Wymagania sanitarne, jakie obowiązują w klubach fitness zostały określone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 roku
fit.pl
2010-03-12 00:00
Udostępnij
Wymogi sanitarne
Zgodnie z tymi przepisami pomieszczenia, w których znajduje się fitness klub muszą mieć powierzchnię na tyle wystarczającą, żeby umożliwić rozmieszczenie, zainstalowanie oraz użytkowanie sprzętu i urządzeń, które zapewniają właściwe świadczenie usług.

Lokal, w którym znajduję się fitness klub powinien być podłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej bądź korzystać z własnego ujęcia wody. Do lokalu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. A ścieżki ze wszystkich urządzeń sanitarnych muszą być odprowadzone do instalacji kanalizacyjnej.



W lokalu takim papierosy można palić tylko w miejscach wyznaczonych oraz nie wolno wprowadzać zwierząt na teren klubu.

Sprzęty, które są wyposażeniem lokalu powinny być gładkie oraz niechłonące kurzu i wody. Naturalne jest, że sprzęt którym będą wykonywane zabiegi powinien być sprawny technicznie a preparaty mieć aktualny termin ważności. Do dezynfekcji używa się środków dopuszczonych do obiegu.

[-------]

Przepisy mówią również o tym, jakie pomieszczenia muszą być stworzone w lokalu. I tak, salon odnowy biologicznej musi mieć pomieszczenia wydzielone na szatnię, poczekalnię, pokój sanitarno-higieniczny dla klientów, pokój do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości i wydzielone osobne miejsce dla preparatów kosmetycznych, czystej i brudnej bielizny. Nie można oczywiście zapomnieć o pojemnikach na odpady.

Konieczne jest miejsce przeznaczone do wypoczynku dla klientów. Palić można jedynie w strefach wydzielonych. Meble powinny mieć gładkie, odporne na uszkodzenia powierzchnie. Ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których świadczone są usługi pokrywa się materiałem łatwo zmywalnym i odpornym na wilgoć.

W szatniach siłowni oprócz pomieszczenia do przechowywania odzieży wydzielić należy pomieszczenie wyposażone co najmniej w jeden natrysk (na 10 osób), umywalkę i toaletę. Jeżeli organizowane są wspólne ćwiczenia dla kobiet i mężczyzn, wydziela się dla nich osobne szatnie. Pomieszczenia do ćwiczeń muszą być oczywiście wyposażone w odpowiednią klimatyzację lub wentylację mechaniczną.

Jeżeli jedną z usług klubu będzie masaż, należy pamiętać o dodatkowym pomieszczeniu i wyposażeniu: ręczniki jednorazowe, środki do dezynfekcji. Osoby, które korzystają z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków, muszą posiadać ochraniacze na stopy. Klienci korzystający z sauny, muszą mieć osobne przebieralnie, a także co najmniej jeden natrysk, umywalkę i ustęp.