Menedżer ( z ang. Manager czyli kierownik, zarządca, opiekun, organizator) – jedna z najważniejszych funkcji, jaką piastuje się w wielu instytucjach państwowych i dużych korporacjach. Menedżer jest także kluczowym stanowiskiem w klubie fitness
fit.pl
2010-06-21 00:00
Udostępnij
Menedżer - czyli kapitan i lider w jednym
Rozpoczynając moją myśl na temat roli, kompetencji oraz obowiązków menedżera klubu fitness przytoczę cytat z wypowiedzi właściciela jednego z dużych centrów fitness: „Jako firma, która nastawiona jest na zarabia nie pieniędzy, zawsze stawiamy sobie ambitne cele. A tych nie jesteśmy w stanie osiągnąć bez odpowiednio dobranych menedżerów. Są to właściwi ludzie na właściwych stanowiskach. Kreując rzeczywistość poprzez określanie zarządzanie, stanowią serce naszych klubów. Nie boją się podejmować trudnych wyzwań, inicjują zmiany i współpracują z całym zespołem. Nasi menedżerowie to optymiści i silne osobowości. Ufamy im”.



Wypowiedź ta jednoznacznie ilustruje, jak ważna jest rola menedżera klubu fitness. Trzeba o tym pamiętać już na etapie rekrutacji. Od tego, kogo wybierzemy na stanowisko lidera w klubie, zależeć będzie sukces finansowy. Menedżer klubu fitness jest zobligowany do zarządzania wszystkimi obszarami klubu fitness oraz ustanawiania wysokich standardów świadczonych usług – począwszy od wyglądu klubu przez codzienną pracę na jego dochodowości skończywszy.

Do głównych obowiązków menedżera klubu zaliczyć należy:
• Zarządzanie wszystkimi obszarami działalności klubu.
• Zarządzanie systemem kontroli wszystkich członków w klubie.
• Ustanawianie celów dla każdego członka zespołu fitness klubu oraz ocena zagrożenia dla realizacji celów.
• Stały kontakt z użytkownikami klubu w celu poprawy jakości świadczonych usług.
• Wyznaczanie narzędzi do kierowania całym systemem operacyjnym w klubie.
• Zarządzanie administracyjne klubem.

Poza tym warto zwrócić uwagę na zakres obowiązków w określonych dziedzinach.

I Personel
• Kierowanie, pomoc oraz szkolenie całego zespołu fitness klubu.
• Motywowanie oraz stała komunikacja z każdym członkiem zespołu.
• Opracowanie wizji klubu, filozofii działania i pracy zespołu.
• Opieka i zarządzanie listą płac.
• Sprawdzanie, czy każdy z członków zespołu wykonuje swoją pracę zgodnie z wymogami konkretnego stanowiska.
• Organizacja i przywództwo podczas spotkań z personelem w celu ustalenia aktualnej sytuacji w klubie, poprawienia aktywności, czy wyeliminowania zagrożeń.
• Spotkania z pracownikami organizowane ze stałą częstotliwością.
• Regularne badanie kompetencji pracowników, zapewnienie odpowiedniej liczby szkoleń oraz przestrzeganie przepisów prawa pracy.

[-------]

II Bezpieczeństwo w klubie
• Stały monitoring aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie bezpieczeństwa klubie.
• Eksploatacja maszyn zgodnie z wymaganiami producenta.
• Stała kontrola stanu technicznego urządzeń w klubie.
• Kontrola stanu technicznego instalacji elektrycznej, wentylacyjno-klimatyzacyjnej w klubie.
• Zapewnienie treningu ewakuacyjnego oraz szkoleń w tej materii wśród członków zespołu, pierwsza pomoc.

III Finanse
• Codzienna kontrola aktywności sprzedażowej w klubie.
• Nadzór nad transakcjami bezgotówkowymi oraz ścisła kontrola transakcji gotówkowych w klubie.
• Kontrola sprzedaży w systemie zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami i limitami.
• Kontrola budżetu całego klubu fitness.


IV Reklama i marketing
• Opracowywanie biznes planu klubu fitness.
• Opracowanie lub współudział w tworzeniu misji klubu oraz założeń marketingowo-reklamowych.
• Stała analiza podjętych działań w zakresie reklamy i marketingu.
• Zarządzanie w procesie pozyskiwania nowych klientów, motywacja zespołu.
• Stała współpraca z lokalnymi mediami oraz partnerami biznesowymi.
• Opracowanie nowych dróg i kierunków promocji klubu.

