Dziedzictwo Chopina: spektakl baletowy Chopiniana

Stowarzyszenie Willa Decjusza w ramach programu „Dziedzictwo Chopina” zaprasza w niedzielę, 30 maja,o godz. 17.00, na plenerowe przedstawienie baletowe pt. „Chopiniana”
fit.pl
2010-05-25 00:00
Udostępnij
Dziedzictwo Chopina: spektakl baletowy Chopiniana
balet1W spektaklu w choreografii Przemysława Śliwy wystąpią tancerze krakowskiego Zespołu Baletowego „Impression”.

Spektakl będzie finałowym punktem programu tegorocznego pleneru artystyczno-edukacyjnego „Niedziela u Decjusza”, który w związku z obchodami Roku Fryderyka Chopina 2010 poświęcony będzie życiu i twórczości wybitnego kompozytora oraz tradycji XIX-wiecznego salonu artystycznego.

Zespół „Impression" powstał we wrześniu 2008 roku z inicjatywy Przemysława Śliwy i Eweliny Rudziewicz. Tworzą go tancerze różnych technik, począwszy od tańca klasycznego, poprzez jazz, taniec współczesny, break dance, oraz posiadający umiejętności teatralne. Tancerzy zespołu charakteryzuje otwartość na różnorodne techniki i dążenie do ciągłego rozwijania swych umiejętności, a ich misją jest przekazywanie pozytywnej energii widowni, poprzez dobór tematyki spektakli i środków wyrazu.

W projekcie artystycznym „Chopiniana” znalazły się epizody z ostatnich lat życia Fryderyka Chopina, jego relacje z George Sand, problemy twórcze i emocjonalne. Tłem muzycznym stały się koncert fortepianowy e-moll Chopina oraz muzyka z baletu „Sylfidy". Oryginalna inscenizacja Michaiła Fokina została zilustrowana przez Zespół „Impression” współczesnymi środkami wyrazu. Projekt powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina oraz stulecia powstania baletu "Sylfidy". Autorem choreografii jest Przemysław Śliwa.

„Chopiniana” to balet w jednym akcie do muzyki Fryderyka Chopina, znany również pod tytułem „Sylfidy”. Pierwotna wersja, nigdzie już nie wystawiana, której premiera odbyła się w Teatrze Maryjskim 10 lutego 1907 w Petersburgu, w choreografii Michaiła Fokina była suitą złożoną z pięciu utworów Fryderyka Chopina w wersji orkiestrowej. Opracowane przez Aleksandra Głazunowa: Polonez As-dur, Nokturn As-Dur, Mazurek, Walc cis- moll i Tarantella, były ilustracją 5 obrazów scenicznych o odmiennej tematyce.

W tym samym roku powstała jeszcze druga wersja tego baletu i nosiła tytuł Balet do muzyki Chopina, z podtytułem Reverie romantique. W 1908 roku Teatr Maryjny wystawił go ponownie w spektaklu przeznaczonym na cele dobroczynne pod nazwą Chopiniana i w grudniu przyjechał z tym przedstawieniem (oraz z innym baletem Fokina - Eunice) do Warszawy. Od tego czasu w Polsce dzieło wystawiane jest wyłącznie pod tą nazwą. Nazwa Sylfidy, używana na Zachodzie, powstała w 1909 roku. Użył jej Siergiej Diagilew, kiedy jego Ballets Russes wystawiał Chopiniane po raz pierwszy w Paryżu, z nową orkiestracją Strawińskiego, Nikołaja Czerepnina i A. Landowa. Rozszerzona wersja składa się z 8 utworów: Preludium A-dur op. 28 nr 7, Nokturn As-dur op. 32 nr 2, Walc Ges-dur op. 70 nr 1, Mazurek D-dur" op. 33 nr 2, Mazurek C-dur op. 67 nr 3, Preludium A-dur op. 28 nr 7, Walc cis-moll op.64 nr 2, Walc Es-dur op. 18.

30 maja (niedziela), Willa Decjusza (Kraków, ul. 28 lipca 17A), godz. 17.00, wstęp wolny

www.fit.pl