Jak wynika z badania MultiSport Index 2022, 76 proc. warszawiaków podejmuje obecnie aktywność fizyczną przynajmniej raz w miesiącu. To wynik lepszy o 11 p.p. względem średniej ogólnopolskiej. Choć w stolicy jesteśmy bardziej aktywni, niż średnio Polacy w całym kraju, wciąż 33 proc. aktywnych mieszkańców Warszawy nie jest zadowolonych z częstotliwości podejmowania aktywności fizycznej i przyznaje, że chciałaby ruszać się częściej.
Aktywność fizyczna głównie dla wsparcia psychiki
Przed wybuchem pandemii największym motywatorem do podejmowania aktywności fizycznej była potrzeba wsparcia zdrowia fizycznego – taką motywację zgłaszało aż 47 proc. aktywnych fizycznie Polaków. W pierwszym roku pandemii nastąpiła zmiana z powodu nadmiernego stresu, problemów z kręgosłupem czy też wzrostu masy ciała – wtedy też wszystkie motywacje dotyczące zdrowia (23 proc.), samopoczucia (24 proc.) i sylwetki (23 proc.) stały się równie istotne1 w kontekście aktywności. Dziś, wraz z rosnącą skalą problemów związanych ze zdrowiem psychicznym, aktywność fizyczna staje się ważnym elementem dbania o dobrostan mentalny już dla 42 proc. Polaków. Choć poprawę kondycji i uczucie przyjemności jako motywacje wskazuje 24 proc. aktywnych fizycznie mieszkańców Warszawy, aż 45 proc. uprawia sport, by wspierać ogólnie pojęte zdrowie.
O tym, że aktywność fizyczna pomaga w poprawie lub utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej przekonanych jest już 9 na 10 warszawiaków. Doceniamy też ruch jako istotny element profilaktyki zdrowotnej (96 proc. wskazań). Niestety, choć zauważamy korzystny wpływ sportu na zdrowie, wciąż ćwiczymy za mało.
Z danych MultiSport Index 2022 wynika bowiem, że zaledwie dwóch na pięciu (41 proc.) dorosłych Polaków wypełnia podstawowe zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, podejmując co najmniej 150 minut umiarkowanej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu. Sytuacja w Warszawie prezentuje się analogicznie - zalecenia WHO realizuje 4 na 10 stołecznych ankietowanych w wieku od 18 do 64 lat.
– Jest to niepokojący wynik, tym bardziej że nie możemy mieć pewności czy deklaracje oddają stan faktyczny. Dodatkowo warto pamiętać, że aktywność jest aktywności nierówna. Dla 13 proc. aktywnych fizycznie Polaków jedyną formą ruchu, jaką podejmują, jest spacer, a ten zazwyczaj nie jest wystarczający, by efektywnie wypełnić rekomendacje WHO i spowodować korzystne zmiany dla zdrowia – podkreśla dr hab. n. med. Ernest Kuchar, specjalista medycyny sportowej i chorób zakaźnych z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Spacery, jazda na rowerze a może coś innego?
Preferencje mieszkańców Warszawy w kwestii rodzaju aktywności są podobne do wyborów ogółu Polaków. Do najpopularniejszych dyscyplin wśród lokalnych, aktywnych respondentów zaliczają się spacery, które okazały się najpopularniejszą aktywnością także wśród ogółu mieszkańców Polski – tę aktywność w stolicy wybiera 37 proc. aktywnych ankietowanych z Warszawy. Zaraz za nią znalazła się jazda na rowerze (36 proc.). Dalej uplasowały się ćwiczenia na siłowniach lub w klubach fitness (21 proc. wskazań), tylko nieznacznie wyprzedzając bieganie oraz pływanie (po 19 proc).
Popularyzator sportu – lekarze, rodzina i pracodawcy
Za popularyzatorów aktywności fizycznej wśród Polaków uważa się przede wszystkim sportowców, lekarzy i osoby z najbliższego otoczenia. Uwagę zwraca fakt, że 26 proc. mieszkańców Warszawy wskazuje, że na popularyzację aktywności fizycznej mają wpływ pracodawcy, oferujący benefity pozapłacowe z zakresu sportu i rekreacji, takie jak np. karta MultiSport.
Badanie wykazało także, jak istotne znaczenie dla częstotliwości i regularności ruchu mają oferowane przez pracodawców karty sportowe.
– Obecnie w Polsce z karty MultiSport korzysta już 940 tys. osób2. Z badań wiemy, że 91 proc. jej użytkowników traktuje ten benefit jako ważny punkt w ofercie zatrudnienia. Ma ona też realny wpływ na poziom podejmowanej aktywności fizycznej – 99 proc. naszych użytkowników jest aktywnych fizycznie przynamniej raz w miesiącu, co stanowi wzrost o 34 punkty procentowe w porównaniu do poziomu aktywności fizycznej ogółu społeczeństwa. Korzyści z promocji aktywności fizycznej za pośrednictwem karty sportowej są obustronne – systematyczne ćwiczenia mają korzystny wpływ na kondycję psychofizyczną, przyczyniają się także do zwiększenia produktywności, polepszenia koncentracji i zaangażowania pracowników, a w konsekwencji wpływają pozytywnie na organizację i jej wyniki, zmniejszając liczbę zwolnień lekarskich oraz rotację pracowników – podsumowuje Emilia Rogalewicz, członek Zarządu Benefit Systems.