To zupełnie oczywiste, że w czasie wakacji sprzedaje się więcej lodów i napojów, tak samo jak to, że w zimie zwiększa się liczba kupowanych choinek czy ciepłych czapek. Czy istnieje jednak związek między produktami i usługami, z których korzystamy przez cały rok, a temperaturą lub ciśnieniem?
Meteopatia?
Obniżenie naszej sprawności, senność, złe samopoczucie spowodowane pogodą nosi nazwę meteopatii. Nie znajduje się ona na liście WHO co znaczy, że nigdy nie została oficjalnie uznana za chorobę. Dlaczego więc dolegliwości te dotykają coraz więcej osób? Naukowcy odpowiadają: ponieważ nasze organizmy przyzwyczaiły się do wygody, stałych warunków termicznych i życia w suchym otoczeniu. Faktem jest, że najwięcej zawałów serca przytrafia się pod koniec zimy, a cukrzycy gorzej czują się podczas parnej pogody. Dlatego nie można stawiać meteopatii obok przepowiadania przez górala pogody na podstawie „łupania” w kościach, bowiem ta pierwsza opiera się na naukowych podstawach.
Ciekawostki:
• 75 procent meteopatów to kobiety
• Meteopatia jest nabywana - tak jak alergia
• Stres, brak snu, brak ruchu, złe odżywianie i hormony – przyczyniają się do powstawania meteopatii
Zagraniczne badania
Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Tennessey, przeprowadzali badania odnośnie zachowań konsumentów podczas zmian pogody. W ich wyniku dowiedli... że nie ma żadnych przesłanek, by stwierdzić o takim wpływie. Oczywiście, jak zaznaczyli badacze, są branże takie jak: turystyka, odzież, czy produkty spożywcze, które są niezwykle podatne na warunki atmosferyczne. Tylko, że niekoniecznie świadczy to o bezpośrednim wpływie pogody. Dużo bardziej pewną odpowiedzią jest tutaj zdrowy rozsądek i racjonalne myślenie. Chyba, że ktoś za wszelką cenę chce wybrać się w deszczowy tydzień na wakacje lub też na lato wyposażyć się w komplet zimowej odzieży. Brak wyraźnych danych nie musi świadczyć o nieistnieniu takiego wpływu. Przecież mało racjonalne zachowania konsumenckie obserwujemy bardzo często.
[-------]
Polska praktyka
Choć badania obejmują także kobiety, te wydają się być zupełnie poza nimi.
- W naszych salonach zaobserwowałyśmy taką tendencję, że podczas słonecznych dni obsługujemy więcej Klientek niż w te deszczowe – mówi Agnieszka Handor z Centrum Kosmetyczno– Dermatologicznego DER–MED. – Racjonalne wydaje się, że w pochmurne dni kobiety powinny poddawać się zabiegom, by w te słoneczne błyszczeć urodą. Co ciekawe - zdarza się, że niektóre Panie w brzydki dzień odwołują wizytę, na którą czekały dwa tygodnie – ponieważ za oknem pada deszcz. Może to temat do zbadania przez socjologów i psychologów?
Przykład
Kilkanaście lat temu, zaraz po wprowadzeniu do Polski solariów, zaskoczenie wywołały dane mówiące, że najwięcej osób korzysta z niego nie zimą, kiedy teoretycznie nie ma słońca, a latem, kiedy zażywać można darmowych kąpieli słonecznych. Wyjaśnienie okazało się jasne i jakże kobiece. Mało która z pań miała ochotę opalać się, gdy nikt nie widzi ich ciała. Co innego latem, gdy na plażę nie chodzi się by złapać brązowy kolor, ale po to by obnosić się ze zdobytą wcześniej na solarium opalenizną.
Próby zrozumienia pogody podejmowano już w starożytności, dopatrując się na przykład w piorunach objawów złości istot wyższych. We współczesnym, szybko zmieniającym się świecie przekuto by je natomiast na alternatywne źródło energii. Najlepiej z rzutkim marketingowo hasłem, za stosowną opłatą wynikającą z użytkowania. Podobnym wyzwaniem wydaje się być zrozumienie kobiet i logiki ich postępowania. Kobiety kierują się bowiem emocjami, uczuciami, a nawet... aurą za oknem. Czasem reagując na niektóre sytuacje z energią porównywalną z niejednym wyładowaniem atmosferycznym.
Jak żyć ?
1. Mimo złego samopoczucia wstań z łóżka
2. Jedz bogate w cukry śniadania
3. Dotleniaj organizm i ruszaj się
4. Odrzucaj używki w dni kiedy jest wyż
5. Wysypiaj się
6. Ogranicz stres, przynajmniej próbuj
7. Pozwól sobie małe przyjemności – zakupy, wizytę u kosmetyczki.
8. Postaraj się zrelaksować.
9. Nie rezygnuj z wcześniejszych planów.
www.fit.pl