fit.pl mobile logo

Dieta na reumatyzm?

Czemu nie! Okazuje się, że z reumatyzmem, jak i z wieloma dręczącymi nas chorobami i kłopotami zdrowotnymi, można walczyć, a nawet zapobiegać im, stosując odpowiednią dietę 



Na reumatyzm zapadają głównie starsze osoby. Jest to niegroźna choroba objawiająca się bólem mięśni i stawów. Nic bardziej mylnego! „Reumatyzm” to słowo potoczne. W takim rozumieniu może na niego cierpieć każdy, kogo np. bolą mięśnie i stawy. Jednak we współczesnej medycynie nie stosuje się tego terminu. Mówi się o „chorobach reumatycznych”. A tych jest… ponad dwieście. Na choroby reumatyczne zapadają głównie osoby młode, przed trzydziestym rokiem życia. Jest także grupa chorób, które dotyczą już bardzo małych dzieci.

Skąd problem?

Podstawowym problemem większości schorzeń reumatologicznych jest stan zapalny. Od dawna wiadomo, że pewne produkty żywieniowe mają właściwości prozapalne, inne z kolei działają przeciwzapalnie. Istotnym problemem może okazać się również masa ciała, którą skutecznie można kontrolować przez odpowiednie zalecenia żywieniowe. Warto pamiętać również o odpowiedniej podaży witamin (warunkujących bardzo wiele procesów metabolicznych oraz działających antyoksydacyjnie) i minerałów.

10 przykazań żywieniowych:

* Należy zjadać przynajmniej 5 regularnych posiłków w ciągu dnia. Zjadanie 5 niewielkich posiłków zamiast 2-3 dużych sprawia, że znacząco przyspiesza się tempo metabolizmu, organizm łatwiej radzi sobie z nadwyżką kcal. Pozwala to na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

* Podstawowym elementem każdego posiłku powinny być produkty pełnowartościowe i mało przetworzone. Taki rodzaj żywienia wpływa pozytywnie na wrażliwość insulinową, zmniejszając ryzyko wystąpienia cukrzycy typu II (należy podkreślić, że niektóre choroby reumatyczne, np. Rozsiana samoistna hiperostoza szkieletu, występują 5-8 razy częściej u osób chorych na cukrzycę). Dodatkowo, produkty takie są bardzo dobrym źródłem naturalnego błonnika, zwykle posiadają wysoki indeks sytości oraz niski indeks glikemiczny co sprawia, że produkty te sycą na bardzo długo (sprzyja to utrzymaniu prawidłowej masy ciała). Przykłady: pieczywo żytnie, makaron pełnoziarnisty, płatki owsiane, ryż brązowy lub dziki, kasza gryczana.

* Przynajmniej 5 posiłków w tygodniu powinno opierać się na rybach. Szczególnie tych zimnowodnych. Ryby są doskonałym źródłem dobrze przyswajalnego białka, a dodatkowo ich tłuszcz jest bogaty w kwasy omega-3. To szczególne istotne, gdyż właściwe proporcje EPA I DHA wykazują bardzo silne działania przeciwzapalne (obniżają poziom PGE2, leukotrieniu LTB4 oraz czynnika TNF - bardzo silnych agonistów procesu zapalnego i proalergicznego). Przykłady: łosoś, halibut, makrela (szczególnie wędzone), dorsz., kapsułkowana forma omega-3 dla osób nielubiących ryb.

* Dodatek oliwy z oliwek oraz oleju lnianego do sałatek. Tłuszcze są niezbędne we właściwym funkcjonowaniu organizmu. Dwa wyżej wymienione zawierają znikomą ilość kwasów omega-6 oraz omega-9 (mogących działać prozapalnie). Są bogate w kwasy omega-3 (dzięki czemu wpływają na wytworzenie korzystnego stosunku O-3 do O-6/9). Dodatkowo są bogate w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E, K, które mają wysoki potencjał antyoksydacyjny (ilość wolnych rodników znacząco rośnie w sytuacji, gdy w organizmie występuje stan zapalny). Warto również wspomnieć o regulującym wpływie na poziom leptyny (istnieje hipoteza mówiąca, że wielkość masy kostnej może być regulowana neuroendokrynnie przez leptynę).

* Stosowanie przypraw. Niektóre przyprawy działają przeciwzapalnie. Są silnymi inhibitorami cykoolsygenazy 2 COX-2, która pobudza prostaglandyny PGE-2. Pozwala to na hamowanie stanu zapalnego (łagodzenie) oraz niewielkie działanie przeciwbólowe. Mechanizm działania jest bardzo podobny do kwasu acetylosalicylowego (aspiryny), ma nad nim jednak pewną przewagę. Tego typu przyprawy, w przeciwieństwie do aspiryny, działają selektywnie, co sprawia, że są bezpieczne dla śluzówki żołądka. Przykłady: imbir, pieprz cayenn, kurkuma, ostra papryka, chilli, cebula i czosnek.