Doskonały kandydat na menedżera klubu powinien:
• Mieć ukończone studia wyższe (najlepiej z zakresu ekonomii, marketingu i zarządzania, psychologii czy biznes managementu).
• Być entuzjastą zdrowego trybu życia.
• Być zmotywowany do ciężkiej pracy.
• Być dyspozycyjny.
• Być pewny siebie i mieć nietuzinkową osobowość.
• Umieć pracować w zespole, kierować nim oraz odnosić sukces.
• Doskonale komunikować się z ludźmi w różnym wieku.
• Wykazać się otwartością i życzliwym nastawieniem.
• Być profesjonalistą w każdym calu.
• Cechować się wysoką kulturą osobistą, nienagannym wyglądem zewnętrznym.
• Być rzeczowym oraz godnym zaufania.
• Doskonale radzić sobie z obsługą komputera.
• Posiadać prawo jazdy kategorii b.
• Wykazywać się bardzo dobrą znajomością języka angielskiego w mowie i pismie, dodatkowy język jest atutem (znajomość języka jest przepustka do fachowej literatury, której ciągle brak na rynku polskim, do szkoleń czy – w codziennym wykonywaniu pracy – oprogramowania klubu lub instrukcji obsługi sprzętu, które bardzo często napisane są w języku obcym).

[-------]

W dużych fitness klubach coraz częściej pojawiają się funkcje:
a) Menedżera sprzedaży,
b) Menedżera fitness,
c) Menedżera recepcji

Pomagają oni i bezpośrednio przed menedżerem klubu odpowiadają za swoje „działki”. Oczywiście taki podział kompetencji jest bardzo efektywny i ułatwia codzienną pracę menedżerów klubu, przyczyniając się do sukcesu całej organizacji.

Chciałby przy okazji zwrócić uwagę na role menedżera w zakresie motywowania zespołu do pracy. Motywowanie pracowników w dzisiejszych realiach, kiedy non stop słyszymy o kryzysie, jego skutkach, jest dla lidera zespołu niezwykle dużym wyzwaniem. Z badań, które zostały przeprowadzone w krajach UE w ostatnich 15 miesiącach wynika, że 76% pracujących towarzyszyły uczucia niepewności o pracę, strach czy uczucie bezradności. Nie ułatwia to zespołom realizowania przyjętych planów, a menedżerom planowania pracy, delegowania zadań oraz rozliczania podwładnych z ich realizacji. Jako lider menedżer musi mieć świadomość, iż zespół tworzą ludzie jedyni i niepowtarzalni. Chcąc mieć pewność, iż każdy z pracowników jest szczęśliwy i pracuje na pełnych obrotach, menedżer powinien sporo czasu poświęcać na indywidualne rozmowy, powinien poznać charakter, talent oraz mocne strony każdego z członków swojego zespołu. Dzięki temu łatwiej odnieść sukces i uświadomić każdemu z pracowników, że jest ważny dla działalności klubu. Menedżer powinien dbać o rozwój talentów swoich podwładnych i pozwolić nie tylko być odtwórcą zadań, ale także ich autorem.

Obserwując kluby w Polsce, po rozmowach z pracownikami kadry trenerów czy nawet z recepcją słyszałem o wielu pomysłach, jak ulepszyć klub, co poprawić itp. Niestety, nikt nie chciał słuchać tych wskazówek. I to jest bardzo duży błąd. Stopując rozwój swojego zespołu menedżer skazuje go na porażkę. Motywacją jest także wymienienie nazwiska zasłużonego na wspólnym zebraniu, które powinno być podstawowym narzędziem koordynacyjnym pracy w klubie. Nie powinno być problemem wyróżnienie najlepszego trenera nie tylko premią finansową, ale także zafundowanie mu biletu do kina czy teatru, ciekawej książki czy DVD nawiązującego do hobby pracownika. Wzorując się na zachodnich klubach łatwo stwierdzić, iż drobiazgi są bezcenne, zespół jest chętny do pracy i jest częścią klubu przez wiele lat.

Nie bójmy się delegować zadań, przekazywać części władzy innym. Dzięki zrozumieniu i doskonałej znajomości każdego z członków zespołu, menedżer klubu jest w stanie odnieść sukces, być zarówno szefem, jak i kumplem dla swoich podwładnych i z uśmiechem na twarzy, bez strachu prezentować wyniki właścicielom czy inwestorom obiektów.

Artur Ligęska
Doradca ds. inwestycji fitness
www.twojfitness.com


artykuł ukazał się w czasopiśmie branżowym body LIFE nr 3/2010

www.fit.pl