fit.pl mobile logo

Czy będziemy potrzebowali trzeciej dawki szczepionki?

Wkrótce minie drugi rok od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. W tym czasie doświadczyliśmy ograniczeń gospodarczych i społecznych. Byliśmy także świadkami niezwykłej mobilizacji środowiska naukowego, której celem było zrozumienie nowego zagrożenia i znalezienie środków zapobiegających zakażeniu oraz skutecznie leczących objawy choroby COVID-19. Pomimo tych wysiłków i trwającego programu szczepień, kolejne warianty wirusa sprawiają, że trudno jest mówić o końcu pandemii. Nieuniknione wydaje się wystąpienie kolejnych fal zakażeń – nawet w krajach z wysokim stopniem wyszczepienia. Wydaje się zatem, że taki scenariusz w nadchodzących tygodniach czeka nieuchronnie również i Polskę

Badania prowadzone od kilku miesięcy przez Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA, we współpracy z Medycznymi Laboratoriami Diagnostycznymi INVICTA mogą przynieść odpowiedzi na pytania dotyczące skuteczności ochrony osób zaszczepionych na początku 2021 roku oraz dynamiki wytwarzania i utrzymywania się przeciwciał po szczepieniu.

- Z wykorzystaniem testu serologicznego firmy Roche Diagnostics GmbH, w regularnych odstępach czasu, badana jest krew prawie 120 osób zaszczepionych szczepionką produkcji BioNTech/Pfizer. Celem badania jest oznaczenie poziomu dojrzałych przeciwciał IgG oraz IgM. Efekt neutralizacji wirusa przez przeciwciała IgM i IgG występuje niezależnie od tego, czy przeciwciała te powstały w wyniku zarażenia Sars-CoV-2, czy w efekcie szczepienia. W obu przypadkach, poziom przeciwciał IgG i IgM w surowicy krwi, powinien informować nas o ryzyku zakażenia i możliwości rozwoju objawów. Uważa się, że wyższa liczba przeciwciał powinna lepiej chronić przez zakażeniem i wystąpieniem objawów COVID-19 – mówi Agnieszka Staniszewska, rzecznik prasowy, kierownik ds. Komunikacji i PR, INVICTA.

- W efekcie badań prowadzonych w Grupie INVICTA dowiedziono, że poziom przeciwciał w surowicy krwi spada w czasie, a odpowiedź ta jest czynnikiem osobniczym. Najwyższe stężenie przeciwciał obserwowane jest po ok. 1-2 tygodniach od podania drugiej dawki szczepionki, po czym ich poziom obniża się w kolejnych miesiącach. Badanie pokazuje także, że zaszczepieni odpowiadają na szczepionkę w różny sposób. Niemożliwe wydaje się wyróżnienie jednego wspólnego wzorca odpowiedzi - dzięki badaniom wiadomo, że momenty osiągnięcia maksymalnego poziomu przeciwciał i tempo spadku ich liczby , różnią się osobniczo – mówi dr Damian Drzyzga, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA.

Wyraźnym czynnikiem różnicującym tempo spadku przeciwciał w czasie jest fakt wcześniejszej infekcji wirusem SARS-CoV-2. Odpowiedź układu odpornościowego takich osób jest zdecydowanie silniejsza.

- Badanie wykazało, że była to jedyna grupa osób wśród wszystkich badanych, która w dniu podania drugiej dawki (czyli 21 dni po zaszczepieniu pierwszą dawką preparatu) wytworzyła przeciwciała na poziomie przekraczającym granicę oznaczalności testu (2500 U/mL) lub była bardzo blisko tego poziomu. Co więcej, grupa ta wykazuje się bardzo wolnym tempem zanikania przeciwciał – dodaje dr Damian Drzyzga, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA.

Warto zwrócić uwagę na to, że w 90 dniu od przyjęcia drugiej dawki szczepienia, wyniki poniżej poziomu 2500 U/mL- miało 71% spośród osób biorących udział w badaniu (z czego zaledwie 3.4% stanowiły osoby z historią zachorowania na COVID-19). Można też z pewnością wyodrębnić grupę, która nigdy nie przekroczyła poziomu 2500 U/mL. Można domniemywać, że osoby z tej grupy są bardziej narażone na zakażenie wirusem Sars-CoV-2.

- Analizując wyniki można zauważyć, że dynamika zmniejszania się stężenia przeciwciał w surowicy w czasie, wyhamowuje między 90 a 120 dniem po przyjęciu drugiej dawki. Po tym czasie poziom przeciwciał utrzymuje się zbliżonym poziomie. W zakresie stężenia przeciwciał od 500 – 2000 U/mL- na 180 dzień od drugiej dawki szczepienia znalazło się 56% spośród wszystkich badanych. Powyżej tego zakresu znalazło się prawie 21% uczestników, a poniżej 500 U/mL 23% badanych – podkreśla dr Damian Drzyzga, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA.

Zgromadzone w badaniu naukowym dane pozwoliły wyłonić odrębną grupę kilku osób, bez potwierdzonej historii przechorowania COVID-19, których odpowiedź immunologiczna odbiega znacząco od pozostałych. Grupa ta złożona jest z osób które nawet 6 miesięcy po szczepieniu posiadają liczbę przeciwciał na poziomie powyżej 2500 U/mL. Badanie niestety nie potwierdziło by czynniki, takie jak wiek, płeć lub nadwaga, byłyby istotne przy przewidywaniu odpowiedzi układu odpornościowego na szczepienie. Najlepszym sposobem na ocenę stopnia ochrony zapewnianej przez przeciwciała jest wykonanie badań diagnostycznych z wykorzystaniem dostępnych testów serologicznych o udowodnionej przydatności diagnostycznej.

- Ogólnym wnioskiem, który płynie z analizy zgromadzonych danych jest to, że efekt szczepienia, który obserwujemy u ozdrowieńców już po pierwszej dawce szczepienia, u pozostałych osób pojawia się dopiero po aplikacji dwóch dawek. Całościowa reakcja organizmu osób, które były zarażone SARS-CoV-2 nie tylko była szybsza i intensywniejsza, ale jej efekt wyrażony jako wysoki poziom przeciwciał, utrzymuje się u nich znacznie dłużej. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że przechorowanie COVID-19 działa niczym pierwsza dawka szczepienia, a dwie kolejne – podane jako preparat szczepienny - są analogiczne do drugiej i trzeciej dawki. Należałoby spodziewać się, że podanie trzeciej dawki osobom bez historii choroby COVID-19 w wywiadzie, zbliżyłoby ich wyniki przeciwciał do wysokich poziomów, które obserwowano w grupie zaszczepionych ozdrowieńców – komentuje dr Damian Drzyzga, Centrum Badawczo-Rozwojowe INVICTA.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl