fit.pl mobile logo

Czy żywność aromatyzowana może być zdrowa?

Wysokie wymagania konsumentów dotyczące kupowanej żywności, a także ogromna ilość produktów na rynku sprawiają, że producenci są zmuszeni toczyć intensywną walkę o klienta. Jedną z metod jest nieustanne doskonalenie walorów zapachowych produktów.

Chociaż trendy ekologiczne skłaniają do kupowania naturalnej żywności, większość konsumentów docenia jednak jej aromat, najczęściej sztucznie wzmacniany. Czy aromatyzowane produkty są zdrowe?

Rodzaje aromatów spożywczych

Aromaty spożywcze są specjalnymi substancjami dodawanymi do przetwarzanej żywności w celu przywrócenia, a nawet wzmocnienia jej walorów zapachowych i smakowych.

Często produkt naturalny – nawet najwyższej jakości – na skutek jego modyfikowania, krzyżowania z innymi odmianami czy poprawiania wartości odżywczych, w naturalnej postaci jest pozbawiony intensywnego aromatu. Przykładem są masowo uprawiane jabłka. Są duże, zdrowe, odporne na choroby, ale daleko im do zapachu, jaki miały te zbierane w przydomowych ogrodach pół wieku temu.

Aby dżem z truskawek czy wiśni po otwarciu słoika zachęcał do konsumpcji, trzeba poprawić jego zapach. Aromaty spożywcze różnią się między sobą pochodzeniem i sposobem produkcji. Dlatego dzieli się je na trzy grupy:

  • aromaty naturalne – powstają wyłącznie z substancji występujących w przyrodzie: roślinnych, zwierzęcych lub mikrobiologicznych i nie zawierają dodatków chemicznych,
  • aromaty sztuczne – powstają z substratów chemicznych w laboratorium i nie mają żadnych odpowiedników w naturze,
  • aromaty identyczne z naturalnymi – powstają w laboratorium, ale są to związki o budowie i cechach identycznych jak te występujące w przyrodzie. Są znacznie tańsze w produkcji niż aromaty naturalne.

sposobyotrzymywaniaaromatowspozywczych

Aromaty poprawiają smakowitość

Zapach jest jednym z tych czynników, który wyjątkowo intensywnie oddziałuje na ludzki umysł. Odbierany przez nos jest przekazywany do mózgu, wywołując określone reakcje. Mogą one być bardzo przyjemne lub też zniechęcać, a nawet ostrzegać przed niebezpieczeństwem.

Wynika to ze skojarzeń, jakie budzą się w umyśle na podstawie doświadczenia. Przykładowo zapach dymu nie musi być przykry, a jednak sygnalizuje pożar, stawiając cały organizm w gotowości do ucieczki.

Zapachy mają też ogromne znaczenie w przypadku jedzenia. Niemal każdy ma takie doświadczenie, że zapach smażonych kotletów czy aromatycznych przypraw wyzwala w nim uczucie głodu.

Aromaty sprawiają, że poszczególne dania jemy nie tylko dlatego, że trzeba, ale również dla przyjemności samego jedzenia. Niestety większość żywności przetwarzanej termicznie czy mechanicznie, traci naturalne walory zapachowe i trzeba je uzupełniać odpowiednimi dodatkami.

Aromaty spożywcze sprawiają, że po otwarciu opakowania w powietrzu unosi się zapach truskawek, jabłek czy dymu z wędzarni.

aromaty

Dlaczego aromaty nie mogą szkodzić naszemu zdrowiu?

Wielu konsumentów ma wątpliwości czy dodawanie substancji zapachowych do żywności jest bezpieczne. Często rezygnują z dobrze wyglądającego, aromatycznego jedzenia na rzecz bezkształtnej i niezbyt smacznej masy, bo ich zdaniem jest ekologiczna i zdrowa. W rzeczywistości aromatyzowane produkty nie różnią się wartością od tych w pełni naturalnych.

Wynika to z kilku czynników:

  • w produkcji żywności obowiązują bardzo restrykcyjne normy dotyczące jej składu i dodatków,
  • normy te są nieustannie kontrolowane zarówno na etapie produkcji, jak i gotowego wyrobu,
  • za odstąpienie od zasad, firmie grożą bardzo poważne, nieopłacalne konsekwencje (np. wstrzymanie produkcji i wycofanie wyrobu z rynku),
  • w laboratoriach przemysłowych nieustannie są prowadzone badania nad bezpieczeństwem dodatków zapachowych,
  • aromaty spożywcze naturalne i identyczne z naturalnymi są częścią natury i przez nią zostały stworzone, dlatego są przyjazne żywym organizmom.

Aromaty spożywcze ­– gdzie można je kupić?

Aromaty spożywcze są stosowane przez wszystkich producentów żywności. Przy przestrzeganiu norm i zaleceń oraz częstych kontrolach gwarantują oni, że produkty aromatyzowane są zdrowe, a dodatki zapachowe nie mają żadnego wpływu na ludzki organizm.

Sprzedaż takich aromatów w płynie lub w proszku prowadzi firma GBD Aromaty z Warszawy, która dystrybucją zajmuje się od 10 lat, zyskując pozycję lidera na polskim rynku. Firma zajmuje się też rozprowadzaniem aromatów Butter Buds Food Ingredients, Blue Mountain Flavors (aromaty wytrawne) oraz International Bakers Service (aromaty słodkie).

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl