Wciąż jemy za mało owoców i warzyw - II edycja kampanii „Pora na pomidora…”

W 2011 r. statystyczny Polak spożył średnio niewiele ponad 39 kg owoców i ich przetworów. To niemal 10 kg mniej niż 10 lat temu! Kampania „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” ma przekonać Polaków do walorów zdrowotnych i smakowych tych produktów oraz przyczynić się do wzrostu ich spożycia
fit.pl
2012-07-11 00:00
Udostępnij
Spożycie owoców w 2011 r. spadło w porównaniu z 2010 r. o blisko 1,7 kg na osobę. Zauważalny jest wzrost spożycia cytrusów i bananów, importowanych do naszego kraju.  Z polskich owoców są to jedynie gruszki oraz owoce pestkowe z wyjątkiem śliwek. W porównaniu z rokiem 2002 to spadek o blisko 10 kg na osobę.  

Nie lepiej przedstawia się również konsumpcja warzyw i ich przetworów. Co prawda w ubiegłym roku ich spożycie wzrosło, ale nieznacznie, bo zaledwie o 0,5 kg na osobę (wzrost odnotowano jedynie w przypadku pomidorów i kalafiorowatych). Porównując natomiast rok 2011 z 2002 zauważamy blisko pięciokilogramowy spadek na osobę. W zeszłym roku jedna osoba spożyła ich około 59 kg, podczas gdy w 2002 r. – ponad 64 kg1.

Logo Pora%20na%20pomidoraW związku z regularnym spadkiem spożycia warzyw i owoców naszym kraju startuje II edycja kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Ma ona przekonać Polaków do walorów zdrowotnych i smakowych tych produktów oraz przyczynić się do wzrostu ich spożycia – w szczególności wśród dzieci i młodzieży. – Spadek spożycia owoców i warzyw ma wiele przyczyn. Spowodowany jest on między innymi tempem życia, które sprzyja sięganiu po fast foody i jedzeniu w barach szybkiej obsługi. Poprzez drugą edycję kampanii „Pora na pomidora…” chcemy zmienić nastawienie społeczeństwa do warzyw i owoców – zachęcić do ich spożywania oraz uświadamiać, jak ważne są dla naszego zdrowia – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, inicjatora ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora…”.

Celem prowadzonych działań jest przekazywanie konsumentom informacji o walorach polskich warzyw i owoców – ich wpływie na nasze zdrowie, dobre samopoczucie czy urodę. – Poprzez akcje happeningowe, wspólne spożywanie warzyw i owoców oraz gry i zabawy chcemy uświadomić Polaków, jak ważne znaczenie w ich diecie mają owoce i warzywa – mówi Agnieszka Falba. – Polskie warzywa i owoce są smaczne, mają wysoką jakość i walory zdrowotne, mogą również inspirować, nie tylko kulinarnie – dodaje.

W ramach kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”, podczas pikników Lata z Radiem, odbędą się akcje happeningowe „Polecamy polskie warzywa i owoce”. Na happeningach będą rozdawane balony symbolizujące pomidory – znak rozpoznawczy kampanii – wypuszczane w powietrze przez wszystkich uczestników. Dodatkowo podczas akcji Miłośnicy i Miłośniczki Pomidorów będą rozdawali także warzwa i owoce. Wybrane osoby będą musiały zjeść przysmaki w spektakularny sposób.

Happeningi promujące polskie warzywa i owoce zaplanowano podczas imprez plenerowych trasy koncertowej Lata z Radiem w:
* Stegnie – 21 lipca
* Wałczu – 4 sierpnia
* Słupsku – 11 sierpnia
* Zamościu – 19 sierpnia
* Jeleniej Górze – 26 sierpnia

www.fit.pl