Choć zaćma jest jedną z najczęstszych chorób oczu, a w Polsce choruje na nią około 800 000 osób, to stan wiedzy na temat przebiegu operacji usunięcia zaćmy i jej efektów jest znikomy 
fit.pl
2010-08-04 00:00
Udostępnij
Zaćmiona wiedza


W grupie pacjentów przed zabiegiem usunięcia zaćmy 50% osób stwierdza, że nie wie, jaka soczewka będzie im wszczepiona, a w grupie osób po zabiegu co trzeci respondent deklaruje, że nie wie, jaką ma soczewkę.

Mimo braku wiedzy o specyfikacjach soczewek aż 56% badanych przed operacją oczekuje, że po zabiegu pozbędzie się problemów z widzeniem, czyli będzie dobrze widzieć zarówno z bliska, jak i z daleka, bez potrzeby noszenia okularów – wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS.

Badanie CBOS wykazało, że pacjenci są niedoinformowani: co czwarty respondent po zabiegu usunięcia zaćmy (24,0%) stwierdza, że przed operacją miał za małą wiedzę na temat samego jej przebiegu oraz rodzajów wszczepianych soczewek. Nie wiedział, jaką soczewkę mu wszczepią i z czym się to wiąże w przyszłości: czy całkowicie pozbędzie się problemu złego widzenia, czy będzie musiał nosić okulary. Ponadto pacjenci nie mieli wiedzy nt. zdrowia swoich oczu i innych wad wzroku, które wystąpiły obok zaćmy, w tym m.in. starczowzroczności.

Głównym źródłem informacji – często niepełnej – o rezultatach wszczepienia danej soczewki w obu grupach respondentów jest lekarz. Część respondentów pozyskiwała również informacje od znajomych lub rodziny. Z pozostałych źródeł korzystano rzadko, a ze źródeł specjalistycznych jeszcze rzadziej. 41% osób oczekujących na usunięcie zaćmy i 30%, które przeszło operację twierdzi, że lekarz w ogóle nie informował ich o tym, jak będą widzieć po usunięciu zaćmy. Ponadto w wielu przypadkach informacja o rodzajach soczewek dostarczana pacjentom przez lekarzy była niewystarczająca. 63% osób oczekujących na operację usunięcia zaćmy i 60%, które już ją przeszły uważa, że lekarz w ogóle nie informował ich o rodzaju soczewek, które mają być im wszczepione.

Może to wynikać z sytuacji jaka panuje w publicznych szpitalach, czyli braku czasu dla pacjentów związanego z ograniczeniami finansowymi narzuconymi przez NFZ oraz biurokracji.

[-------]

okulista2

Obecnie pacjenci są bardziej świadomi istnienia różnych rodzajów soczewek niż osoby, które przeszły operację usunięcia zaćmy kilka lat temu. Jednak nadal ich odsetek jest stosunkowo niewielki, co pokazują kolejne dane: 73% badanych oczekujących na zabieg usunięcia zaćmy nie słyszała, że obecnie w Polsce możliwe jest wszczepienie soczewki wieloogniskowej, dzięki której nie będzie konieczne noszenie okularów lub wszczepienie soczewki cylindrycznej korygującej astygmatyzm. Jeszcze większa grupa, bo 84% osób, które przeszło operację usunięcia zaćmy nie miało wiedzy na temat nowoczesnych soczewek. Oto kilka wypowiedzi uczestników badania ilustrujących stan informacji przekazywanych im przez lekarzy.

Z badania wynika, że decyzję o wszczepieniu danego rodzaju soczewek za większość pacjentów podjął lekarz. Najczęściej wszczepiana jest soczewka jednoogniskowa sferyczna. Pacjenci po zabiegu z wszczepieniem soczewek jednoogniskowych potrzebują co najmniej jednej pary okularów: do widzenia na odległość lub do widzenia z bliska, o czym powinni być poinformowani przed zabiegiem. Ze względu na przepisy pacjent nie ma możliwości skorzystania z dopłaty do różnych soczewek. Często też lekarze nie mogą zaproponować im innych soczewek, ponieważ nie ma ich w ofercie publicznego szpitala. Nie informują więc o opcjach, które są niedostępne.

Badanie CBOS ujawniło deficyt informacyjny, stąd potrzeba edukacji pacjentów na temat rodzajów soczewek i rezultatów operacji zaćmy jest wielka. Ważne jest, aby chorzy na zaćmę byli świadomymi pacjentami, wiedzieli czego mogą spodziewać się po zabiegu, gdyż dzisiejsza okulistyka oferuje nowoczesne soczewki dopasowane do potrzeb pacjenta. Niestety w szpitalach państwowych lekarze często nie mogą zaproponować wszczepienia pacjentom najlepszych implantów ze względu na istniejące przepisy prawne, brak możliwości dopłat przez pacjentów do lepszych soczewek, a także ograniczenia finansowe narzucone przez NFZ.

Niski stan wiedzy Polaków o rodzajach soczewek i rezultatach operacji usunięcia zaćmy nie wpływa na ich oczekiwania. Połowa pacjentów wierzy, że odzyska ostry wzrok i nie będzie musiała nosić okularów. Jak pokazują badania, co piąty respondent (21%) jest częściowo zadowolony z efektów, operacji, a 11% jest zawiedzionych, ponieważ nie spełniły się ich nadzieje wiązane z zabiegiem. Najczęstszymi przyczynami niezadowolenia są: brak poprawy lub zbyt mała poprawa widzenia, konieczność noszenia okularów oraz komplikacje, które pojawiły się po zabiegu.

Aby pacjent był w pełni zadowolony z efektów zabiegu usunięcia zaćmy, przed operacją powinien skonsultować się z lekarzem na temat jej przebiegu oraz wad i zalet każdej z obecnie oferowanej na rynku soczewki.

www.fit.pl
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.