I. Wymogi budowlane infrastruktury sportowej
Przepisy dotyczące wymogów budowlanych regulują rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 1994 oraz 2002 roku.
Fitness klub powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu.
Wejście do fitness klubu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu:
1) może być wspólne dla wszystkich jego użytkowników i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej;
2) nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.
W fitness klubie wydziela się:
1) pomieszczenia, w których są świadczone usługi
2) szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług
3) pomieszczenia sanitarnohigieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w klubie
4) pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu, do utrzymania czystości;
5) pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny- w przypadku salonów kosmetycznych
6) miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
Pomieszczenia w fitness klubie, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.
Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci
Fitness klub powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Wysokość liczona od podłogi do sufitu nie może być mniejsza niż 3,5 m
II. Wymogi sanitarne infrastruktury sportowej
Wszelkie wymogi sanitarne, które powinny być respektowane przez właścicieli fitness klubów regulowane są rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
Podstawowe zasady:
1. Każdy fitness klub powinien posiadać szatnie
2. Każda szatnia poza pomieszczeniem do przechowywania odzieży powinna zawierać pomieszczenie sanitarne, dostęp do którego powinien być bezpośredni z pomieszczenia, z szafkami, z odzieżą
3. Powierzchnia pomieszczenia do przechowywania odzieży powinna być dostosowane do maksymalnej ilości osób ( nie może być mniejsza niż 0,5 m2/os), powinna być wyposażone w szafki lub wieszaki na odzież dla każdego ćwiczącego w klubie.
4. Każde pomieszczenie sanitarne powinno być wyposażone w 1 natrysk dla 10 osób, 1 umywalkę dla 10 osób oraz 1 ustęp.
5. Jeśli nie jesteśmy w stanie wydzielić odrębnych szatni dla kobiet i mężczyzn, obowiązkiem jest wydzielenie w szatni przebieralni, co najmniej jednej kabiny.
6. W każdym pomieszczeniu, wyznaczonym do ćwiczeń fizycznych (sala do zajęć grupowych) musi znajdować się klimatyzacja lub wentylacja mechaniczna, o wydajności co najmniej 50m3/h/os, biorąc pod uwagę maksymalną ilość osób ćwiczących w tym samym czasie. W siłowni ilość powietrza musi być dwukrotnie wyższa i wynosić co najmniej 100m3/os
7. Jeśli w fitness klubie znajdują się solarium czy pokoje z masażami mokrymi, oraz w pomieszczenia z natryskami i łaźniami parowymi, wtedy instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, podciśnieniową.
8. Każda z osób korzystająca z łaźni, sauny czy natrysków powinna korzystać z ochraniaczy na stopy
9. Wymagane jest wyposażenie natrysków w wpusty podłogowe oraz zawory ze złączką do węża
10. Przepływ wody dla jednego natrysku nie może być mniejszy niż 40l/os.
11. W pomieszczeniach masażu umiejscawia się umywalkę, dozownik na mydło w płynie oraz miejsce na ręczniki.
12. Jeśli w fitness klubie jest solarium, wysokość pomieszczenia nie może być niższa niż 2 m. Powinno się zaopatrzyć je w ręczniki jednorazowe, środki dezynfekcyjne oraz szafkę lub wieszak na odzież klientów. Łóżka lub kabiny muszą posiadać nawiewy oraz informację o dezynfekcji po każdorazowym użyciu.
13. Należy pamiętać o pokoju socjalnym dla personelu, z szafkami lub wieszakami na odzież oraz rzeczy osobiste.
14. W fitness klubach powinien być całkowity zakaz palenia tytoniu, za wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych .
15. W przypadku sauny ważnym jest aby zorganizować pomieszczenie wypoczynku dla osób korzystających z niej.
Mając świadomość w/w przepisów zdajemy sobie sprawę, iż przy powierzchni 1000m2, przeznaczonej na klub, ok. 500m2 należy przeznaczyć na szatnie, natryski, sanitariaty oraz recepcję i pomieszczenia socjalne dla pracowników.
[-------]
Pozostałe 50% powierzchni dzielimy na:
1. Strefę maszyn cardio.
Tutaj powinny znaleźć się bieżnie, eliptyki, rowerki poziome i pionowe, step pery, wiosła oraz inne urządzenia cardio, które oferują producenci maszyn.
Mogą to być :
- summit trainer, oferowany przez Life Fitness
- ATM, oferowany przez Precor
- Vario czy Top, oferowany przez TechnoGym
Aby poprawnie stworzyć strefę cardio warto w biznes planie projektu przyjąć pewne wytyczne co do grupy docelowej. Jeśli naszym głównym klientem mają być panie, strefa cardio w klubie powinna być bardzo rozbudowana i urozmaicona.
2. Strefę treningu obwodowego
Zestaw maszyn do szybkiego treningu wszystkich grup mięśniowych, z przeznaczenie do treningu zarówno indywidualnego jak i treningu grupowego pod okiem instruktora. W coraz większej ilości klubów fitness inwestorzy decydują się na zakup maszyn do obwodówki, głównie z myślą o kobietach, początkujących ćwiczących, osobach starszych oraz tych ciągle zapracowanych i nie mających czasu.
3. Strefę treningu siłowego
Trening siłowy ma ogromne znaczenie w procesie rozbudowy masy mięśniowej, wzmocnienia poszczególnych części ciała, np. kręgosłupa. W tej strefie powinny znaleźć się wszystkie urządzenia pozwalające na dokładny trening poszczególnych mięśni. Chcąc zapewnić kompleksowość klubu fitness inwestor zobowiązany jest do stworzenia strefy treningu siłowego.
4. Strefę wolnych ciężarów
Jest ona niejako uzupełnieniem strefy treningu siłowego. Tutaj powinny znaleźć się profesjonalne hantle, sztangi olimpijskie, sztangi łamana, krótkie oraz ławeczki, o różnym koncie nachylenia.
5. Strefę zajęć grupowych
To raj głównie dla pań. Zajęcia fitness (step, TBC, zumba, salsa, brzuchy, pośladki, bosu, itd.), zajęcia body&mind (joga, pilates) oraz indor cycling biją rekordy popularności na całym świecie. Jeśli nie mamy do dyspozycji dużych powierzchni pod fitness klub, warto zastanowić się nad klubem tylko z ofertą zajęć grupowych. Przy kilku takich projektach pracowałem i są one dochodowych biznesem. Warto jednak pamiętać o zatrudnieniu profesjonalnych instruktorów z udokumentowaną drogą szkoleń oraz doświadczeniem.
6. Strefę stretching-u
Jakże ważna, a w wielu klubach nieobecna strefa stretching-u. Nie zapominajmy o jednym, istotnym fakcie. Pracujemy z ciałem ludzkim i chcąc dać swoim klientom kompleksowość usługi oraz zadowolenie z odbytego treningu plus być pewnym, że obecność w naszym klubie nie miała negatywnego wpływu na zdrowie klubowiczów stwórzmy strefę i przygotujmy trenerów do obowiązkowego rozciągania po każdym treningu. Czasem 5 minut wystarczy, aby zapewnić mięśniom „relax”
7. Strefę treningu personalnego
Przy dużych powierzchniach można pozwolić sobie na stworzenie zamkniętej kilkudziesięciometrowej salki do treningu personalnego. Z doświadczenia wiem, iż jest grupa osób w klubie, która dopiero zaczyna i albo wstydzi się, albo ma kompleksy, albo po prostu chce ćwiczyć sam na sam z trenerem bez kontaktu z innymi.
Poza obszarami w klubie, które są stricte związane z aktywnością sportową w profesjonalnym klubie fitness powinno znaleźć się miejsce na :
- fitness bar, z szeroką ofertą profesjonalnych odżywek, suplementów diety (np. All Stars, Orthomol), wodą oraz napojami (np. soki ze świeżych owoców)czy nawet ze zdrową żywnością
- beauty Express z ofertą masaży, szybkimi zabiegami typu manicure czy pedicure oraz ofertą profesjonalnych kosmetyków fitness (Runberry)
- pokój dla dzieci- w czasach, kiedy liczy się dla nas każda minuta i jesteśmy non stop w biegu warto skorzystać z klubu, gdzie pod okiem pedagoga będzie można zostawić na godzinę czy dwie swoje pociechy bez obaw o ich bezpieczeństwo.
Życzę powodzenia w Państwa inwestycjach i służę dobrą radą,
Artur Ligęska
www. twojfitness.com
www.fit.pl