawiennego. Będąc na diecie lekkostrawnej, można jeść między innymi:

- warzywa – tylko gotowane, nie pieczone ani surowe, ponieważ te są ciężkostrawne;
- mięso gotowane – nie smażone ani pieczone;
- pieczywo jedynie białe, nie pełnoziarniste;
- owoce w formie musu, również nie mogą być surowe.
Ilość i kaloryczność posiłków trzeba zwiększać bardzo powoli, by dać organizmowi czas do przyzwyczajenia się do nowej sytuacji. Należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ powrót do pełnego zdrowia zajmie nam trochę czasu, ale efekt na pewno jest tego warty.

3. Jak wyjść z zaburzeń odżywiania?

Najbardziej odpowiedzialna i skuteczna odpowiedź na to pytanie brzmi: z pomocą specjalisty. Tak jak w innych chorobach leczenie się samodzielnie może okazać się nieskuteczne. Należy jednak pamiętać, że specjalista nie rozwiąże za nas problemu, da nam wsparcie w procesie powrotu do zdrowia. Nasza postawa ma tu duże znaczenie.

Przede wszystkim należy dać sobie prawo do błędów, tak samo, jak dajemy je innym osobom. Jesteśmy tylko ludźmi, którzy mogą zbłądzić i jest to normalne. Należy pozwolić sobie na odczuwanie emocji – wypieranie ich nie przyniesie ulgi, a jedynie frustrację i zamknięcie na świat. Emocje pozwalają lepiej zrozumieć siebie, warto je nazywać i pogodzić się z nimi. Pozostanie w kontakcie ze swoimi potrzebami oraz szczera rozmowa z samym sobą również pomagają w odzyskiwaniu poczucia bezpieczeństwa.

Zamiast się zadręczać, krytykować – doceńmy siebie, a z błędów wyciągnijmy wnioski na przyszłość. Nie trzeba zawsze robić wszystkiego na 100% i podobnie jest w procesie zdrowienia – małymi krokami, sukcesywnie i w miarę możliwości także można osiągnąć swój cel.

Dobrze jest również zastanowić się nad swoim otoczeniem i zerwać znajomości z osobami, które nas krytykują i sprawiają, że czujemy się źle.

Zaburzenia odżywiania to skomplikowany temat i trudna do pokonania choroba, jednak z odpowiednim wsparciem, można wrócić do pełni zdrowia. Tak samo, jak nie zignorowalibyśmy złamanej nogi – nie ignorujmy również zaburzeń odżywiania.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl