Zimowy sprzęt sportowy – zakupić czy wypożyczyć?

Sezon zimowy trwa w najlepsze, a miłośnicy białego szaleństwa zastanawiają się tradycyjnie, czy lepiej zakupić czy wypożyczyć sprzęt. Badanie "Polacy a ekonomia współdzielenia" przeprowadzone dla BIG InfoMonitor i Gleevery ujawnia, że liczba zwolenników wypożyczania butów narciarskich czy deski snowboardowej jest nieco mniejsza niż osób preferujących zakup. W okresie ferii notuje się wzmożony ruch nie tylko w wypożyczalniach sprzętu sportowego, ale także w firmach oferujących wynajem dronów i kamer GoPro, umożliwiających uwiecznienie zimowych krajobrazów czy zjazdów po stoku.
Aleksandra Załęska
2024-01-16 12:26
Udostępnij
Zimowy sprzęt sportowy – zakupić czy wypożyczyć?

Według badania triverna.pl nawet 7 na 10 Polaków deklaruje uprawianie sportów zimowych. To zainteresowanie dotyczy nie tylko miłośników narciarstwa, snowboardingu czy łyżwiarstwa, ale także potencjalnych klientów dla przedsiębiorców z branży wyciągów narciarskich, ośrodków rekreacyjnych zimą oraz sprzedawców specjalistycznego sprzętu, takiego jak narty, deski, łyżwy, sanki, kombinezony i różnego rodzaju akcesoria. Mimo że w kategorii sprzętu turystycznego wśród Polaków dominuje preferencja posiadania własnych rzeczy, wynajem staje się coraz bardziej atrakcyjną opcją. Ideę współdzielenia zasobów należy uwzględnić w strategiach biznesowych przedsiębiorców związanych z zimowymi sportami.

Badanie świadomości konsumentów dotyczącego możliwości wynajmu czy wypożyczenia, pokazuje, że sprzęt sportowy zajmuje wysoką pozycję na liście rozważanych przedmiotów do wynajmu. Co ciekawe, liczba osób, które preferują zakup nart czy namiotu, nieznacznie przewyższa tych, które uznają wynajem za lepszą opcję. Badanie zrealizowane dla BIG InfoMonitor, we współpracy z Gleevery, wykazuje, że 49 proc. respondentów skłania się ku zakupowi, a 43 proc. uznaje wynajem za korzystniejsze rozwiązanie. Z kolei w minionym roku, 17 proc. badanych zdecydowało się na wynajęcie lub wypożyczenie jakiegoś przedmiotu, z czego 58 proc. w przypadku sprzętu turystycznego skorzystało z tradycyjnych punktów lub sklepów stacjonarnych, a 55 proc. preferowało opcję online, aplikacji czy sklepu internetowego.

Oprócz nart i snowboardu, pasjonaci sportów zimowych coraz częściej potrzebują dodatkowego sprzętu, takiego jak kamery sportowe i drony. Według danych platformy Plenti, aż 99 proc. ankietowanych byłoby skłonnych wynająć drona, a 97 proc. zdecydowałoby się na wynajem aparatu lub kamery. Badanie to przeprowadzono w sierpniu 2023 roku na próbie 2000 osób, a jednym z trzech najpopularniejszych urządzeń wynajmowanych w Plenti był dron DJI Mavic Mini 2 Fly More Combo. Osoby preferujące wynajem elektroniki na wyjazdy wakacyjne stanowią 24 proc. badanych, zazwyczaj wybierając okres wynajmu nieprzekraczający jednego miesiąca.

Warto zauważyć, że korzyści z wynajmowania sprzętu zamiast jego zakupu są liczne. Badani najczęściej wskazują na oszczędności (29 proc.), elastyczność użytkowania (22 proc.), oszczędność miejsca (21 proc.) oraz brak konieczności konserwacji (16 proc.) jako kluczowe argumenty. Dodatkowo, część ankietowanych dostrzega pozytywny wpływ wynajmu na ograniczanie konsumpcjonizmu (12 proc.) i redukcję zużycia zasobów naturalnych (9 proc.). Preferencje co do modelu wynajmu czy wypożyczenia są również uzależnione od poziomu wykształcenia i wieku respondentów, gdzie osoby młodsze i bardziej wykształcone są bardziej otwarte na tego typu formy dzielenia się zasobami.

Warto podkreślić, że decyzja o wynajęciu sprzętu może przynieść realne korzyści finansowe, a rozwijająca się świadomość ekonomiczna konsumentów sprawia, że przedsiębiorcy powinni uwzględniać model współdzielenia w swoich strategiach biznesowych, zwłaszcza w branżach związanych ze sportami zimowymi.