Petanque to gra bez ograniczeń, zarówno wiekowych, jak i sprawnościowych
fit.pl
2006-07-18 00:00
Udostępnij
Aktywność tygodnia: petanque
Petanque to gra bez ograniczeń, zarówno wiekowych, jak i sprawnościowych. Wywodzi się ze starożytnej Grecji, a jej nazwa pochodzi od prowansalskiego zwrotu ped tanco, czyli "trzymać stopy razem na ziemi".

Petanque to gra, w której mogą brać udział dwu- lub trzyosobowe zespoły. Nie wymaga specjalnych strojów, choć w regulaminie Polskiej federacji tej gry znajduje się klauzula, ze nie można grać boso lub... topless. Niezbędnym warunkiem do zagrania jest posiadanie kompletu kul. Wszyscy zawodnicy powinni posiadać trzy jednakowe metalowe kule. Ich średnica powinna wynosić od 7 do 8 centymetrów, a waga od 650 do 800 gramów. Takie kule dobiera się odpowiednio do rozmiaru dłoni i rodzaju gry. Prócz kul metalowych potrzebna jest jeszcze mała kula z drewna lub plastiku o średnicy miedzy 2,5 a 3,5 centymetra. Nosi ona miano "świnki" lub "prosiaczka". Komplet kul rekreacyjnych dla dwóch osób osztuje około 40 zł. Dla osób, które amatorsko uprawiają ten sport, nie jest wymagana specjalna nawierzchnia - można grać w parkach, skwerach, piasku i trawie. W profesjonalnych rozgrywkach boiskiem jest prostokąt o wymiarach 4X15m.

Na poziomie amatorsko-rekreacyjnym do gry wystarczą nam kule, placyk i dobre towarzystwo. Od profesjonalistów, grających w turniejach pod patronatem Polskiej Federacji Petanque, czy w zawodach międzynarodowych, wymagane jest posiadanie kul z wybitym oznaczeniem uznanego producenta, numerem fabrycznym, wagą oraz średnicą. Producenci takich kul grawerują na nich także imiępetanque1 lub logo zawodnika. Niezbędny jest również osprzęt w postaci etui, przyrządów do dokładnego mierzenia odległości, ręczniczki do ocierania spoconych dłoni, oraz magnesy służące do podnoszenia kul, kiedy po wyczerpującej rozgrywce brak już sił, aby się schylić.

Grę rozpoczynamy od losowania drużyny, która pierwsza wyrzuci kulę. Kulę należy wyrzucić na odległość około 6 metrów. Następni gracze rzucają swoje kule tak, aby znalazły się jak najbliżej "świnki". Po wyrzuceniu ostatniej kuli, liczy się punkty, a zwycięzcą zostaje zespół, którego kule są bliżej "świnki", niż kule przeciwnika.

www.fit.pl