
lub zostaje wysłana wiadomość SMS do wskazanej osoby.
- Pomimo wykorzystywania najnowocześniejszych technologii, urządzenie jest bardzo proste w obsłudze, nawet dla osób nieobytych z gadżetami technologicznymi - przekonuje Dariusz Chudzia, partner w CentrumTeleOpieki.
Jak działa TeleOpieka?
Każdy z użytkowników systemu TeleOpieki otrzymuje aparat w formie małego, dyskretnego wisiorka lub zegarka. Aby wezwać pomoc wystarczy nacisnąć przycisk. Sygnał przesyłany jest do modułu centralnego zainstalowanego w domu podopiecznego, który automatycznie łączy się z Centrum Teleopieki.
Oprócz możliwości manualnej aktywacji urządzenia, aparatura może być również zaprogramowana tak, by samoczynnie wysyłała sygnał w sytuacjach zagrożenia, np. w przypadku nadmiernego stężenia CO2, pożaru, zalania mieszkania bądź odłączenia urządzenia. Aparat jest wodoodporny, więc podopieczny może go nosić także podczas kąpieli. Statystycznie aż 70% wypadków zdarza się właśnie w łazience! Ponadto, dzięki wbudowanym czujnikom możliwy jest stały monitoring podstawowych i ważnych czynników życiowych: pulsu, ciśnienia, czynności oddechowych czy nawet wykrycie zaniku aktywności ruchowej.
Funkcjonowanie systemu TeleOpieki możliwe jest dzięki stałym łączom telefonicznym lub sieci komórkowej. Druga opcja pozwala seniorom na większą mobilność – system działa wszędzie tam, gdzie jest zasięg sieci GSM.
Zalety Teleopieki
Personalny monitoring z powodzeniem wykorzystywany jest w krajach dotkniętych zjawiskiem starzenia się społeczeństwa: w USA, Niemczech i krajach skandynawskich. Według prognoz demograficznych w 2020 roku co piąty Polak będzie w wieku poprodukcyjnym. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na poprawienie kondycji coraz bardziej obciążonej służby zdrowia jest wdrażanie systemów opieki domowej.
- Coraz więcej starszych osób chce jak najdłużej żyć samodzielnie we własnym domu i nie obciążać swoich dzieci. Inne osoby żyją same, ponieważ zmusiła ich do tego sytuacja życiowa– mówi Dariusz Chudzia z Centrum TeleOpieki. – Obie grupy potrzebują nadzoru, który zapewni im poczucie bezpieczeństwa nawet w pustym domu – dodaje Chudzia.
Dzięki TeleOpiece możliwe jest natychmiastowe wysłanie sygnału alarmowego, połączenie się z Centrum Alarmowym, bliską osobą lub pogotowiem. Zgodnie z Ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym karetka w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców powinna przyjechać do 15 minut od zgłoszenia. TeleOpieka pozwala zaalarmować również zaufaną osobę np. sąsiada, która może w tym czasie udzielić pierwszej pomocy lub po prostu "podnieść chorego na duchu".
Centrum TeleOpieki, za zgodą podopiecznego, może mieć również dostęp do zapasowego klucza do jego mieszkania, szczegółowych informacji o schorzeniach, na które cierpi a nawet o miejscu przechowywania stale zażywanych lekarstw. Dzięki temu ratownicy mogą bez przeszkód dostać się do mieszkania i już w czasie przejazdu postawić wstępną diagnozę. Wszystko to pozwala zaoszczędzić cenne minuty i uratować życie.
Tomasz Korkosz, rzecznik Naczelnej Izby Lekarskiej jest zdania, że: Każdy system wspomagający bezpieczeństwo osób, które potencjalnie mogą potrzebować zewnętrznego wsparcia jest ważny
i potrzebny. Szczególnie może to dotyczyć osób starszych, które dodatkowo często cierpią na choroby przewlekłe. Szybkość dotarcia z pomocą do takich osób w sytuacjach nagłych jest kluczowa i bardzo często decydująca o zdrowiu lub nawet życiu.
Pełny wykaz usług dostępny jest na stronie: www.tele-opieka.pl