fit.pl mobile logo

Zadbaj o właściwe nawyki żywieniowe

Codzienne przyzwyczajenia, nawet te pozornie banalne, jak pożywne śniadania czy regularne spacery, wprost przekładają się na stan naszego organizmu. Nasze nawyki i wybory żywieniowe nie zawsze jednak odpowiadają potrzebom organizmu 
Na ogół mamy świadomość tego, jakie błędy popełniamy: wiemy, że jemy za szybko, czasem byle jak, nierzadko byle co. Mobilizujemy się zwykle, gdy widzimy efekty tych niewłaściwych wyborów, czyli dyskomfort spowodowany zbędnymi kilogramami, szarą cerę, kruche włosy czy marną kondycję. Bo, niestety, skutków właściwych wyborów żywieniowych nie widać, zauważalne są dopiero efekty braków, błędów i zbytniego folgowania swoim zachciankom.

Dlaczego popełniamy błędy żywieniowe?

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn nieprawidłowego odżywiania wymienia się brak czasu na przygotowanie posiłków, ignorowanie powszechnie już znanych zasad prawidłowego żywienia oraz brak akceptacji dla właściwego odżywiania w środowisku i rodzinie. Skutki nieprawidłowego odżywiania najczęściej pojawiają się szybko, jednak zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy, że są one wynikiem złej diety. Ekspert kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej tłumaczy: Mimo powszechnego wręcz dostępu do źródeł naukowych, do informacji pisanych w sposób bardzo przystępny, nadal wielu z nas nie zna, inni znają lecz ignorują zasady racjonalnego żywienia, albo po prostu z zasady je lekceważą. To niestety droga jednokierunkowa, a nawet autostrada do utraty tego, co najcenniejsze – dobrego samopoczucia. Tempo życia ulega przyspieszeniu, nie kontrolujemy ani tego co jemy, ani kiedy i jak. Dlatego eksperci biją na alarm i po raz kolejny apelują do naszego rozsądku i dobrej woli.

Niemiłe organizmowi konsekwencje

Niewłaściwe odżywianie wiąże się wprost ze skutkami odczuwalnymi przez nasz organizm. Nie powinniśmy ich lekceważyć, ani u naszych dzieci ani u nas samych. Jesteśmy mądrymi rodzicami i najczęściej staramy się pilnować, by nasze dzieci jadły właściwie i biegały, skakały, pływały… Ale często uważamy, że nas, dorosłych, te zasady już nie obowiązują. Słowo „profilaktyka” wszyscy znamy, lecz zdecydowana większość z nas odgania je jak natrętną muchę. Jako nudne i banalne. A może warto na profilaktykę, w tym codzienne właściwe odżywianie, oparte o dietę bogatą w warzywa i owoce, spojrzeć jako na jedną z niezmiennych, stałych wartości naszego życia?

Jak skutecznie i najprościej pomóc sobie i najbliższym?

Nauka prawidłowych nawyków żywieniowych nie należy na początku do łatwych – wymaga zaangażowania i przede wszystkim konsekwencji oraz dotyczy całej rodziny. Najlepiej rozpocząć ją jak najwcześniej, bo już trzyletnie dziecko potrafi wnikliwie obserwować zachowania rodziców, wyciąga wnioski i zaczyna wyrażać swoje opinie. Ciekawość otaczającego świata to szansa nie do przecenienia i okazja by wpoić małemu człowiekowi prawidłowe zachowania i nawyki. Wspólne spożywanie posiłków to codzienny scenariusz dający możliwość edukacji żywieniowej, w sposób bardziej lub mniej połączony z zabawą. Jeśli maluch odmawia jedzenia warzyw czy owoców – nie wykazujmy się brakiem cierpliwości, może to tylko pogłębić niechęć dziecka i zniweczyć nasze starania. Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia tego, czego odmawia, ale wracajmy z tym tyle razy, aż skutek zostanie osiągnięty. Plasterek pomidora czy papryki podany po raz dziesiąty wreszcie zostanie przez dziecko zjedzony, często pomaga atrakcyjne podanie samej kanapki czy zaangażowanie dziecka w jej przygotowanie. Pamiętajmy, że nasze dzieci chętniej zjedzą to, co przygotowały same, nawet jeśli połączenia smakowe będą budziły nasze wątpliwości. Może tak się zdarzyć, że na pomidorze wyląduje łyżeczka dżemu, a na kiełbasce starta marchewka? Dlaczego nie?