* Galaretka na deser. Żelatyna wchodząca w skład galaretki wpływa na metabolizm kolagenu, pomaga w regeneracji zmienionych chorobowo tkanek. Dodatkowo działa przeciwzapalnie (w sposób podobny do przypraw opisanych w punkcie 5), ma jednak jedną wadę - jej biodostępność jest bardzo niewielka.

* Chudy twaróg. Ten nabiałowy, odtłuszczony produkt pozbawiony jest działania prozapalnego, często wiązanego z nabiałem (niska zawartość tłuszczy O6, O9, niewielka ilość laktozy). Jest dobrym źródłem protein oraz witaminy D, której biodostępność jest na bardzo wysokim poziomie (prawie tak dobra, jak witamina D pochodząca z muszli ostryg). Dodatkowo, zawiera kwas ALA (alfaliponowy), który działa przeciwzapalnie, wpływa pozytywnie na wrażliwość insulinową oraz jest znakomitym antyoksydantem.

* Pamiętajmy, by do każdego posiłku dodawać owoce lub warzywa. Są bogactwem witamin, minerałów oraz błonnika. Szczególnie warto zwrócić uwagę na te bogate w witaminę C. To bardzo dobry antyoksydant, łagodzi stan zapalny i uczestniczy w metabolizmie kolagenu oraz tworzeniu chrząstki stawowej (wraz z glukozaminą). Należy jednak wystrzegać się spożywania dużych ilości papryki, bakłażanów oraz niektórych warzyw krzyżowych (brukiew, kapusta, rzepa), gdyż występują w nich tiocyjaniany, progoitryna. Przykłady: pomarańcze, jabłka, agrest, jeżyny, maliny, truskawki, grapefriuty (uwaga, te jednak często powodują uczulenia żywieniowe), cytryny, ogórki, rzodkiew, groszek zielony, brokuły.

* Należy unikać nabiału (szczególnie pełnotłustego), smażenia w głębokim tłuszczu, masła, tłuszczy zwierzęcych, kukurydzy oraz pszenicy. Produkty te mogą bowiem zaburzać stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 oraz omega-9, aktywować procesy prozapalne, osłabiać odpowiedź immunologiczną oraz sprzyjać innym chorobom (szczególnie ze strony układu sercowo-naczyniowego).

* Warto również unikać spożywania dużych ilości alkoholu. Pamiętajmy, że alkohol (szczególnie kolorowy, wysokoprocentowy), zmniejsza zdolności obronne organizmu, zmieniając odpowiedź immunologiczną. Etanol sam w sobie nie jest szkodliwy, najbardziej niebezpieczny jest jego pierwszy metabolit - aldehyd octowy, to on jest winowajcą. Wykazano również, jego niewielkie, prozapalne oddziaływanie na organizm. Należy pamiętać, że im więcej alkoholu spożyjemy tym dłużej będzie trwał jego metabolizm do bezpiecznego kwasu octowego, co oznacza, że dłużej będziemy narażeni na skutki uboczne. Dobrym rozwiązaniem jest jedna lub dwie lampki wytrawnego czerwonego wina tygodniowo. Zawarte w winie flawonoidy działają ochronnie, przeciwzapalnie i poprawiają działanie układu immunologicznego.

Przykładowy jadłospis dla cierpiących na reumatyzm

Śniadanie:
Pieczywo żytnie pełnoziarniste, chuda wędlina drobiowa z piersi kurczaka, warzywa (rzodkiew, ogórek, papryka), odrobina orzechów włoskich.
Napój: zielona herbata.

II Śniadanie:
Sałatka warzywna z olejem lnianym, otrębami oraz odrobiną wędzonego łososia.
Napój: świeży sok marchwiowy.

Obiad:
Ryż brązowy doprawiony curry, sałatka warzywna z oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia, gotowana polędwica.
Napój: woda mineralna.

Podwieczorek:
Galaretka ze świeżymi truskawkami lub borówkami amerykańskimi.

Kolacja:
Odrobina chudego twarogu ze szczypiorkiem, cebulą i pieprzem.
Napój: czerwona herbata.

Autor: Jacek Bilczyński Fit&Lifestyle Coach

Dołącz do Jacka na portalu Facebook

www.dieta.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl