Nabiał o obniżonej alergenności już niebawem w polskich sklepach?

Odczuwasz dolegliwości żołądkowe lub trawienne po spożyciu mleka lub produktów mlecznych? A może z powodu nietolerancji pokarmowej całkowicie rezygnujesz z nabiału? Pojawiła się szansa, że już niedługo będziesz mógł bez problemu ponownie cieszyć się jego smakiem. Jak to możliwe?
2023-07-04 00:00
Udostępnij
Nabiał o obniżonej alergenności już niebawem w polskich sklepach?

Trwają prace w ramach projektu, którego głównym celem jest uruchomienie produkcji mleka A2A2 w Polsce – mleka o obniżonej alergenności. To dobra wiadomość dla osób zmagających się z nietolerancją pokarmową i problemami żołądkowo-jelitowymi po spożyciu produktów nabiałowych. W odróżnieniu jednak od mleka bez laktozy, z którego w trakcie obróbki usuwa się cukry proste glukozę i galaktozę – mleka A2A2 nie da się wyprodukować w nawet najbardziej zaawansowanej technologicznie mleczarni. Jest ono całkowicie naturalnym produktem, który mogą dać jedynie krowy. Jak to osiągnąć? Z pomocą przychodzi… genetyka.

Mleko A2A2 a mleko konwencjonalne – co je różni?

Mleko A2A2 od mleka konwencjonalnego różni tylko jeden z 209 aminokwasów – w łańcuchu białek w strukturze kazeiny A1 występuje aminokwas zwany proliną, a w A2 – histydyna. I badania genetyczne krów są właśnie niezbędne, by określić, jaki rodzaj mleka produkuje dana sztuka. W ubiegłym roku Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka zrealizowała badania pilotażowe mające na celu ocenę potencjału produkcji mleka A2. Okazało się, że spośród przebadanych samic niemal połowa (48 proc.) stanowi tzw. subpopulację produkcyjną, co oznacza, że ma pożądany genotyp A2A2. Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2 i dają nadzieję osobom, które – z powodu dolegliwości trawiennych po spożyciu mleka konwencjonalnego – rezygnują całkowicie ze spożycia nabiału.

By tak się jednak stało, na żadnym z etapów produkcji mleka nie może dojść do zmieszania surowców. Nawet niewielka domieszka mleka konwencjonalnego w mleku A2 pozbawia go jego właściwości. Co to oznacza? Każdy z podmiotów produkujących mleko musi odpowiednio zadbać o czystość surowca. Hodowcy przed udojem muszą umyć instalację (by wypłukać pozostałości po mleku konwencjonalnym) i gromadzić mleko w oddzielnych zbiornikach, natomiast mleczarnia zapewnić odrębną linię produkcyjną. Trudne? Być może, ale jak pokazują przykłady Wielkiej Brytanii, Holandii, Nowej Zelandii, Australii, Stanów Zjednoczonych czy Chin, gdzie mleko A2A2 i produkty mleczne stworzone na jego bazie są powszechnie dostępne w sklepach – nie niemożliwe.Warto podkreślić, że między mlekiem konwencjonalnym a mlekiem A2 nie ma żadnych dysproporcji smakowych, zapachowych czy różnic w konsystencji. Właściwości mleka A2 są wprawdzie związane z genetyką, ale już samo mleko tego typu to produkt bez jakichkolwiek modyfikacji.

- Mleko samo w sobie uznawane jest za produkt żywnościowy o znakomitym składzie chemicznym i wysokich wartościach odżywczych. Zdrowe jest zarówno to z wariantem beta-kazeiny A2, jak i mleko konwencjonalne, zawierające beta-kazeinę A1. Jednak wariant A2 ma nad nim przewagę dzięki swojej zwiększonej przyswajalności. Warto jednocześnie podkreślić, że mleko A2 w żaden sposób nie dyskredytuje głównych wartości odżywczych mleka jako takiego. Zarówno jego skład, jak i walory sensoryczne oraz prozdrowotne, są jak najbardziej zachowane. Mleko A2 nie jest też wynikiem żadnych manipulacji genetycznych kojarzonych z GMO. Jest w stu procentach naturalnym mlekiem – podkreśla prof. dr hab. Stanisław Kamiński, Katedra Genetyki Zwierząt, Wydział Bioinżynierii Zwierząt, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.

Mleko A2 – dla kogo?

Specjaliści ds. żywienia są zgodni co do tego, że mleko A2 wpisuje się jako nowy element dietetyki prewencyjnej. To produkt skierowany szczególnie do tej części konsumentów, którzy na co dzień zmagają się z problemami trawiennymi nietolerancji laktozy lub osób cierpiących na problemy gastryczne wynikające z nadwrażliwości jelit.

- Struktura białka mleka krowiego A2 jest bardziej porównywalna do mleka kobiecego, a także mleka koziego, owczego i bawolego. Sam proces trawienia mleka A2 w przewodzie pokarmowym poprawia ogólny komfort trawienny, nie wywołując przy tym reakcji prozapalnych. To zatem dobry wybór również dla osób dbających o zbilansowaną dietę, zapobiegającą chorobom cywilizacyjnym. – dodaje prof. Kamiński.

Zainteresowanie wśród konsumentów

Okazuje się, że sami konsumenci byliby zainteresowani spożywaniem mleka A2, gdyby było ono dostępne na polskim rynku. W ramach współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności” przeprowadzono ogólnopolskie badanie[1] opinii na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków.
Po zapoznaniu się z właściwościami mleka A2 ponad 65 proc. badanych uznało za istotne, że nie różni się ono w smaku, zapachu ani konsystencji od mleka konwencjonalnego, zawierającego beta-kazeinę A1. Zapytani o to, kto ich zdaniem może być najbardziej zainteresowany zakupem mleka A2 i produktów mlecznych wytworzonych z mleka A2, ankietowani najczęściej wskazywali na: osoby z nietolerancją pokarmową (74 proc.), alergików (62 proc.), rodziców (blisko 29 proc. – w kontekście spożycia mleka przez dzieci i młodzież) oraz osoby starsze (22 proc.). 60 proc. ankietowanych zadeklarowało, że chętnie kupiłoby mleko lub produkty niepowodujące dolegliwości żołądkowych i trawiennych, a co trzeci badany – że byłby skłonny zapłacić więcej za tego rodzaju produkty.

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.