Nie zmuszajmy dziecka do jedzenia, nie „faszerujmy” malucha na siłę, bo akurat jest pora obiadu. Nawyk jedzenia na siłę nie jest dobry, niech dziecko samo poprosi o jedzenie, poczekajmy, zapewniając mu do tego czasu ulubiony 100% sok. Równie dobrym pomysłem jest nauka przez wspólną zabawę, zwłaszcza, że wcale nie wymaga od nas wiele dodatkowego czasu, lecz … sprzątania po kreatywnych pomysłach. Wspólne wymyślanie sałatki czy owocowego deseru, zabawa w kuchennych czarodziei, kuchenne laboratorium rodzinnych niespodzianek, smakowe „zgadywanki” czy też rozpoznawanie owoców, warzyw czy soków, na pewno zaabsorbują pociechy i skłonią do spróbowania nawet tego, czego wcześniej odmawiały. Wzbogacanie zabawy o wiedzę na temat poszczególnych witamin np. w pomidorze, ogórku czy marchewce, wymyślanie na szybko prostych wierszyków czy piosenek zapewne bardziej zainteresuje niż sucha informacja, że „trzeba jeść warzywa”. I pamiętajmy, że przykład zawsze idzie z góry, czyli od rodziców i dziadków. Nasze dzieci obserwują i wyciągają wnioski, prawdopodobnie w życiu dorosłym przejmą w dużym stopniu te nawyki, które widziały w rodzinnych domach.

Zmobilizowanie do mądrzejszego odżywiania się także starszych domowników – nastolatków, zapracowanego męża, rodziców-tradycjonalistów czy wreszcie nas samych również nie jest przysłowiową „bułką z masłem”. Jednak w tym wypadku perswazja, wspólna narada rodzinna, siła argumentów (a nie argumenty siły) i spisanie rodzinnych wniosków lub zasad najczęściej wystarczą do tego, by w naszych domach realizowane były zasady właściwego odżywiania. Wiadomo, że poza domem w okresie świąt i uroczystości rodzinnych czy na urlopach popełniamy rozmaite żywieniowe grzeszki. I to jest normalne, jeśli przyjmiemy żelazną zasadę, że są wyjątkami od reguły, a nie codziennością.

Ekspert kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” prof. dr hab. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej: Nikt nie zaprzecza, że nauka prawidłowych nawyków żywieniowych jest żmudna, bo przecież człowiek to nie komputer. Jednak poświęcenie czasu i cierpliwości przełoży się na sukces, który będzie miał konsekwencje w całym dorosłym życiu. Odpowiednio zbilansowana dieta, w tym regularne spożywanie warzyw, owoców i picie soków pomaga zachować odpowiednią formę i dobre samopoczucie. Pamiętajmy, o tym codziennie. Na efekty właściwego odżywania, naprawdę nie trzeba długo czekać. Wkładamy wysiłek w naukę języka obcego, w nabycie umiejętności jazdy autem czy na nartach, o obsłudze komputera nie mówiąc. Więc może potraktujmy siebie jak taki komputer i właściwie zaprogramujmy żywieniowo?

Zaszczepienie najmłodszym zasad właściwej diety, zachęcenie do regularnego spożywania warzywno-owocowych porcji to także obszary działania organizatora kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. W placówkach przedszkolnych w całej Polsce ruszył specjalnie opracowany program edukacyjny. W ramach tego programu przedszkola biorące udział w akcji przeprowadzą odpowiednie zajęcia, wykorzystując do tego celu materiały tematyczne przygotowane przez metodyków nauczania zintegrowanego (specjalne scenariusze i kolorowe książeczki, pozwalające przez zabawę poznać najważniejsze zasady racjonalnej diety obejmującej spożywanie 5 porcji warzyw, owoców lub soku).

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl