Wbrew pozorom rowery elektryczne sprawdzają się nie tylko w mieście. Musisz jedynie wybrać odpowiedni do swoich potrzeb rower. Sama waga roweru elektrycznego mieści się w granicach 40 - 70 kg, istnieją modele do 120 kg. Zasilanie jest dostarczane z akumulatora ładowanego z konwencjonalnej sieci elektrycznej, akumulatory wytrzymują około trzech lat, wszystko zależy od tego, jak zaawansowany jest sam model pojazdu. Rower może osiągnąć prędkość do 40 km/h (modele nowoczesne i do 70);
Zanim przystąpisz do wyboru, musisz zrozumieć, w jakim celu kupujesz rower. Od tego będą zależeć kryteria wyboru, kwota pieniędzy, którą trzeba wydać. Jeśli szukasz roweru do użytku poza terenami zabudowanymi, najpewniej będziesz poruszać się po pagórkowatym terenie, używać częściej pedałów częściej niż silnika i jeździć z dużą prędkością (do 50 km/h). Te motywy wyboru określą konkretne parametry.
Kolejnym ważnym elementem takiego roweru jest rodzaj silnika. Najlepszym wyborem są silniki typu piasty, które montuje się na samym kole, z przodu lub z tyłu. Tradycyjne silniki, które obracają skrzynię biegów, są głośniejsze i bardziej energochłonne.
Równie ważne przy wyborze jest koło na którym montowany jest silnik. Najlepiej mieć go z tyłu, ponieważ przednie koło jest mniej niezawodne i narażone na różnego rodzaju niebezpieczeństwa, w wyniku których silnik roweru elektrycznego może ulec uszkodzeniu.
Bateria. To serce roweru, od którego zależy cała jego praca. Rowery elektryczne wykorzystują baterie ołowiowe lub litowe. Te ostatnie ważą mniej i służą dłużej, ale są dość drogie. Istnieją cztery rodzaje takich baterii. Znaczenie ma również napięcie, które dostarcza akumulator, im wyższe, tym szybszy rower. Przy wyborze należy również zwrócić uwagę na pojemność akumulatora, im większa, tym rower przejedzie wiele kilometrów. Więcej informacji uzyskasz tutaj - https://mocnerowery.pl/rowery-elektryczne-sklep.html.
Rower elektryczny – charakterystyka
Rowery elektryczne są wygodne i przyjazne dla środowiska. Jeśli masz wątpliwości, dlaczego potrzebny ci jest rower elektryczny, oto 4 powody, aby go kupić:
- Wszechstronność. Możesz jechać przełęczą, wąską ścieżką w lesie, omijać korki w mieście.
- Niezawodność. Jest to prosty projekt, w którym praktycznie nic się nie może zepsuć. Akumulator wytrzymuje do 1000 ładowań - to około 7-8 lat.
- Wygodne przechowywanie. Jeśli potrzebny jest garaż na motorower lub motocykl, to rower elektryczny możesz umieścić w mieszkaniu.
- Mniejsza aktywność fizyczna. Sam regulujesz moc i intensywność silnika.
Rower elektryczny ma silnik elektryczny, akumulator i sterownik, który steruje pracą silnika. Można nim jeździć jak zwykłym rowerem, można też włączyć silnik. Rama roweru elektrycznego jest mocniejsza niż zwykłego roweru i może wytrzymać duże obciążenia. Waga roweru elektrycznego jest większa, a pedałowanie jest trudniejsze, jeśli zdecydujesz się wyłączyć silnik.
Czy rower elektryczny sprawdzi się wyłącznie w mieście?
Zanim zdecydujesz się kupić rower elektryczny do użycia poza miastem, musisz poznać jego rodzaje.
- Rowery napędzane pedałami, znane również jako rowery z suportem. Jeździ, jeśli pedałujesz samodzielnie. Silnik pełni głównie rolę asystenta – jego moc jest proporcjonalna do prędkości pedałowania.
- Inne rowery modele ze sterowaniem przepustnicą za pomocą koła silnikowego. Uruchamiany za pomocą manetki, jak motocykle - poprzez naciśnięcie przycisku lub obrócenie spustu. W takich rowerach elektrycznych nie trzeba pedałować, żeby jeździć. Ale mają ograniczenia terenowe, na przykład nie nadają się do górskich dróg.
Rowery elektryczne różnią się też rodzajem napędu:
- Napęd na przednie koła - doskonałe wyważenie i hamowanie. Minus - trudno jeździć w terenie, szczególnie przy niskich prędkościach.
- Napęd na tylne koła - szybkie przyspieszenie, pewnie pokonuje przeszkody i podjazdy, dobrze trzyma się nawierzchni, łatwo jeździ po luźnym podłożu, a nawet śniegu. Wady - koszt tarcz hamulcowych, kasety i innych elementów przekładni.
- Napęd na wszystkie koła - odpowiedni do ekstremalnych warunków i wycieczek pod górę. A wady to większa waga, koszt i szybkie zużycie baterii.
Jak korzystać z roweru elektrycznego?
W modelach ze sterowaniem przepustnicą silnik robi wszystko za ciebie. A w e-rowerach z suportem silnik włącza się podczas startów, trudnych sekcji i przyspieszania, a ty musisz dostosować jego moc. W takich modelach trzeba pedałować, ale wymaga to znacznie mniej wysiłku niż na rowerze mechanicznym. Można wspinać się po stromych górach, jeździć na długich dystansach.
Odległość, jaką rower elektryczny może pokonać na jednym ładowaniu, zależy od pojemności akumulatora i mocy silnika. Musisz podzielić moc silnika przez 12,5 - dzięki czemu będziesz wiedział, ile przejedziesz na jednym ładowaniu. Ale takie obliczenia są odpowiednie dla modeli z kontrolą przepustnicy.