Wpływ aikido na rozwój fizyczny dziecka
Poprzez ruch i ćwiczenia, wykonywane pod kontrolą instruktora, zapewnia się dziecku ogólny rozwój fizyczny. Różne ćwiczenia przeplatane grami i zabawami powodują że dziecko się nie nudzi. Fundamentalnym elementem aikido jest stabilna postawa umożliwiająca błyskawiczną reakcję na atak. Wielogodzinne siedzenie w szkolnych ławkach oraz w domu przed komputerem prowadzi do skrzywień kręgosłupa i garbienia się. Dobry instruktor aikido zwraca uwagę na takie nieprawidłowości i koryguje złe nawyki postawy siedzącej i stojącej, ponieważ bez tego nie jest możliwy rozwijanie umiejętności aikido. Dzięki egzaminom na stopnie kyu (od 12 do 7) dziecko ma świadomość swego rozwoju i powiększania swych umiejętności, co zachęca je do dalszych ćwiczeń. W dzisiejszych czasach, zdominowanych przez komputery i konsole do gier, dzieci mają zbyt mało ruchu. Efektem takiego stanu rzeczy jest nadwaga, która prowadzi do poważnych schorzeń układu kostnego.
Aikido stymuluje pozytywnie rozwój umysłu dziecka
Duże znaczenie ma fakt, że Morihei Ueshiba mocno podkreślał moralną stronę aikido. Brak rywalizacji powoduje, że dzieci (a także dorośli) trenując aikido stają się pogodni i przyjaźni wobec siebie. Tłumaczenie dzieciom w trakcie treningów, że egoistyczne zachowanie jest złe i niegrzeczne, powoduje, że młodzi ludzie uczą się współistnieć i współpracować w grupie. Pogodna atmosfera treningów oraz niedopuszczanie do agresywnych zachowań sprawiają, że dzieci uczą się tolerancji, panowania nad sobą, koordynacji ruchów swojego ciała, a także przewidywania skutków działań własnych i innych osób. Częstym zjawiskiem w szkołach jest dominacja większych i silniejszych dzieci nad mniejszymi i słabszymi. Dzięki aikido następują zmiany w psychice słabszych dzieci, co powoduje, iż nie pozwalają się zdominować. Prowadzenie treningów dziecięcych wiąże się ze szczególnie dużą odpowiedzialnością gdyż dzieci ufają instruktorowi i podążają za jego wskazówkami.
Dzieci w tej grupie wiekowej do 6 lat pracują nad podstawowymi elementami gimnastycznymi. Zajęcia skupiamy na grach i zabawach, nauce podstawowych, bezpiecznych przewrotów i ćwiczeń potrzebnych do późniejszej pracy.
Zadaniem jest: przyzwyczajenie dziecka do otoczenia, pracy w grupie, parze, usamodzielnienie i fizyczne przygotowanie do zajęć w grupie starszej.
W grupie od 7 do 9 roku życia wprowadzane są podstawowe techniki, rzuty i unieruchomienia. Zajęcia są bardziej wyczerpujące fizycznie, wymagamy większej dyscypliny. Zajęcia w dalszym stopniu obejmują gry i zabawy przeplatane z elementami aikido.
Dla dzieci starszych od 10 do 12 roku życia przygotowano zajęcia bardziej wymagające i skomplikowane. Zadaniem dla tej grupy jest przygotować dzieci do pracy z grupami dorosłymi. Zajęcia przypominają już standardowy trening aikido dla dorosłych z wyłączeniem form niebezpiecznych dla dzieci (twarde pady, dźwignie na stawy).
www.fit.pl