fit.pl mobile logo

Czy ty też boisz się rozmawiać z dzieckiem o tłuszczu na brzuchu?

Dwie trzecie rodziców boi się rozmawiać ze swoimi dziećmi na temat ich wagi, ponieważ ich zdaniem, takie rozmowy mogą prowadzić do wystąpienia zaburzeń odżywiania. Niektórzy z nich uważają, że poruszanie kwestii nadmiaru posiadanych kilogramów może obniżyć u dzieci ich poczucie własnej wartości, nawet jeżeli dziecko rzeczywiście ma problem z nadmierną ilością tkanki tłuszczowej  
Tłuściutki niemowlaczek słodko wyciągający rączki, może być rozkosznym widokiem, jednak tłusty pięcio, sześcio czy siedmiolatek – budzi niepokój. Tymczasem nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie wloką się później za dzieckiem przez cały okres dojrzewania i dorastania, i pozostają z nim także w życiu dorosłym. Zapracowani rodzice, nierzadko zamiast stać w kuchni przygotowując obiad, serwują dziecku (i sobie) „gotowce”, które wystarczy podgrzać w mikrofali, bądź dają dziecku pieniądze by kupiło sobie coś do jedzenia. Tymczasem szkolne sklepiki obfitują przede wszystkim w śmieciowe jedzenie: czipsy, batoniki, wafelki, pełne cukru i sztucznych dodatków soczki. Jakie wartości odżywcze czerpie z tego dziecko? Żadne.

Zgubna słodycz w Polsce

Jak donosi PAP, polskie dzieci mają najłatwiejszy dostęp do niezdrowej żywności na tle innych krajów europejskich i coraz częściej cierpią na nadwagę lub otyłość (badania były przeprowadzone przez wrocławski wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, analogiczne badania prowadzono w ramach projektu badawczego TEMPEST w Wielkiej Brytanii, Portugalii i Holandii, łącznie badając 2 tys. 764 osób w wieku 10-17 lat). Okazało się, że stałym elementem diety dzieci nie są warzywa czy kasze, a łakocie, słone przekąski i słodkie soki.

Boimy się rozmawiać z dziećmi

Jedna trzecia jedenastolatków w Wielkiej Brytanii ma nadwagę bądź otyłość zagrażającą ich zdrowiu (za: dailymail.co.uk). Tymczasem z ankiety przeprowadzonej przez organizacje zajmujące się zdrowym stylem życia z okazji Natiotal Childhood Obesity Week (Narodowego tygodnia otyłości dziecięcej) wynika, że 37% rodziców nie rozmawia z dziećmi o ich wadze ze strachu, że negatywnie wpłynie to na ich samoocenę. Dwoje na pięciu rodziców próbowało poruszyć ten temat, jednak niemal połowa rodziców dzieci z nadwagą bądź otyłych stwierdziła, że jest to „niepotrzebne” zdarzenie. Dwie trzecie rodziców oczekuje więcej wsparcia w rozmowach z dziećmi na temach wagi (w tym 85 procent rodziców otyłych dzieci), trudno jednak określić od kogo owego wsparcia oczekują (czyżby od służby zdrowia?). Niemal trzy czwarte rodziców stwierdziło, że trudno jest zachować zdrowie, głównie z tego powodu że chcą jeść potrawy pełne tłuszczu i cukru. I mimo, iż niemal połowa rozmawiała z dziećmi na temat nawyków żywieniowych, prosząc o jedzenie mniejszej ilości „śmieciowego” jedzenia na korzyść zjadania warzyw i owoców, to jednak więcej niż połowa nigdy nie rozmawiała na temat wagi ciała.

W ankiecie wzięło udział ponad tysiąc rodziców dzieci w wieku od pięciu do szesnastu lat. 15 procent z nich określiło swoje dziecko jako „z nadwagą”, jednak tylko patrząc na dziecko, czyli bez pomiaru czy konsultacji z lekarzem. Jak wiemy pomiar „na oko” bywa mocno nie dokładny, zwłaszcza, że większość rodziców pragnie jednak postrzegać swoje dzieci jako zdrowe i bagatelizują nadwagę zwłaszcza wtedy, gdy sami się z nią borykają.

Czego Jaś się nie nauczy...

Czy oczekiwanie wsparcia i unikanie trudnych tematów w rozmowie, do jakich niewątpliwie należą dyskusje na temat wagi, nadwagi czy tłuszczu – jest wyjściem prowadzącym do zmiany na lepsze? Bierna postawa rodziców niestety w niczym nie pomoże pociechom, które z otyłych dzieci, przeobrażą się w otyłych nastolatków, a następnie najprawdopodobniej – w otyłych dorosłych. Ilość chorób których przyczyną jest nadmierna masa ciała jest przerażająca. Jeżeli boimy się rozmawiać z dzieckiem na temat jego otyłości czy nadwagi – spójrzmy najpierw na siebie. Jeżeli rodziców dotyczy problem kiepskich nawyków żywieniowych i zbędnych kilogramów, nie możemy oczekiwać rozsądnych wyborów od dzieci, skoro nie jesteśmy dla nich przykładem.

Zacznijmy od wspólnego omówienia problemu jako dotyczącego całej rodziny, rozważmy wizytę u dietetyka, uprawianie sportów całą rodziną, wspólne gotowanie wartościowych posiłków. Nie czekajmy na wsparcie z „zewnątrz”, to rodzicom powinno przede wszystkim zależeć na zdrowiu swojego dziecka (i własnym), a nie służbie zdrowia czy organizacjom prozdrowotnym. Wspierajmy się w tym nawzajem w dobrych wyborach dotyczących zdrowego odżywiania.

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl