Ponad 3 miliony zgonów rocznie z powodu nadużywania alkoholu i leków psychoaktywnych - alarmuje WHO

Z powodu nadużywania alkoholu i leków psychoaktywnych co roku na świecie umiera ponad 3 miliony osób – wynika z raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Najczęściej ofiarami tych używek są mężczyźni, a dane z 2019 roku pokazują, jak poważny jest to problem.
Ilona WIlk
2024-07-11 16:34
Udostępnij
Ponad 3 miliony zgonów rocznie z powodu nadużywania alkoholu i leków psychoaktywnych - alarmuje WHO

Według najnowszego raportu WHO, alkohol jest odpowiedzialny za 2,6 miliona zgonów rocznie, co stanowi 4,7% wszystkich przypadków śmiertelnych. Nadużywanie leków psychoaktywnych przyczynia się do 600 tysięcy zgonów. Najbardziej narażeni są mężczyźni - 2 miliony zgonów związanych z alkoholem i 400 tysięcy zgonów z powodu leków psychoaktywnych dotyczą właśnie ich.

Zagrożona młodzież

Najwięcej zgonów z powodu nadużywania alkoholu i leków psychoaktywnych dotyczy osób młodych, w wieku od 20 do 39 lat. Zaburzenia związane z nadużywaniem alkoholu dotykają ponad 400 milionów osób na świecie, z czego 209 milionów jest uzależnionych.

Choroby i wypadki związane z alkoholem

Najczęstszą przyczyną zgonów związanych z nadużywaniem alkoholu są choroby sercowo-naczyniowe, w tym zawały serca i udary mózgu, które stanowią 474 tysiące przypadków śmiertelnych rocznie. Drugą najczęstszą przyczyną są nowotwory, odpowiedzialne za 401 tysięcy zgonów.

Alkohol jest również przyczyną wielu śmiertelnych uszkodzeń ciała, wynikających z wypadków komunikacyjnych, samookaleczeń i agresywnych zachowań, które łącznie prowadzą do 724 tysięcy zgonów rocznie.

Zakażenia i alkohol

Raport WHO podkreśla, że alkohol przyczynia się również do rozprzestrzeniania chorób zakaźnych. Sprzyja przenoszeniu wirusa HIV, ponieważ często prowadzi do ryzykownych zachowań seksualnych. Jest też związany z zakażeniami gruźlicą. Łącznie zakażenia związane z nadużywaniem alkoholu są odpowiedzialne za 284 tysiące zgonów rocznie.

Konsumpcja alkoholu na świecie

W 2019 roku globalne spożycie alkoholu spadło do 5,5 litra na osobę w porównaniu do 5,7 litra w 2010 roku. Największe spożycie odnotowano w Europejskim Regionie WHO (9,2 litra) oraz w Amerykańskim Regionie WHO (7,5 litra).

Osoby nadużywające alkoholu wypijają średnio 27 gramów czystego alkoholu dziennie, co odpowiada dwóm kieliszkom wina, dwóm butelkom piwa o pojemności jednej trzeciej litra lub dwóm kieliszkom wódki o pojemności 40 mililitrów. Takie spożycie zwiększa ryzyko wielu schorzeń, niepełnosprawności oraz śmierci.

Epizody intensywnego picia

Częste spożywanie alkoholu prowadzi do epizodów intensywnego picia, które definiuje się jako wypicie 60 gramów czystego alkoholu na raz (4-5 kieliszków wina lub tyle samo butelek piwa). Takie epizody dotyczą 38% osób nadużywających alkoholu, głównie mężczyzn.

Młodzież i alkohol

Szczególnie niepokojący jest fakt, że alkohol spożywa coraz więcej młodzieży i młodych dorosłych w wieku od 15 do 19 lat. W tej grupie wiekowej niemal co czwarta osoba (23,5%) aktualnie pije alkohol. W Europejskim Regionie WHO odsetek ten wynosi 45,9%, a w Amerykańskim Regionie – 43,9%.

Terapie leczenia uzależnień

Raport WHO podkreśla, że istnieje wiele dostępnych terapii leczenia alkoholizmu oraz uzależnienia od leków psychoaktywnych, jednak są one wykorzystywane w niewielkim stopniu. W 2019 roku, w krajach gdzie takie terapie są dostępne, korzystało z nich zaledwie od 1% do 38% osób uzależnionych.

Problem nadużywania alkoholu i leków psychoaktywnych wymaga pilnych działań na wielu płaszczyznach, od edukacji po dostęp do skutecznych terapii, aby zmniejszyć liczbę zgonów i poprawić jakość życia osób dotkniętych tymi uzależnieniami.

na podstawie artykułu pap
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.