fit.pl mobile logo

10 najczęstszych błędów popełnianych w żywieniu dziecka

Rodzice chcąc dla swoich dzieci jak najlepiej, często nieświadomie, popełniają błędy w ich żywieniu, które mogą być przyczyną trudności w nauce, koncentracji, a nawet doprowadzić do problemów zdrowotnych jak nadwaga czy otyłość. W ramach kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!” wskazujemy 10  najczęstszych błędów żywieniowych, które popełniają rodzice wobec dzieci

1. Nieregularność w spożywaniu posiłków

Poważnym błędem w dziecięcej diecie jest nieregularne jedzenie oraz zbyt długie przerwy między posiłkami. Dziecko rośnie i potrzebuje niezbędnych składników pokarmowych. Im mniej posiłków spożywa, tym większe jest ryzyko wystąpienia u niego wielu dolegliwości, w tym nadwagi i otyłości. Aby zachować zdrowie i  prawidłową wagę ważne jest regularne jedzenie 4-5 razy w ciągu dnia, w odstępach co 3-4 godziny. W ten sposób młody organizm racjonalnie gospodaruje dostarczonymi składnikami i energią.

2. Pomijanie śniadań

Niezdrowym nawykiem jest pomijanie śniadań, które może skutkować brakiem energii, rozdrażnieniem czy obniżoną koncentracją. Śniadanie to najważniejszy posiłek, gdyż dostarcza ważnych składników odżywczych i  zapewnia energię na cały dzień. Mniej obfite jest drugie śniadanie, które powinno uzupełnić zapasy energii. Obowiązkowym dodatkiem do śniadania są warzywa i owoce. Ważnym posiłkiem małego dziecka jest podwieczorek, zjadany w formie zdrowej przekąski, która dostarczy mu energii aż do kolacji.

3. Za mało warzyw i owoców w posiłkach

Dzieci jedzą zbyt mało warzyw i owoców za to chętniej sięgają po gotowe przekąski. Warzywa i owoce są ważnym elementem prawidłowej diety i nie da się ich niczym zastąpić. Są źródłem pochodzących wprost z natury supermocy, które wzmacniają organizm, dodają energii i poprawiają samopoczucie. Zalecana dzienna porcja warzyw i owoców dla dzieci w wieku przedszkolnym wynosi ok. 500 g, dla uczniów – 700-800 g, a dla młodzieży – 800 do 900 g.

4. Monotonia diety

Podawanie dziecku zbyt często tych samych potraw, przygotowywanych wciąż z tych samych składników i w ten sam sposób, może powodować znudzenie oraz brak ochoty do jedzenia. Monotonne diety prowadzą również do niedoborów substancji odżywczych. Pamiętajmy o tym, że menu dziecka powinno być zróżnicowane. Warto także korzystać z różnych metod przyrządzania potraw.

5. Zbyt dużo cukru w produktach

Jednym z błędów w żywieniu najmłodszych jest nadmierne spożywanie cukru, które może prowadzić do rozwoju chorób dietozależnych. Dzieci, którym dosładza się posiłki lub podaje produkty zawierające cukier, stają się od niego dosłownie uzależnione. Starajmy się ograniczać cukier, np. podając dziecku na przekąskę słodkie warzywa (burak, marchewka, dynia), a na deser owoce, które zawierają naturalną słodycz.

6. Nadmiar przetworzonej żywności

Najmłodsi, podobnie jak dorośli, zbyt często jedzą przetworzoną żywność w formie np. gotowych dań typu instant czy fast food. Są to produkty, które zostały wytworzone przemysłowo i zawierają substancje dodatkowe np. konserwanty, polepszacze smaku, środki spulchniające czy barwniki. Spożywanie ich w nadmiarze może mieć negatywny wpływ na ich rozwój psychiczny i fizyczny.

7. Za mało ruchu

Zdrowiu najmłodszych nie sprzyja również siedzący tryb życia. Spędzając wiele godzin przed komputerem i telewizorem dzieci stają się rozdrażnione, przygnębione i mają problemy z zaśnięciem. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna dla ich zdrowia - pomaga łagodzić stres i zapewnia ogólnie dobre samopoczucie, a także odpowiedni rozwój mięśni i kości.

8. Dzieci piją zbyt mało wody

Jako rodzice często zapominamy o podawaniu im zwykłej wody. Nawet niewielkie odwodnienie u dzieci wynoszące 1–2%, może wpłynąć na pogorszenie zdolności poznawczych, powodować ogólne zmęczenie i zaburzenia koncentracji uwagi lub wywoływać zmiany nastroju. Pamiętajmy, aby do dziecięcego plecaka zawsze włożyć bidon z wodą lub zadbajmy o to, aby miały dostęp do wody pitnej w ciągu dnia.

9. Mało urozmaicone posiłki

Najmłodsi zjadają posiłki mało urozmaicone, często spożywając je w pośpiechu. Wielu rodziców bagatelizuje problem ubogiej diety. To błąd, gdyż podstawą zdrowia młodego organizmu jest zbilansowana dieta. Dbajmy o różnorodność posiłków, gdyż stosując różne produkty, w tym warzywa i owoce, dostarczamy organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Kolorowy wygląd potraw dodatkowo wpływa na ich smak i apetyt.

10. Podjadanie między posiłkami

Dzieci uwielbiają podjadać między posiłkami, zwłaszcza przekąski. Zbyt częste ich podgryzanie może doprowadzić do wyrobienia w dziecku nawyku ciągłego podjadania, a w konsekwencji do nadwagi lub otyłości. Jako rodzice, uczmy nasze dzieci od najmłodszych lat właściwego odżywiania i prawidłowych nawyków - przestrzegajmy stałych pór posiłków i wyrabiajmy w nich nawyk sięgania po zdrowe przekąski w formie owoców, bakalii, orzechów bądź surowych warzyw z dipami.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl