Trening interwałowy o wysokiej intensywności (High Intensity Interval Training ), czyli HIT, to trend zdobywający coraz większą popularność. Do treningu nie potrzebujesz żadnego sprzętu, a czas wysiłku zwykle nie przekracza 20 minut  
fit.pl
2013-09-25 00:00
Udostępnij
Trendy fitness: trening HIT


HIIT to forma treningowa wykorzystująca efekt niepełnego wypoczynku, co oznacza, że przez cały czas trwania treningu należy wykonywać mocne wysiłki fizyczne, przerywane mniej intensywną aktywnością fizyczną.

Trening HIT coraz częściej wykorzystywany jest w treningu personalnym. Dzięki temu trening nie trwa długo, a klient osiąga swoje cele. A wiadomo, że zadowolony klient, to klient który wróci.

Co da ci HIIT?
  • jego stosowanie pozwala na spalenie nawet do 3 razy większej ilości tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym mniejszym wydatku energetycznym, w o połowę krótszym czasie
  • kolejną zaletą jest to, że HIIT „nakręca” metabolizm organizmu już po pierwszym razie,
  • podwyższony metabolizm utrzymuje się nawet do kilku godzin po treningu,
  • trening interwałowy nie powoduje tak ogromnego palenia tkanki mięśniowej, jaka następuje w przypadku aerobów, gdyż HIIT trwa krócej,
  • 20 minut poprawnego technicznie i wysiłkowo HIIT spala tyle kalorii, co 60 minut treningu aerobowego,
  • tkanka tłuszczowa zostaje spalana w czasie pracy mięśni, a jeszcze większą ilość podczas regeneracji potreningowej – tym samym im większy wysiłek mięśni, tym
  • wyższa regeneracja mięśni. Wniosek: większe szanse na skuteczne pozbycie się tkanki tłuszczowej niż w przypadku ćwiczeń aerobowych, których tempo utrzymuje się na niskim i średnim poziomie

Badania angielskich naukowców udowodniły takie same właściwości zdrowotne treningu wytrzymałościowego iinterwałów. Trening interwałowy wymaga od nas jednak poświęcenia dwa razy mniej czasu, co dla niektórych może być kluczowym argumentem w wyborze tych ćwiczeń.



Trening HIIT zwiększa także pojemność oksydacyjną mięśni szkieletowych, czyli to jak efektywnie nasze mięśnie wykorzystują transportowany przez krew tlen, co bezpośrednio wpływa na wydajność ćwiczeń. Efekty takie można osiągnąć stosując już umiarkowane interwały – na przykład 15 - 60 sekund wysokiej intensywności, przeplatanych sesjami 2 – 4-minutowymi w umiarkowanym tempie.

Interwały może stosować praktycznie każdy, niezależnie od wieku i poziomu sprawności fizycznej.

Trening HIT świetnie sprawdza się nie tylko w treningu personalnym, ale również w profesjonalnym sporcie, w takich dyscyplinach jak: piłka nożna, hokej, koszykówka.

Badania pokazują, że stosujac metodę intensywnego treningu HIT unikamy efektu jojo, bo mimo diety mięśnie nie ulegają redukcji; spalamy dużo energii podczas treningu, bo jest on bardzo intensywny oraz mamy do czynienia z efektem dodatkowego spalania tkanki tłuszczowej.

Przykład treningu HIIT:
  • Rozgrzewka – wszystkie rodzaje skłonów, wymachy kończyn, krążenia ramion, marsz (rozgrzewka wlicza się w czas 25 minut).
  • Interwał – 30 sekund truchtu, po czym 20 sekund sprintu lub 90 sekund truchtu i 20 sekund sprintu. Niektórzy zalecają minutę intensywnych ćwiczeń np. biegu, a następnie minutę średnio szybkiego marszu. Początkującym zaleca się powtórkę od 3 do 5 interwałów, a po około jednym do dwóch tygodni zwiększamy trening o jeden interwał.
  • Regulacja oddechu i streching.

Trening interwałowy można urozmaicać i stosować w takich dziedzinach sportu jak: pływanie, jogging, jazda na rowerze stacjonarnym jak i w plenerze, stepper, bieżnia itd., czyli wszystkie ćwiczenia, którymi można podnieść tętno.



Trening HIT może być wykorzystywany również w treningu funkcjonalnym.Trening funkcjonalny można zdefiniować jako zestaw ruchów, bądź ćwiczeń które pozwalają nam wykonywać nasze codzienne zadania z lepszymi rezultatami, lub wydajnością.  A trening HIT angażuje do wysiłku więcej mięśni niż tradycyjny trening. HIT włącza w wysiłek 80% mięśni, w tym mięśnie górnej części ciała, a jazda na rowerze lub jogging, oba wykonywane w średnim tempie, angażują jedynie 40% mięśni z wyłączeniem mięśni górnych partii ciała.

Trening HIT można wykonywać na urządzenia do treningu funkcjonalnego, na przykład brama CLOCK. Jedna sesja treningu może wykorzystać dodatki do bramy, na przykład CrossCore, Drabinę Jakuba, piłki lekarskie, kettlebells czy lina.

Od teraz trening nie będzie nudny, rozmaite ćwiczenia, krótki trening, a przede wszystkim szybkie efekty, sprawią, że klienci klubu fitness będą zadowoleni i będą wracali do klubu.

www.fit.pl

 
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.