Chcąc prawidłowo wyposażyć fitness klub inwestor powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo chce zaadresować świadczone w fitness klubie usługi, jaki ma budżet czy możliwości finansowe odnośnie sprzętu. Oczywiście określenie grupy docelowej musi być poprzedzone dokładną analizą rynku lokalnego, w tym przede wszystkim konkurencji oraz oczekiwań potencjalnych klientów.
I tak przykładowo, mając świadomość, iż na lokalnym rynku jest już kilka fitness klubów, ukierunkowanych głównie na body building, który wbrew panującym opiniom jest wciąż bardzo popularną formą aktywności, lepszym pomysłem jest stworzenie oferty dla Pań czy osób starszych. W tych ostatnich tkwi olbrzymi potencjał. Będąc na wielu szkoleniach poza granicami Polski byłem niesamowicie zdumiony widząc sześćdziesięcio czy siedemdziesięciolatków na zajęciach grupowych z aerobiku czy zajęć korekcyjnych sylwetki. Nie zgodzę się z opinią, iż seniorzy w Polsce nie są zainteresowani tego typu usługą. Panie z niewielkiej miejscowości w łódzkim płacą regularnie instruktorce z Sieradza, aby dwa razy w tygodniu móc wspólnie poćwiczyć w wynajmowanej, w gminnym ośrodku, salce.
Decydując się na tak zwany klub dla wszystkich, proszę o rozważne wydzielenie stref, o których mowa w artykule „planowanie powierzchni fitness klubu”. Na polskim rynku działa kilka bardzo dobrych firm, oferujących wyposażenie do fitness klubów jak również pomoc w jego sfinansowaniu. Profesjonalny sprzęt fitness, bo o takim tylko śmiem wspomnieć, nie jest sprzętem tanim. Szanowny inwestorze, czy decydencie pamiętać jednak powinieneś, iż odpowiadasz za zdrowie swoich klientów.
[-------]
W fitness klubach musi znaleźć się tylko i wyłącznie sprzęt profesjonalny, niekoniecznie nowy. Wielu dystrybutorów oferuje klientom sprzęt dobrych firm w wersji odnowionej, używanej, ale zawsze z gwarancją. Jako były dystrybutor największego producenta maszyn fitness na świecie transakcję sprzedaży traktowałem na równi z gwarancją czy serwisem maszyn. Wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych nie może być niezabezpieczony gwarancją serwisu czy innego rodzaju pomocą ze strony sprzedawcy. Niestety, jest wielu ufnych, którzy ciesząc się z zakupu, zapominają lub lekceważą gwarancję. I stąd później poważne problemy.
Na polskim rynku istnieje również wiele firm, które oferują sprzęt uznanych firm, ale z nieokreślonego bliżej źródła. Do dziś pamiętam telefon od jednej z właścicielek fitness klubu z Wrocławia, która kupiła 11 maszyn do treningu obwodowego Life Fitness przez Internet niewiadomego pochodzenia, wydając do 200 000 PLN. Nie widziała wcześniej maszyn, nie otrzymała gwarancji i z płaczem dzwoniła o pomoc, gdyż maszyny dostarczono jej w kartonach pocztą kurierską z informacją, aby dzwonić do oficjalnego dystrybutora marki, który na pewno pomoże. Dla mnie to karygodne działanie, brak szacunku dla kupującego, a z drugiej strony dziecinna naiwność klienta.
W Polsce sprawnie i profesjonalnie działają:
- dystrybutor TechnoGym
- dystrybutor Precor
- dystrybutor Life Fitness
- dystrybutor StarTrec
- dystrybutor Matrix
- dystrybutor SportsArt
- dystrybutor Milon
- producent sprzętu Olimp, Hess
- firma Del Sport Sp.zo.o.
- firma Escape oraz Mega Fitness, oferujące akcesoria do zajęć grupowych, nagłośnienie oraz tzw. fitnessowy sprzęt lekki
Warto raz jeszcze zwrócić uwagę na kilka ważnych wskazówek:
- Jeśli decydujesz się sam na zakup sprzętu dokładnie przeanalizuj cennik dystrybutorów - warto jednak skorzystać z porad osób bezstronnych, na co dzień mających do czynienia z producentami czy dystrybutorami, często firmy konsultingowe oferują atrakcyjniejsze ceny
- Masz prawo zadawać milion pytań i oczekiwać wyczerpujących odpowiedzi na każde z nich
- Żądaj informacji o serwisie oraz gwarancji
- Przed zakupem on-line warto zobaczyć sprzęt, dotknąć go i nawet poćwiczyć
- Żądaj darmowej instalacji oraz testu technicznego już po zainstalowaniu maszyn w twoim fitness klubie
- Profesjonalni dystrybutorzy podpisują raport przekazania maszyn, który jest potwierdzeniem sprawnego działania
- Musisz czuć, iż zawsze możesz liczyć na pomoc sprzedającego
Bardzo wielu klientów zadaje sobie pytanie ile maszyn i jakiego rodzaju powinno znaleźć się w fitness klubie. Odpowiedzi szukać należy powracając do wybranej już specyfiki klubu. Jeśli chcesz otworzyć czy wyposażyć klub dla wszystkich weź koniecznie pod uwagę, iż musi znaleźć się w nim miejsce zarówno na maszyny cardio, tj bieżnia, orbitrek czy rowerki, jak również maszyny do treningu siłowego, których w większości dostępnych linii jest od 10 do nawet 20 sztuk i koniecznie miejsce na sztangielki (przedział wagowy to min 1- 25 kg) oraz strefę stetching-u.
Jeśli zakładasz fitness tylko dla pań, zwróć większą uwagę na maszyny cardio , lekkie sztangielki, dobrze wyposażoną salę do zajęć grupowych (czyli skakanki, piłki fitness, piłki lekarskie, czy stepy). Przy doborze maszyn najważniejszy jest twój klient i jego oczekiwania. Ważna jest więc analiza wymagań i celów przyszłych członków twojego fitness klubu. Jeśli jesteś już właścicielem czy menadżerem obiektu fitness i zdajesz sobie sprawę z potrzeby zmian w wyposażeniu, najlepiej zorganizować spotkanie z klubowiczami czy przeprowadzić ankietę, dzięki której będziemy mogli jasno określić cel swoim zakupów.
Oczywiście często najważniejszym ograniczeniem podczas wyboru wyposażenia klubu jest budżet. Nie da się przeskoczyć finansowych braków, choć warto zainwestować bo sprzęt się szybko zwróci, a odpowiedni wybór również może przyciągnąć do nas klubowiczów. I tu należy wprost zwrócić się do osób, którzy profesjonalnie doradzą przy wyborze pozwalając zaoszczędzić na zbędnych maszynach, które bezużytecznie stałyby w naszym klubie. To wszak duża inwestycja na wiele lat, często warunkująca sukces bądź jego brak w klubie fitness.
Artur Ligęska
www.fit.pl